Vocals bewerken -> hoe, wat, waar -> help aub

DeSpErAtOzz

Grooveness
Hey allemaal, khad dus eens een vraagske ivm opgenomen stem enzow

men neef heeft zich dus een studio micro gekocht enzow, en we kunnen nu fatsoenlijk vocals opnemen ... so far so good dachten we, maar die vocals bewerken is een ander paar mouwen :confused:

onze problemen zijn:
-verstaanbaarheid behouden na bewerken
-voldoende inmenging in de track, dat ze er zo wat op zweven, dat effect krijgen we maar niet
-de mastering zelf

-> we hebben namelijk vocals die niet lekker in de track liggen, en na het veranderen van de effecten krijg je dan melige onverstaanbare zangstemmen die bovendien niet erg goed gemastered zijn ...

heeft er hier iemand ervaring met vocals? of kan iemand mij zijn/haar manier van werken met vocals een beetje uitleggen ... men neef en ik werken met cubase SX 1.06 en Sound Forge 6.0 ... iemand enige aanraders ook welke plugins van effecten je moet gebruiken?

wat we al weten:
De-esser
De-noiser (indien teveel ruis), maar daar hebben we geen last meer van
Compressor: om de vocals overal even hard te krijgen

maar dan ... knoeien met rooms, reverbs, karlette-vst, het mag allemaal niet baten ...

Hulp Gevraagd ... Alvast Bedankt ... DeSpE

Vocals neem ik altijd zo droog mogelijk op, helemaal zonder effecten. Dan probeer ik zoveel mogelijk de volume verschillen op te heffen, natuurlijk moet je dynamiek over houden, maar sommige stukken staan nu eenmaal harder dan andere, dat ligt aan de zanger(es) en kun je weinig aan doen.
Dan pas ga ik effecten toevoegen, compressie, klein beetje om echt de pieken weg te halen.
Dan EQ-en, niet teveel, net genoeg om de boel wat warmer, helderder, of just name it, te laten klinken.
Tenslotte een beetje galm, niet te lang en vooral niet teveel. Je mag pas merken dat er galm opzit, wanner je het uitzet!
Soms gebruik ik een van de pre-amp effecten van mijn zoom harddisk-recorder, waarmee ik de zang normaal opneem. Dit doe ik nooit thuis, want 10 tegen 1 dat er een Pizza brommertje langs komt scheuren.
Wanneer ik eenmaal zover ben, is de zangpartij meestal vrij eenvoudig in de mix te krijgen.

Nog even een noot:
Goede zangers en zangeressen zijn meestal vrij simpel te bewerken, slechte zangers of zangerinnen soms helemaal niet. Wat ik dus wil zeggen is dat de zangpartij wel redelijk goed moet zijn. Slechte partijen is bijna niets mee te beginnen.

Zoals al Bert al zei. Als de opname goed is opgenomen en de zang past goed op de muziek hoef je er niet veel aan te doen. Zoals de gouden regel zegt: less is more ! Zorg ervoor dat het wel zang blijft en geen onverstaanbare brij.
Wat vaak gebeurd, als je de zang echt er uit wil laten springen, is dezelfde take verschillende keren opnemen. Als je deze goed uitmixt en panned, heb je hoogstens een beetje reverb en compressie nodig.

het probleem is, whispers en zachte tekst inmengen gaat wel allemaal e ...

maar de desbetreffende vocals zijn voor commerciele tot progressieve dance tracks ... en daarvoor moet de tekst uitermate duidelijk zijn, maar toch lekker in het nummer liggen . . .

wat bedoel je eigenlijk met uitmixen trouwens?

greetz, despe

De onderlinge volumes afstellen (Dus de zang niet teveel er boven op en niet te zacht)

Laat anders een stukje horen ?!

Mijn tip is om eerst alle effecten van de zang af te halen en er voor te zorgen dat alle volumes goed in balans zijn. Dus dat de zang niet te hard en niet te zacht is (naar mijn mening is de zang nu te zacht waardoor deze helemaal wegvalt) Probeer voorzichtig wat compressie op de zang om het wat compacter te maken. Let wel op hierdoor veranderd de balans ook weer dus stel deze bij. Pas als je het gevoel hebt dat de balans goed is (Dan moet het in theorie al redelijk klinken) begin je met rustig wat fx toe te voegen (reverb en delay).
Wat je ook nog zou kunnen proberen is om iets laag er af te halen en een klein beetje hoog er bij te doen. Dit omdat de lead en de zang dicht bij elkaar liggen in het frequentie spectrum.

Suc6 :mega:

Wat ik nog vergat: vaak wordt de originele track (zonder compressie) met de gecompresste track gemixt. Sommigen vinden dit een goeie manier om het wat dikker en lekkerder te maken.

Desperato,

Het beetje zang wat ik gehoord heb is niet goed.
Daar zul je niet veel mee kunnen doen.
Los van dat ze redelijk vals zingt, gaat ze ook heel erg met haar volume omlaag als ze een nieuwe zin begint. Naar het einde van de zin toe zwelt haar stem pas wat aan. Dat inslikken van het volume van haar stem kun je niet goed krijgen. Als je dat gaat opkrikken met compressie of EQ gaat het alleen maar slechter klinken.

Een beetje wisselingen is niet erg, dat is dynamiek en voor iets grotere wisselingen heb je je compressor. Bij haar is het echter te veel, waarschijnlijk ook onbewust om valse tonen in te slikken.
Opnieuw opnemen en goed luisteren hoe ze zingt en haar vertellen wat ze goed doet (heel belangrijk) en vertellen wat ze beter kan doen. Desnoods bepaalde stukjes achter elkaar herhalen (opnameloop) net zolang tot het goed is.

Zal jij'ns zien hoe veel gemakkelijker het is om die vocal in de mix te zetten als je een betere opname hebt!

Succes,

gr. Tom

thx, jah, de valse toon weten we, maar het is onze eerste zangeres enjah, we hebben nu eindelijk een vervangster dus wie weet gaat het daarmee ook al een stuk beter :)

Back