monitors/studiomeubel

redje

knoppengod
hoi, ik heb even een vraagje. Ik wil misschien zelf een eigen studiomeubel in elkaar gaan zetten, maar nu vroeg ik me hetvolgende af m.b.t. de monitor speakers. Wat kun je het beste doen. gewoon een meubel maken met een verhoogde plank en daarop je computer monitor plaatsen en je monitor speakers of je monitorspeaker op aparte monitorstands die in hoogte verstelbaar zijn? Hout werkt als een klankkast, dus ik vraag me af in hoeverre het verstandig is je monitorspeaker op je studiomeubel te zetten die ook compleet van hout is. Toch zie je bij alle grote merken en studio's altijd de monitorspeakers op het studiomeubel staan.

is er iemand die hier meer duidelijkheid over kan geven?

Jouw Mackie monitoren kan je rustig op een studio meubel zetten (het zijn tenslotte nearfield monitoren). Let wel op dat ze op de juiste hoogte staan en niet te dicht op je oren staan (wazig stereobeeld, fase problemen en andere ongein, gebruik de zoekfunctie van het forum want er bestaan al discussies hierover)

Maar het belangrijkste is dat het meubel niet als klankkast gaat werken. Dus geen houten holle statieven, of holle ruimte in je meubel. Vermijd ook direct contact van je speakers met de ondergrond door spikes, rubber of schuim.

Ik gebruik zelf Quiklok statieven. Deze zijn in hoogte instelbaar, en resoneren niet.

Verder is het een principe van proberen.....

Attachments

• bs300p.jpg
    bs300p.jpg
    1,6 KB · Bekeken: 99
Origineel geplaatst door marco
.. of holle ruimte in je meubel.

Tsja, ik las het later. Het blijft een sport om alle ruimtes te vullen, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel.

Ik ben van plan zelf wat monitor-standaards te maken van MDF (15 of 18 mm). Ik heb hier even geen tekenprogramma, maar stel je per standaard 4 platen MDF voor van een CM of 20 breed, en in de hoogte die je wil. Die lijm je tot 'n rechthoekige zuil, dus van 20x20xhoogte. Bodemplaat eronder, vullen met zand, bovenplaat erop en klaar. Kost denk ik bij elkaar nog geen 20 euro en 20 minuten werk, afgezien van het ritje naar de Gamma. Het enige nadeel is dat ze met dat zand waarschijnlijk 30 kilo per stuk wegen en dus lastig te verplaatsen zijn, maar voor je geluid is dat juist een voordeel.

ik denk ook dat ik voor die monitor statieven ga, dat zijn geloof ik de bs-300 van quiklok he, die je in hoogte kunt instellen. Ik had zelf al aan beide alternatieven gedacht. ofwel de monitorspeakers op dik schuimrubber op de studiomeubel of de monitors op monitorstands en dan op schuimrubber, maar ik heb denk ik toch meer vertrouwen in de monitorstatieven met schuimrubber ivm resonantie e.d. bedankt voor het meedenken alvast. Zijn er trouwens nog andere monitorstatieven behalve van quiklok die in hoogte verstelbaar zijn. ik kan hier weinig over vinden op het web.

Back