Von Naphoven - The Singularity is Near

Wat betreft het thema; ik heb het boek een tijdje geleden gelezen (is uit 2005, dus in techbegrippen ook alweer oud) en het spreekt me in zoverre aan dat ik de vermenging van biologische en technologische intelligentie vroeg of laat wel zie gebeuren. In feite hebben we nu al AI in onze broekzak met zaken als Siri en Hey Google, dus de gedachte dat we het rechtstreeks de hersenpan inknallen vind ik geen vreemde.

Het punt waar ik zelf afhaak is het moment dat deze stap zal leiden tot een soort evolutionaire verheffing van de mensheid tot iets groters waarbij we eindelijk het licht zien en in harmonie één worden met de kosmos. Die voorspelling is me al te vaak gedaan en ik kan me nog levendig herinneren hoe de komst van het Wereldwijde Web zou leiden tot een 'global village' waarbij alle mensen zouden verbroederen omdat culturele, etnische en geografische grenzen zouden wegvallen en versmelten. Terwijl we uiteindelijk gewoon weer een nieuw medium hebben uitgevonden om ruzie te maken en oorlog mee te voeren. Wat dat betreft denk ik dat de mensheid te veel zit vastgeroest in slechte gewoonten om daar echt een wezenlijk verschil te maken.

ik kan eigen geheel met je gedachtegang meegaan. het heeft iets weg van de celestijnse belofte, maar biologische en technologische vermening zal zeker gebeuren, en gebeurt eigenlijk al. en evenzeer biologische en technologische intelligentie.

de film 'crash', van david cronenberg, laat al zien hoe we "vervormd" worden, binnengedrongen...

Back