Midi uit een file halen

Derjano

Ouwe rot
Misschien een rare vraag.
Maar bestaat er een programma waarmee je midi uit elke willekeurige file kan halen als die midi gegevens zou bevatten?
Ik heb al 15 jaar midifiles liggen met songs van me in easy-8 formaat.(1 van de eerste DOS sequenserprogramma's van Twelftone systems, Nu geloof ik cakewalk)

groet Derk

Ik ken het formaat van de sequencer waar je over spreekt niet.
Maar een algemeen programma om midi data uit bestanden te halen is er volgens mij niet. Iedere sequencer slaat de controller messages weer op een andere manier op, niet alleen de headers zijn dus verschillend volgens mij. Dus je moet specifieke converters hebben voor bepaalde bestandstypen, maar wellicht is er een converter die bijna alle types aan kan.
Als ik het mis heb en het wel mogelijk is hoor ik dat graag, een dergelijke tool zou erg handig zijn.
Je kan er wel achter komen of een bestand SMF data bevat door met een Hex-editor naar de MThd string te zoeken.

Zijn het echte midifiles? Ik bedoel: ook al is de extensie anders, voldoen ze wel helemaal aan de midistandaard?

Als dat zo is: zou je niet kunnen kijken in de hexadecimale code? Ik weet niet of dat in gewone bestanden hetzelfde werkt, maar bij synths en de pc moet je in sys ex eerst een code uitzenden om midi aan te zetten (70 7E 7F 09 01 F7). Als jouw bestanden ook zo werken, dan zou je misschien in de hexadecimale code kunnen zoeken naar deze string en dan dit en alles erna (tot midi weer uitgezet wordt) kopiƫren naar een nieuw bestand en dit als midi opslaan (hoewel je dan vast nog wel wat dingen er omheen moet zetten, maar dat zal wel te kopiƫren zijn uit andere midifiles).

Puur theoretisch dan; misschien is het wel complete onzin wat ik nu zeg... 8)

Sowieso zou het kunnen dat dit alleen op GM van toepassing is? Maar misschien is er dan een andere manier om de hexadecimale midi-code (want die moet toch in sys ex zijn) om te zetten?

Nee het zijn geen midifiles. In die tijd was er nog niet echt een standaard geloof ik.
Ik had ooit gehoord van een programma dat midi informatie uit files kon halen.
Het programma zelf heb ik ook nog maar draaide toen op een 8086 processor met een specifieke kaart van Twelftone systems. De kaart heb ik weggedaan omdat die kortsluiting had en de PC heb ik uiteraard ook niet meer.
Anders kon je nog overspelen via de midi poorten naar andere PC secuencer. Maar eens verder stoeien misschien heb ik iets aan die tips . In ieder geval bedankt.

Origineel geplaatst door Cheimoon
Maar misschien is er dan een andere manier om de hexadecimale midi-code (want die moet toch in sys ex zijn) om te zetten?

Wellicht lukt het met een hele hoop gepuzzel. de identificatie en waarde van de midi-events moeten inderdaad wel te herleiden zijn uit het bestand. Maar in welke volgorde zijn ze opgeslagen, welke seperators zijn er gebruikt? als je die laatste weet kan je al een heel eind komen. Maar dit soort reversed engineering gaat handiger als je het programma waar de bestanden mee zijn gemaakt nog kan gebruiken om te kijken welke invloed wijzigingen op je bestand hebben.

Back