MC-500 "a breeze? My Ass"

pjeut

Ouwe rot
Wie, oh, wie kan mij een beetje op weg helpen met die ellendige MC-500. Ik dacht dat ik met deze no noncense hardware sequencer eindelijk 'ns wat foolproof equipment had binnengehaald, om eindelijk 'ns m'n MIDI in een life-setting te gebruiken.
Goed, MC-500 aangeschaft, paar kilo handleiding d'r bij , géén MIDI-omzettingssoftware, inmiddels opgegeven om hier alsnog aan te komen (lukt niet), dus dan maar zelf aan de slag met het nijvere handwerk. PC via MIDI aan de MC-500, track geladen volgens de manual, me wezenloos lopen zoeken naar hoe je in Allah's naam de "key on"-optie kunt inschakelen (hierbij start de seq. met opnemen bij het ontvangen van de eerste gespeelde noot), en niet gevonden. Ik denk dus dat in dat geval voor de clock extern MIDI moet worden gekozen (waarom zetten ze dat dan niet in die manual), ook geprobeerd. MIDI-kanalen ingesteld, en lopen dan maar.

Resultaat; niks. Hij neemt helemaal niets op; niet bij real recording met gewoon twee tellen pauze vooraf en niet met MIDI-triggering. Het enige dat wil is die rhytm-track, heel leuk, maar daar heb ík 'em niet voor gekocht.

Wat doe ik fout? En trouwens, veronderstel dat ik het toch van de grond krijg. Wat is de beste werkwijze om multitrack-MIDI in te lezen? Alles in één track en dan later uit elkaar rafelen naar verschillende tracks toe? Maar hoe doe je dat rafelen dan?
Of toch spoor na spoor? Moet je dan steeds heel secuur nagaan vanaf wanneer een spoor moet opnemen? De diverse sporen in m'n MIDI-bestanden beginnen niet tegelijk, maar (af)wisselend, en ook zeker niet allemaal netjes op de eerste tel van de maat.

Een heleboel vragen, ik weet het. Maar de ellende is, ik had een week of wat geleden gedacht lekker met dat ding aan de gang te kunnen , en nou zit ik al twee weken tegen dat ding aan de kijken zonder een steek verder te zijn.
dus toch nog graag jullie reactie. Of weet iemand soms zo'n "getting started"-handleiding voor dummys als ik?

schop

schop

Niemand iets te zeggen?

Ik kan enkel spreken vanuit m'n ervaring met de W30-sequencer, wat overeenkomt met de Super-MRC software van de MC500 MKII.

Daar heb je de mogelijkheid om in het scherm wat je oproept met de Rec-button, te kiezen voor 'normal', 'key on' of 'punch in'-recording te kiezen.

De beste manier om jouw songs over te zetten is alles op te nemen in één track en dan uiteen te rafelen in een MIDI-kanaal per track. Dit kan je op de W30 doen door de 'Extract'-functie (tegenovergestelde van 'Merge'). Kom je deze functies niet ergens tegen in de MC500? Die extract functie laat je toe om een MIDI-kanaal en een destinationtrack te kiezen ... erg eenvoudig.

Eigenlijk is het wel de bedoeling dat je de MC500 aanstuurt met een keyboard, maar met een PC zou het volgens mij net zo goed moeten lukken. In ieder geval heb je met de MC500 /MC300/MC500 MkII of MC50 goeie sequencers ter beschikking, hoor. Vroeger of later ga ik er ook nog zo eentje bijkopen.

Ik hoop dat je hier misschien al wat mee op weg kan.

:doei:

Origineel geplaatst door 6 trak
wat is het verschil tussen het rechtstreeks inspelen van de MC500 via een master keyboard en dat van het overzetten van pc sequence naar het beestje?

zou het eventueel kunnen dat je kanaal voor kanaal moet 'inspelen'...? ik roep maar ff wat (zinnigs)

6 Trak, de ellende is dat 'ie helemaal geen MIDI vasthoudt. En er wordt écht wel MIDI door die kabel ingevoerd.

Origineel geplaatst door pjeut
6 Trak, de ellende is dat 'ie helemaal geen MIDI vasthoudt. En er wordt écht wel MIDI door die kabel ingevoerd.

:eureka: Nu je het zo stelt: met de W30 heb je in één situatie voor dat ie de ingegeven MIDI-messages/noten niet 'onthoudt', nl wanneer je de sequencer op externe clocking zet. Het display duidt aan dat ie met 'R'ecorden bezig is, maar na afloop blijkt de track volledig leeg te zijn. Zet hem op Internal clocking en er is niets aan de hand.
Dat is trouwens één van de redenen waarom de W30 nog steeds de MIDI-master is binnen m'n setup.

Je kan eens proberen om de clock van de MC500 intern te zetten en wat via een keyboard of zo in te spelen ... kijken of dat lukt. Indien dat lukt, zou ik eens proberen om de MC500 als master over de PC te laten zijn (weet niet of dat mogelijk is), maar dan zou je in ieder geval de interne clock kunnen gebruiken.

Succes :)

:doei:

Back