Effecten Roland JV/XP bij multitimbraal gebruik

toetsenistje

resonerend lid
Ik gebruik m'n XP-30 (JV met toetsen) in de performance mode als multitimbrale module voor cubase.
Naast Reverb en Chorus is er een apart effect in te stellen op de XP (overdrive, delay enhancer etc. etc.). In de Patch mode heeft elk geluid z'n eigen effect, in de performance mode krijg ik dit niet voor elkaar, m.a.w. ik kan voor alle parts tezamen maar één effect instellen, doe ik iets verkeerd of is het inderdaad niet mogelijk meerdere verschillende effecten gezamelijk toe te passen. Hopenlijk weet iemand dit.

Re: Effecten Roland JV/XP bij multitimbraal gebruik

Origineel geplaatst door toetsenistje
m.a.w. ik kan voor alle parts tezamen maar één effect instellen, doe ik iets verkeerd of is het inderdaad niet mogelijk meerdere verschillende effecten gezamelijk toe te passen. Hopenlijk weet iemand dit.

dat klopt, je kan maar 1 soort reverb, chorus en EFX per perfomance gebruiken

Yep, klopt. De JV/XP kan slecht één soort reverb, chorus en effect tegelijk doen. Je kunt wel per layer van je performance instellen hoeveel reverb en chorus je wilt, maar dat helpt nog niet echt.

Kijk, daarom kosten die Triton, Motifs, enz. nou zo veel hè... ;)

Ehmmm... je hebt toch een insert FX? Of met die JV's meer.
(het is al lang geleden dat ik er mee gespeult heb)
Maar als je meerdere insert FX kunt gebruiken kun je die per patch gebruiken toch?
En daar zit ook chorus of verb tussen.

Trouwens pas nog op de XV de JD effect sectie gevonden. Die is erg vet en lekker ranzig.

je kan binnen een performance per patch kiezen tussen MIX, EFX, DIR en PAT (hmmm ik weet niet eens wat die laatste precies doet)

bij MIX heb je chorus en reverb
bij EFX chorus, reverb + 1 van de 40 effects (daartussen zitten indd ook nog wat chorus/reverbjes)

helaas kan je in een performance echt maar 1 van die 40 effecten tegelijk gebruiken, dus geen verschillende per patch

DIR is voor de direct outputs dus geen effecten

Op de JV/XP heb je maar één insert fx, één reverb en één chorus (ik heb zelf een XP-30). Dus je kunt bijvoorbeeld tegelijk flanger, reverb (ook voor simpele delays bruikbaar) en chorus aanzetten, maar niet flanger, limiter en distortion (bijvoorbeeld). Dit is ook zo in perfomance-mode. Als je dus twee patches gebruikt, waarvan de één delay met veel ruime reverb heeft en de ander distortion met maar weinig en doffe reverb dan gaat dat dus erg slecht samen. Dan moet je geluiden gaan uitkleden. Erg vervelend als je live met splits speelt of in combinatie met Cubase of Cakewalk of zo (al kun je het ondervangen door per kanaal apart op te nemen als wave, maar dat is een erg onhandige en tijdrovende omweg).

Dit is trouwens ook één van mijn hoofdredenen geweest om er een synth bij te kopen.

Origineel geplaatst door Cheimoon
Dit is trouwens ook één van mijn hoofdredenen geweest om er een synth bij te kopen.

:okdan:

Origineel geplaatst door Bahamut
je kan binnen een performance per patch kiezen tussen MIX, EFX, DIR en PAT (hmmm ik weet niet eens wat die laatste precies doet)

die pat staat voor patch,dat betekent dat het geluid wat je zo instelt op in de performance de routing van de patch volgt...

Hé bedankt allemaal, gelukkig een herkenbaar probleem, ook bedankt voor de tip om inderdaad in Cubase de patchgeluiden per kanaal op te nemen en dan converteren naar een wavje, had ik nog niet aan gedacht....

Overigens ben ik zeer tevreden over de XP-30, gewoon een gave geluidenbak (vooral het 60's keyboard board)

iedereen nogmaals bedankt:halleluja

Back