geluids kaart 24 probleem

dizzy

native
heb ik een nieuwe geluids kaart 24 bit

als ik iets 24 bit opneem en dat op cd wil branden doet hij dat niet
en als ik het zelfde 16 bit op neem kan ik het wel op cd branden???
ik snap er niets van]

waarom maken ze kaarten van 24 bit als je toch alleen maar in 16 bit kan branden

wie weet er iets van af die mij kan helpen

alvast bedankt:confused:

Tja, de standaard voor cd is nog altijd 16 bit, of je moet SACD (super audio cd) hebben. Maar hou het voorlopig maar ff op 16 bit. Gewoon op 16 bit branden, en audio cd afronden uiteraard. 24 bit is nu nog voornamenlijk bedoelt voor dithering. Dat is een audiobewerkings techniek waar jij je voorlopig nog niet mee hoeft bezig te houden, dat komt nog wel een keertje( niet om arrogant te doen of zo maar dit is toch een wel wat professionelere techniek en uit jouw vraag op te merken ben je nog niet zo ver.) gewoon 16 bit fikke (44.1 khz)

standaard voor audio cd is 16bit 44.100 hz

daarom kun je 24bit audio niet op cd branden. of je moet het als wave op cd zetten natuurlijk

Origineel geplaatst door Roel
standaard voor audio cd is 16bit 44.100 hz

daarom kun je 24bit audio niet op cd branden. of je moet het als wave op cd zetten natuurlijk

top bedankt mannen:okdan:

overigens je kunt beter niet zomaar van een 24 bit bestand een 16 bit bestand maken. dit heeft te maken met quantisering fouten (die kan je bijna niet horen maar zijn er wel!) probeer maar es een 24 bit bestand uit te faden heel langzaam en dan vervolgens er een 16 bit bestand van te maken en luister naar de fade uit. als je een beetje afluistering hebt weet je waar ik het over heb. om dit te vookomen kun het beste je bestanden ditheren met een dither plugin (uv22 in cubase, pow-r in logic of idr in de waves bundle) tijdens dat je ze resample naar een lagere bit diepte dit kan in de meeste audio editors. dither is een ruis die je niet kunt horen omdat de meeste energie ervan in het hoge hoog zit en omdat het een heeeeeeeeeeeeel zacht geluid is zoiets als -150 dbfs (om te vergelijken de meeste geluidskaarten hebben een zelf ruis nivo van ongeveer -90 db ) en die ruis maskeert dan die quantiserings fouten. Op deze manier kan je gebruik maken van de verhoogde bitdiepte tijdens het opnemen, bewerken en mixen van audio en toch die kwaliteit min of meer op een audio ceedeetje krijgen.

thomas

ehm.
als je alles realtime door je audioprogramma gooit en daarna bounced.
wat is precies het nut van 24 bit tegenover 16 bit? 0db niveau blijft toch 0db niveau? of hoe moet ik dat zien?

dank u zwart kasteel ! het gaat dus om details.

dan heb ik 2 vraagjes:

1. in hoeverre is het nadelig voor de kwaliteit als je iets terug brengt van 24 naar 16 bit?
(afronding + afronding is slechter dan eenmaal gewoon op 16bit opnemen?)

2. waarom spelen windows media player en winamp geen 24bits-audio af in tegenstelling tot mijn audio editor, die dat standaard kan? (is dat een speciale codec die ik nodig heb?)

1. in hoeverre is het nadelig voor de kwaliteit als je iets terug brengt van 24 naar 16 bit?

Ik merk het persoonlijk altijd als eerste in de galm van de dingen die ik opneem, als ik een mix van 24 naar 16 terug haal hoor ik gewoon veel minder galm. Maar zoals je al zei het gaat om de details als je het dynamische bereik omlaag haal dan raak als eerste de details van zo'n opname kwijt. het is niet een drastische afname maar als je iets opneem dat heel dynamisch is zoals bijvoorbeeld een klassiek muzikant dan zal je wel degelijk dingen gaan missen zoals ruimtelijkheid, toon en een beetje realisme maar als je een pop master die helemaal gemultiband compressed is en ge-L2-ed dan zal je alleen een beetje minder galm horen.

2. waarom spelen windows media player en winamp geen 24bits-audio af in tegenstelling tot mijn audio editor, die dat standaard kan? (is dat een speciale codec die ik nodig heb?)

voor zover ik weet kunnen ze het gewoon weg niet..... 24 bit audio is niet echt een gangbaar consumenten formaat dus ondersteunen ze het ook niet. Mischien is er wel een codec voor winamp die het mogelijk maakt om ze af te spelen maar daar weet ik nix van....

groeten

thomas

Origineel geplaatst door sureshotstudio
Ik merk het persoonlijk altijd als eerste in de galm van de dingen die ik opneem, als ik een mix van 24 naar 16 terug haal hoor ik gewoon veel minder galm. Maar zoals je al zei het gaat om de details als je het dynamische bereik omlaag haal dan raak als eerste de details van zo'n opname kwijt. het is niet een drastische afname maar als je iets opneem dat heel dynamisch is zoals bijvoorbeeld een klassiek muzikant dan zal je wel degelijk dingen gaan missen zoals ruimtelijkheid, toon en een beetje realisme maar als je een pop master die helemaal gemultiband compressed is en ge-L2-ed dan zal je alleen een beetje minder galm horen.

voor zover ik weet kunnen ze het gewoon weg niet..... 24 bit audio is niet echt een gangbaar consumenten formaat dus ondersteunen ze het ook niet. Mischien is er wel een codec voor winamp die het mogelijk maakt om ze af te spelen maar daar weet ik nix van....

groeten

thomas

winamp speelt hrt wel gewoon af bij mij in 24 bit
alleen kan ik geen 24 bit op cd branden

zou wel makelijk zijn kan jeje master gelijk op cd branden

gr

Origineel geplaatst door sureshotstudio
..... 24 bit audio is niet echt een gangbaar consumenten formaat thomas

Nog niet maar dat zal snel voorbij zijn Marco Borsato geeft zijn nieuwe album alleen op DVD audio uit.
Dus 24 bit.
Gezien de DVD hype denk ik dat we met zijn allen over 2 jaar met 24 bit op DVD bezig zijn i.p.v 16 bit CD.

Back