sl12010 mk2 probleem

Alexandre Redwood

Back in town
synthforum, maar goed. toch maar mijn sl1200 probleem.

heb voor de zaak vorige week maar eens 2 nieuwe sl1210 mk2 opgehaald, alles ff afstellen,
waterpas zetten, heb nieuwe cartridges (ortofon) aan het originele technics element hangen.
draaien super. naald ligt super goed. kan op de draaitafel slaan, en springt niet over. alleen als ik aan het zoeken ben naar mijn cue, en een beetje een scratch beweging maak, heeft de naald de neiging te gaan springen, naar de rechterkant.

ik krijg het er niet uit!

Wat heb je afgesteld?

Heb je de armhoogte afgesteld? Deze moet namelijk parallel aan de plaat lopen als de naald op de plaat ligt. Je stelt de armhoogte af met die grote zwarte ring waarop staat 'height adj.'. Wel eerst even unlocken met dat kleine heveltje bovenop, en na afstellen weer locken.

Heb je anti-skating ingesteld? Hiermee stel je de laterale kracht van de arm in. Normaal gesproken wordt de arm tijdens het draaien als het ware naar binnen getrokken. Met antiskating stel je de kracht van de arm naar buiten in. Dus naar binnen = 0, naar buiten = 3. Deze moet je zo afstellen dat de kracht naar buiten dezelfde als de kracht naar binnen is. Dit zorgt voor de minste slijtage van plaat en naald en voor de beste geluidskwaliteit. Echter als je een beetje wilt scratchen kan je 'm toch het beste op 0 zetten.

Om te skratchen heb ik de gewichtjes achteraan de arm eraf gevezen. Mn naald verspringt nooit, jamais! Ik moet echter om de 2-3 jaar de naald van mn orthofon vervangen. En omdat de naald te veel druk zet op de lp, verslijt die ook veel sneller. And, off course, anti-skate on zero! :dj:

Hallo

Er is een trucje om de Anit-skating af te stellen.
Je hebt daar voor een 12" waarbij de achterkant helemaal glad is
Met andere woorden een 12" waarbij er geen groeven op de achterkant staan.
Je komt ze niet vaak tegen maar ze zijn er wel.
Ramshorn had er een paar
En ook het Casablanca label had er vroeger een paar (de special one size records).
Door de naald laten te laten zakken in het midden op de draaiende plaat ,kan je met de anti-skating knop de naald zo afstellen dat hij niet naar binnen of naar buitenloopt. (Met de knop kan je hem naar binnen of buiten sturen.)

Groetjes
Kareltje

okay folks! bedankt het was i.d.d. de antiskating. hoogte en alles stond al afgesteld. heb al 15 jaar sl1200 ervaring. alleen nooit eigenlijk precies geweten waar nou die antiskating voor was. zette ik altijd op 3, dacht dat het goed was, ook eigenlijk voor het eerst dat ik dit desbetreffende probleem heb..... antiskating beetje afgesteld... en, KLAAR!

hey dank jullie... FIJNE KERST VERDER

groetjes Alex

Bericht door een moderator:
verplaatst naar algemeen

om toch ff weer wat verder te gaan, ben nu toch bezig....

de beste elementen/cartridges/naalden. welke zijn dat.

voor de drive inn's gebruik ik altijd de ortofon pro.

binnenkort komen in mijn thuisstudio weer draaitafels. zit nog ff welke naalden ik erop ga doen.

zat te denken aan de ortofon pro gewoon, maar zijn er misschien betere naalden voor studio gebruik.

Je gewichten omdraaien helpt ook tegen skippen.
En ik ben heel tevreden met m'n orthofon's, geen klachten... blijft ook weinig stof achter hangen.

Je moet de naaldruk tussen de 2 en 2.5 houden. Dat is beter voor je platen en je naald. Alleen hen je kans dat je bij het scratchen je naald overal heen vliegt.

Hoe in te stellen?

- Zet anti-skating op 0
- Lift de arm met hendeltje omhoog.
- Gooi je draainaalddruk ding naar achter tot het ingesneeden randje van de arm.
- Zoek de balans van de arm totdat deze blijft zweven.
- Zet de ring op 0 en draai hem tot de juiste naalddruk.
- Stel je ant-skating in.

Voila en klaar is klara

Back