aankoop Casio CZ-xxx

Freakydile

I used to be a snaredrum
Hoi people,

Mijn collega wil een Casio CZ-101 of een CZ-1000 kopen voor hierbij
mijn synths. Is het verschil van afmetingen groot? Ik vind nergens
wat over de afmetingen. Is er verschil tussen de mogelijkheden
van beide synths. Ikzelf heb een DX7 en een TX-7 die ik voor de
bassen inzet. Voegt zo'n Casio nog wat toe, of lijkt ie toch te hard
op de DX7 sound?

Groetjes, en bedankt alvast,

Axel

De CZ 101 is ongeveer 75 cm lang en een prima apparaat, alleen het toetsenbord kan beter natuurlijk... Tja, ik zie niet waarom een CZ101 een DX7 niet zou kunnen aanvullen. Je kunt met PM synthese geluiden maken die net als de FM geluiden scherp en dissonant klinken, maar ook heel erg subtractieve synthese-achtige dingen. Ik vind 'm persoonlijk wat fijner te programmeren dan een DX7. Oh ja, de CZ 101 is helaas niet aanslaggevoelig, van de hogere modellen weet ik het niet...

Laatst gewijzigd:
De 3000 is in ieder geval niet aanslaggevoelig, volgens mij geen van alle modellen.

Het is eigenlijk een soort 2 OSC subtractieve synth, met een ringmodulator. Eigenlijk is PD inderdaad meer een soort FM, maar de synth is zo opgebouwd dat het er niet zo op lijkt.

de CZ-1000 is hetzelfde als de CZ-101, maar dan met standaard toetsen ipv kleine.

de CZ-3000 is als het ware twee CZ-1000's in één, maar dan met 61 toetsen ipv 49.

de CZ-1 en de CZ-5000 zijn hetzelfde als de CZ-3000, maar dan respectievelijk met aanslaggevoeligheid en aftertouch (CZ-1 dus) en een 8 track sequencer (CZ-5000).

:biertje:

Dankjewel voor de verhelderende uitleg.
Ik snap nu de verschillen en weet al wat
van de formaten... Nu nog even uitzoeken
of ze wat toevoegen aan de sound...

Groetjes,

Axel

Die CZ101 is een hee leuk bakkie....als je toch (net als ik) lekker gaat solderen kan je er gelijk een fraai LCDtje in hangen (backlit of zo'n blauw van inkoopactie)...Nu ben ik nog de enige ter wereld met een backlit CZ101. ;)

Vergelijkbare discussies

Back