invloed van VCO golfvorm op sound ?

levka

Verkeerd in goede staat
Hallo
Ik heb net een A111 (CEM3340) VCO binnen voor m'n Doepfer A100
Was verbaasd over het grote verschil in geluid met de A110 VCO. Ik wist van te voren dat de A111 CV tracking beter zou zijn. Maar ook het geluid van de golfvormen (mn square) is echt anders; ... steviger, warmer, kan het niet precies beschrijven. Luister ook even hier naar het verschil http://www.amazona.de (zoek ff op doepfer)

Ik dacht zelf altijd dat het filter het meeste invloed had op het karakter van een geluid, maar dit blijkt dus toch te simpel gedacht

Mijn vraag is nu eigenlijk:
Kan je op basis van een golfvorm meting met een oscilloscoop vast stellen hoe verschillende VCO's & DCO's te classificeren zijn ? (helder, dun, dik, warm. koud, wollig etc.)

Wie heeft zijn synths weleens aan een oscilloscoop gelegd tbv dit doel ?

Dat zul je een heel geoefend oog moeten hebben, en dan nog is het moeilijk te zien denk ik. Het karakter van een geluid hangt van veel kleine verschillen af, die op een oscilloscoop moeilijk waarneembaar zijn.

dat scheelt idd een groot stuk!

de A110 is veel vetter/dikker...

ben ook wel benieuwd waaraan zoiets nou ligt...

Re: invloed van VCO golfvorm op sound ?

Origineel geplaatst door levka
Wie heeft zijn synths weleens aan een oscilloscoop gelegd tbv dit doel ?
Ik heb een oscilloscoop, wat A-110s en wat CEM3340 VCOs (wat in een A-111 zit)..

Dus kom naar het eindhovense, dan kom ik een keer naar Amsterdam! :)

Ik weet dat het veel scheelt, vandaar dat ik ook meer 3340s aangeschaft heb ipv filters.

Back