Muziekindustrie graaft eigen graf????

ano260124

Gedeactiveerd account
Continue hoor je verhalen over "het gaat slecht met de muziekindustrie en dat komt door het illegaal downloaden". Daar tegenover staan reacties als "een CD is ook veelste duur" en "er blijft teveel aan de strijkstok hangen bij de platenmaatschappijen". En die zeggen op hun beurt weer dat het de schuld is van de accijnzen.

Dan nu hetvolgende:

Legaal muziek downloaden fors duurder

Uit onderzoek van The Wall Street Journal blijkt dat het legaal downloaden van muziek steeds duurder wordt. De prijzen op sommige sites zijn zelfs zo hoog dat het goedkoper is om cd’s in de winkels te kopen. Bovendien zijn deze cd’s vaak van betere kwaliteit dan de muziek die wordt gedownload.

Zo blijkt de nieuwste plaat van de hiphopgroep N.E.R.D. op iTunes bijna zeventien dollar te kosten, dit is omgerekend ongeveer veertien euro. De cd zelf is bij Amazon.com echter te bestellen voor “slechts” 14 dollar. Eerder nog hield de populaire downloadwinkel van Apple nog een maximumprijs van 9,99 dollar aan voor complete albums, maar door de druk van de grote platenmaatschappijen beginnen deze prijzen te stijgen. Het blijkt nu dat het aanbieden van goedkope muziek een manier was om veel klanten te trekken.

De legale muziek downloaders zijn ook sterk gestegen gedurende het afgelopen jaar. In de eerste drie maanden van dit jaar werden ongeveer 25 miljoen MP3’tjes gedownload tegenover de negentien miljoen gedurende het laatste halfjaar van 2003.

Even een reactie die ik ook op Fok heb geplaatst:

Die platenjongens denken slim te zijn maar ik vind dat wat ze nu doen echt korte termijn denken is. Psychologisch beredeneerd zou ik het alsvolgt zien.

De komst van de online verkoop is eigenlijk hun redding. Een kopie maken van een fysieke CD doet men sneller. Men heeft tenslotte betaald voor het hoesje en het fysieke ding zelf. Dus wordt er sneller gedacht "hier heb je een kopietje".

Bij online aankopen is het enige wat je voor je €€€ krijgt... een bestandje. Dan zijn mensen veeeel minder snel geniegd om dat gekochte goed gratis door te geven aan iemand anders. Laat staan aan een onbekende en al helemaal niet voor heel de wereld. Laat ze het zelf maar kopen!

Op die manier wordt het illegaal verspreiden dus terug gedrongen. Tja... als het kopen van een fysieke CD dus goedkoper is... terug naar af!

Ik heb een tjd geleden ook gelezen dat de tegenvallende CD-verkoop vooral ook de schuld is van de platenmaatschappijen zelf: De verkoop was met 15% gedaald, maar het aantal producten wat op de markt gezet werd door deze maatschappijen daalde in hetzelfde jaar met 20%. Laatst was er ook nog een onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat mensen juist meer kochten als ze illegaal downloaden. Nou lijkt dat laatste we wel vrij sterk, maarja... je hebt leugens, grove leugens en je hebt statistiek :D
Feit is wel dat cd's in Nederland bv. veel duurder zijn dan in de meeste andere landen. De maatschappijen willen alles doen om te voorkomen dat er illegaal gedownload wordt, behalve de klant tegemoet komen. Beetje kortzichtig vind ik.

heeft er iemand hier soms zin in een nieuwe rel-thread ofzo ?

Alles wat ik hier lees is al 100.000 x besproken en gezegd.... :erm:

behalve dan dat er accijnzen geheven worden op cd's, want dat is niet waar.

Origineel geplaatst door gemmetje
heeft er iemand hier soms zin in een nieuwe rel-thread ofzo ?

Alles wat ik hier lees is al 100.000 x besproken en gezegd.... :erm:

Ja maar jij bent zo goed! Net een wandelende encyclopedie. :okdan:

Verhaal m.b.t. het duurder worden van online verkopen stamt zeker al van omstreeks 1970?

Origineel geplaatst door D-mike-E
Ja maar jij bent zo goed! Net een wandelende encyclopedie. :okdan:

Verhaal m.b.t. het duurder worden van online verkopen stamt zeker al van omstreeks 1970?

nee, maar de economische beweegredenen erachter wel !

dank voor het compliment trouwens ! :halleluja

nee, maar de economische beweegredenen erachter wel !

dank voor het compliment trouwens ! :halleluja

Ik deel graag complimentjes uit. Zeker aan mensen die behoevend zijn.

Vind jij het gezond dat iTunes onder druk van de platenbonzen de prijzen omhoog gooit?

Dat heeft dus helemaal niets met het inkomen van de muzikant te maken, maar sec met de giga-salarissen van de BoBo's in de top. Maar de muzikant wordt wel gebruikt in commercials om het illegaal download'n tegen te gaan... onder het motto "je steelt van hen".

Origineel geplaatst door D-mike-E
Vind jij het gezond dat iTunes onder druk van de platenbonzen de prijzen omhoog gooit?

Nee, natuurlijk niet !
Maar zo gaat het toch altijd ?
Er wordt een nieuwe melkkoe gevonden, de prijzen worden omhoog gelanceerd, en daarna verzint men
wel een reden waarom die prijzen omhoog moesten: illegaal downloaden ofzo.

Welcome to the world.

Nee, natuurlijk niet !
Maar zo gaat het toch altijd ?
Er wordt een nieuwe melkkoe gevonden, de prijzen worden omhoog gelanceerd, en daarna verzint men
wel een reden waarom die prijzen omhoog moesten: illegaal downloaden ofzo.

Welcome to the world.

Nou, dan kunnen we alle fora wel sluiten. Want alles gaat zoals het gaat. :confused:

Back