RM1x repareren??? microswitch

SpaceAgent202

Sinds 2001
hmm hee hallo en baal baal

ik kom er achter dat 1 van de knopjes van mijn RM1x het heeft laten afweten, ofwel het slecht doet.
het is het cursor_down toetsje. ik moet heel hard duwen voordat het apparaatje reageert.
=(

is dit het gevolg van een defect of kan ik dit oplossen door een en ander schoon te maken?

heb inmiddels de bijehorende printplaat uit het apparaat weten te destilleren. ik zou een nieuwe microswitch kunnen monteren of de bestaande microswitch evt schoonmaken.

heeft iemand suggesties?
alvast zeer vriendelijk bedankt!!

Je kunt beter de switch vervangen.

Duw niet te hard voordat je printplaat KNAK zegt.

Geen schoonmaak rotzooi gebruiken.

het feit dat ie open ligt zegt al iets over het feit dat ik weet dat ie niet goed meer is en ik dus niet meer ga proberen. maar kunnen microswitches zo snel kapot gaan? ik dacht dat dat o zo betrouwbare onderdeeltjes waren.....
ik ben bang dat ik nu net zo goed een nieuwe print inclusief allemaal nieuwe switches kan laten komen omdat straks wellicht andere het ook af gaan laten weten??

Misschien een vuil contactje, kortom voorzichtig openschroeven, schoonmaken en alles contactjes even checken. Wel vervelend want dan kun je volgens mij je midi-kanalen niet mute, toch ?!?

Succes.....

gr. Mario

hmm kan alles muten hoor.. dat is niet het probleem. maar scrollen in de lijstjes gaat niet zonder cursor_down

had m net al opengeschroefd... heb de plastic knopjes even in bad gedaan en de microswitches even(*) afgestoft, nu werkt alles weer alsof ie zo uit de doos komt :) geweldig!!

i love it when a plan comes together :L

(*)definitie van even = van 23.00 tot 2.32...
hmmz wat zou een vakman daarvoor vragen? dan heb ik weer geld gegenereerd

Laatst gewijzigd:
het schijnt idd dat je met wat geperste lucht of een andere manier om stof te verwijderen de rm1x knoppies weer goed kan laten werken als ze beginnen te freaken....

over contactspray heb ik ook wel eens wat gelezen, maar hierover is een hele discussie gaande op dit forum...

Olaf

Origineel geplaatst door bambamstudio

daar was je al snel € 100 voor kwijt!

hmmz das best mooi! heb het idee dat de toetsjes en knopjes nu zelfs lichter aanvoelen als eerst... dus ik ben er wel mee tevreden

Origineel geplaatst door Roel

hmmz das best mooi! heb het idee dat de toetsjes en knopjes nu zelfs lichter aanvoelen als eerst... dus ik ben er wel mee tevreden

Goed opgelost geen bout en geen chemicalien te pas.

Ik was er van overtuigd dat je switch echt kaduc was.

Jaja, 4 jaar later! :D

Roel, hoe heb je de rubbertjes vd stepseq er weer (heel) in gekregen? Ik heb er 1tje schoongemaakt maar dat rubbertje ging er niet lekker meer in... Met een klein schroevedraaiertje heb ik t voor mekaar gekregen (na een half uur of zo) maar t rubbertje is wel wat gescheurd (<--- :) lekkere zin weer) dus ik durf t niet aan voor de andere 15 toetsen, maar nu doet 1tje het heel goed en de overige 15 minder...

Jamie

nog een half jaar later!
hé met dat kuisen van die kontaktjes wou ik mij ook eens bezig houden. maar aan allen die dat ding open gekregen hebben, hebben jullie al die blauwedraadcontactjes losgemaakt(is dat een stekkertje? en hoe gaat dat dan los, ik heb het maar inelkaar gelaten, maar dat is niet erg practisch, en eigenlijk zeer onhandig werken, vind ik) ), of hebben jullie een voorzichtige constructiegebouwd om alles aan elkaar te laten en zo tot bij de toetsjes te kunnen?
@roel: jij hebt die contactjes zelf propergekregen met perslucht, maar heb je die grijze rubbertjes er dan volledig uitgeprutst of hoe deed je dat?
groetjes
rj

met veeeel geduld heb ik dat hele ding uit elkaar gekregen, die blauwe stekkertjes zijn gewoon eh stekkertjes ja, met van die pinnetjes erin als in een PC stekker, ze zitten alleen stevig op de printplaat gedrukt, ik had ze wel even genummerd voor t geval ik er een verwisselde of zo (ze zijn verschillend van lengte, maar niet allemaal meen ik)...

Roel heeft mij gePBed dat hij die rubbertjes er nooit uit heeft gehaald, ik ben er niet verder mee gegaan want je krijgt ze er gewoon niet meer in... Ik vind t zonde want mijn step toetsen worden al langer hoe slechter, 1tje (waarvan ik t rubbertje dus los had gehaald) doet t helemaal niet meer...

zucht... :)

heb het ondertussen opgelost. heb de stekkertjes na een tip van Roel (dat het namelijk stekkertjes waren en geen starre verbindingen;-)) losgekregen. Heb dan van de toetsjes die het niet goed deden het grijze kapje half losgemaakt en proper gemaakt. Omdat die rotspulen er niet meer in wilden, heb ik dan met een paperclip een soort lepeltje gemaakt waamee ik ze voorzichtig maar gedecideerd terug in hun richeltje kon duwen zonder ze te beschadigen (dankzij jouw vorige post wist ik dat ze fragiel waren, dus ben ik extra voorzichtig geweest). Alles loopt nu als een trein. Het was wel niet op 1,2,3 gedaan, een echt geduldwerkje dus, (dat doe ik niet voor alle toetsjes want dan is het enkel nog leuk voor je kinderen (die het dan toch maar gaan verlappen op het synthforum of marktplaats) aangezien je zelf al van ouderdom het hoekje om bent (als je er tenminste voor je 20ste aan begint)), maar toch leuk als het lukt!

grts
rj

Back