een buma/copyright vraagje

unit-23

Ingeburgerd
Een maat van me vond op inet een toespraak van Matin Luther King in .wav. formaat en hij wil dit in stukken knippen om in een nummer te verwerken. Weet iemand of er op dit soort dingen dus ook een copyright regel zit?? hoe zit dat met de buma?

Tnx via Ugur Dogan, hiervoor te noemen de "maat"

De meesten vocals (als je ze niet zelf gemaakt hebt) mag je niet gebruiken.

Wat wel 'mag' is ze mishandelen zodat ze groten deels niet meer herkenbaar zijn als.

Ik heb wel eens gehoord dat als je 1/3 veranderd je ze mag gebruiken. Maar ik kan dat niet bevestigen....dus ik ben er niet zeker van.

Glenn

Is dat die toespraak van "I have a dream" ?

Die is al meer dan eens gebruikt (o.a. door dune geloof ik).

Deze soms ??

Deze soms ??

Wat ik denk wel 10 keer

Deze heb ik een keer als testje bewerkt in wavelab.

veel toespraken door bekende mensen zijn "publiek", wat betekent dat je ze gewoon kan gebruiken. ik kan me echter herinneren dat ik ooit eens gehoord heb dat nou juist de toespraak van MLK door zijn nabestaanden WEL is vastgelegd. Dit betekent dus dat je die nou net weer niet mag gebruiken.

ik denk overigens dat een snel telefoontje naar de BUMA je het antwoord wel zal geven.

aan de ene kant kan ik me haast niet voorstellen dat je het zomaar mag gebruiken.. aan de andere kant vraag ik me af in hoeverre een toespraak een creatief product is die automatisch onder de auteurswet van 1912 valt..
kzou inderdaad ff telefoontje naar Buma plegen

Is dat die toespraak van "I have a dream" ? Die is al meer dan eens gebruikt (o.a. door dune geloof ik).

Volgens mij niet Dune maar DJ Quicksilver

J-Run

Back