El-cheapo USB-midi to CV convertor

Tijs

Ouwe rot
Ik kwam deze zojuist tegen bij het zoeken naar midi projectjes voor de ATTiny85. Ik kon er nog niet over vinden hier op SF:

https://janostman.wordpress.com/cheap-diy-usb-midi-to-cv-interface/

Dit is waarschijnlijk de goedkoopst mogelijk en simpel te bouwen CV convertor die er rondzweeft op het net. De resolutie is slechts 8 bit, maar de ontwerper zegt dat hij door een trucje toch goed pitch kan tracken

3 condensatoren, 4 weerstanden wat jack sockets en een digispark ATTiny85: in NL gekocht ongeveer 6-7 euro in china voor 2.50 euro.

Ik ga hem dit weekend eens testen met de EG1/EXT input op mn MS-10. Waarschijnlijk moet ik voor de trigger nog iets in de code gaan aanpassen aangezien die reversed is.

Interessant! Maar hou er rekening mee dat je MS-10 Hz/V is en deze alleen V/Oct doet..

Ik heb hem net tijdens de brunch even opgezet op een protoboard en even wat note info vanuit ableton ernaar toe gestuurd. De multimeter geeft mooi de noot patronen aan.

Mbt tot hz/V; dat heb ik eigenlijk nooit met een CV convertor die dat ondersteund goed voor elkaar gekregen. De v/Oct --> EG/EXT truc werkte altijd stabieler. Ga later vandaag de ms weer eens tevoorschijn halen om wat te sequencen.

@Elektrovolt: thanks voor de tip. De reversed trigger ga ik eerst proberen door de code iets te veranderen. Mocht dat niet werken zal ik de oplossing in die link proberen.

{EDIT}Convertor moet zijn converter

Attachments

• IMG_0561.JPG
    IMG_0561.JPG
    125,1 KB · Bekeken: 187
Laatst gewijzigd:
De sequencer van de Korg SQ1 doet ook hz/V. De SQ1 kun je ook als usb --> naar 2x cv/gate converter gebruiken, dus ik neem aan dat je op die manier ook hz/v kan uitsturen.

[edit]Excuus, ik dacht dat je er naar 1 op zoek was, maar je hebt er juist 1 gevonden.[/edit]

@spdk: Die SQ1 is idd een perfect bakkie voor de MS. Zeker voor dat geld; die ga ik binnenkort eens aanschaffen.

Ik heb inmiddels mn MS-10 eraan gehangen en via de EG/EXT truc is ie prima te sequencen voor de ranges moet de EG wel wat bijgesteld worden. Voor modular modules is het een super goedkope eenvoudige usb-midi oplossing.

Nog wat testjes gedaan. De gate werkt prima reversed met een kleine aanpassing in de code: Note off is HIGH note on is LOW.

Houd er rekening mee dat de sq-1 een beperkte note range heeft in hz/v stand en niet heel laag kan. Ik heb daar met mn cs-15 last van. Gelukkig is dat met een voltage divider met twee weerstandjes op te lossen.

Hij doet het best aardig voor een DAC-loze CV converter. Klein voorbeeldje van de ms gesequenced en gemultitracked.

Attachments

• mski.mp3
    773,9 KB · Bekeken: 206
Nog eentje met een basic toonladder om een idee te geven van de tracking.

Attachments

• msmaj.wav
    2,7 MB · Bekeken: 217
Back