Open Dag Faculteit Kunst, Media & Technologie

Ik dacht dat tussen de lijnen te lezen was dat ik jou daar niet mee bedoelde. Respect voor jouw open houding.
De laatste zin was meer een teaser naar de Nederlandse mentaliteit opzich gericht en is eigenlijk te veralgemenend.

Hoi allemaal, ik ben de vriendin van Errol,

Ik volg deze discussie sinds gisteren, en ik wil alleen eenmalig hierop reageren
Als er niets op de hku te leren zou zijn zou ik al lang met deze opleiding zijn gestopt.
Enkele vakken zijn zeker zeer interessant,
en zonder deze school zou het heel moeilijk zijn geweest om deze informatie toch te krijgen.
Een opleiding als deze is op zich echt een heel cool iets, het is alleen heel erg jammer dat er regelmatig niet op een effectievere manier lesgegeven wordt.

Je zou zo ontzettend veel meer kunnen leren als enkele leraren iets beter/concreter les zouden geven.........Ik ben
heel leergierig, maar ik heb natuurlijk ook een bepaalde voorkeur voor de dingen die ik wil leren, dit verlangen word vaak niet vervuld, en dit wordt vaak versterkt door opdrachten , die voor mij niet veel nut hebben waar ik toch tijd in moet steken, terwijl je die tijd beter
zou kunnen besteden.

Ik heb nu regelmatig maar 1 les per dag, en als je helemaal naar school hiervoor gaat en dan ook nog zeer weinig leert,
en je hiervoor intotaal wel meer dan 4 uur tijd kwijt bent (incl. reistijd), heb je soms wel het idee dat je meer leert als je die dag thuisblijft en in die tijd aan een leuke opdracht werkt ofzo.Maar er is een aanwezigheidsplicht van 80% dus meestal ga je dan toch maar....

Deze opleiding is vooral heel erg geschikt als je zelf niet de motivatie kunt opbrengen om elke dag veel tijd in muzikale ontwikkeling
te steken.D.m.v lessen en opdrachten wordt je hiertoe wel gedwongen.
Het is natuurlijk ook heel prettig dat je met veel studenten bij elkaar
bent, van elkaar kun je natuurlijk ook leren.

Mijn mening staat op zich niet los hoor, ik praat regelmatig met mede studenten over dit probleem en we vinden veel raakvlakken op dit gebied.
Er zullen ook heus wel veel studenten zijn die vrijwel compleet tevreden zijn over deze opleiding.

En nogmaals ik wil deze school echt niet helemaal afkraken, want er gebeuren ook zeker veel goede dingen
waar ik veel aan heb.
Van bepaalde dingen wist ik nog eens niet dat ze bestonden voordat ik aan de opleiding begon.

Origineel geplaatst door nick nova
Ik dacht dat tussen de lijnen te lezen was dat ik jou daar niet mee bedoelde. Respect voor jouw open houding.
De laatste zin was meer een teaser naar de Nederlandse mentaliteit opzich gericht en is eigenlijk te veralgemenend.

pffff:) ik vermoedde het al maar ja, straight zijn wordt helaas vaak met arrogantie verward.

Maar je hebt wel gelijk met de "nederlandse mentaliteit"
We zijn hier een beetje te verwend geraakt en dat begint zich nu toch wel tegen onszelf te keren.

1 ding houd ik altijd voor me zelf in gedachte, en dat is dat je toch altijd de dingen het beste positief kunt bekijken.
Maar wel genuanceerd met een vleugje kritiek.

zoals mn belgische office manager altijd zei als ze naar huis ging:

saluutjes:D

Origineel geplaatst door vriendin errol
Mijn mening staat op zich niet los hoor, ik praat regelmatig met mede studenten over dit probleem en we vinden veel raakvlakken op dit gebied.
Er zullen ook heus wel veel studenten zijn die vrijwel compleet tevreden zijn over deze opleiding.

Ik dacht dat de HKU een HBO opleiding was? En dat HBO zo'n beetje gelijkgeschakeld is met het Wetenschappelijk Onderwijs? Zo te lezen nog lang niet. Een HBO student draagt ook een verantwoordelijkheid mee voor de eigen opleiding! Als je het alleen maar verwacht van de docenten, dan ben je mijns inziens tijd aan het verspillen. Je docenten kunnen je alleen maar 'helpen' en je het helaas niet leren. Je zult je eigen vragen moeten formuleren en als een docent daar geen antwoord op weet, dan moet hij je wel kunnen doorverwijzen. Nu heb je de tijd om als een spons alles in je op te nemen en eventueel fouten te maken, maar hou wel de tijd in de gaten om die fouten te kunnen herstellen. Fouten maken mag, maar verbeteren moet :) Knijp die docenten helemaal uit. Vraag ze alles wat je wilt weten en als ze zeggen dat het niet tot de leerstof hoort, dan geef je ze gelijk, maar voeg er wel aan toe dat je het toch wilt weten.

En nogmaals, de docenten zijn didactisch gezien nooit de beste, op een uitzondering na, die een natuurtalent is of het een-en-ander toch nog even bestudeerd heeft. Ik kreeg zelfs docenten thuis die didactische vragen hadden. En soms zeer eenvoudige... Lesgeven is een vak en kunstdocenten hebben eigenlijk geen vakopleiding hiervoor. Verder is van belang dat de docenten meestal niet tot de top binnen hun eigen vakgebied behoren, immers, de top heeft het veel te druk om les te geven. Een uitzondering is de oude kunstenaar, die het nog leuk vindt een dag of twee wat jongeren om zich heen te hebben. En echt, het moet klikken tussen de student en de docent, anders staat het hele proces op losse schroeven.

Wout

Back