Cubase SX of Sonar 3 Producers Edition?

bluebrain

Idiots!
Ik sta op het punt om me te verdiepen in Cubase SX of Sonar 3 Producers Edition. Ik gok op Cubase SX, maar een vriend van me zweert bij Sonar. Ik kom er niet uit, welk pakket (van deze twee) kan ik nu het best gebruiken voor mijn home/mobiele studio om opnames te maken (zowel audio als midi)?

Wat is het grootste voordeel van beide pakketten:
  1. Wat is het grootste voordeel van beide pakketten?
  2. Welke is het meest gebruikersvriendelijk?
  3. Welke is het best uitbreidbaar?
  4. Welk pakket wordt het meest gebruikt ivm. uitwisselen bestanden?
  5. en andere relevante vragen...
    [/list=1]

(laten we nog even niet naar de prijs kijken, het gaat me om de beste/meeste functionaliteit.)

Wie kan me meer over zijn of haar ervaringen vertellen?

Hoorde onlangs van/uit een voor mij betrouwbare bron dat een vertegenwoordiger van Steinberg z'n uiterste best doet om SX te verkopen aan retailers maar zelf al jaren zweert bij Cakewalk!!
:biertje:

Ik denk dat je een beetje onmogelijke vraag stelt, iedereen heeft z`n voorkeuren

Ik gebruik zelf nu Sonar 3,maar dat komt omdat ik met cakewalk ben `begonnen`, waarschijnlijk zou ik cubase sx gebruiken als ik met cubase was `begonnen`

Ik denk dat beide paketten alles bieden wat je nodig hebt, sx zier er grafisch mooier uit dan sonar maar denk datje ze gewoon allebei moet proberen voordat je een keuze kan maken, er zijn wel demo`s te downloaden.......

Ben ooit van Cakewalk 9.03 overgestapt op Cubase SX op het moment dat CW met Sonar uit kwam. Cakewalk 9.03 was veel duidelijker en handiger in gebruik, vond ik. Maar met Sonar werd het erg snel minder.

Maargoed, als je dan toch wat nieuws wil oppikken, dan kan je beter gaan voor iets wat het meest gebruikt wordt in muziekland... Cubase (natuurlijk denkt iedereen hier anders over). Cubase SX was ook nieuw maar zag mij er spannender uit, en sjah... ze zijn vooruitstrevender (altijd al geweest met VST) dan Cakewalk waar ze liever afwachten op wat Microsoft's volgende stap is (DirectX). En MS boeit audio niet zoveel, behalve als het leuk uit komt wat betreft Games. Sonar is nu trouwens wel VST en VSTi compatible... (maar, nu pas)

Ik heb nooit gewerkt met Logic. Maar als je vanaf nu op de PC door wil gaan is dit geen optie meer om je druk over te maken want Logic is overgekocht door Apple... en ja, wordt alleen nog maar uitgebracht voor OS-X.

Het blijft dus je eigen keuze, maar je kan altijd iets leren van anderen... en vandaar mijn verhaal :)

Succes met je keuze maken en laat maar even weten wat je kiest!

ik werk zelf met Sonar 3 Studio, ik was al cakewalk pro audio gewend. Maar zelfs als ik in de muziekzaak wat vst's zit uit te proberen en een paar uur met cubase zit te pielen daar kom ik niet wijs uit de user interface, ik vind em gewoon niet praktisch.

sonar is de standaard aan de andere kant van de oceaan, hier is het cubase. qua vst support hoef je sonar niet meer te laten liggen en ook de rest van de features bevallen mij iig prima.

plus sonar studio is een stuk goedkoper dan SX2 en heeft niet de vst slot beperking bijvoorbeeld.

Volgens mij kom je er maar op 1 manier achter en dat is door zelf te proberen.

Origineel geplaatst door fuse
Volgens mij kom je er maar op 1 manier achter en dat is door zelf te proberen.

Ja, dat snap ik, maar het is toch handig om eerst eens wat ervaringen van andreen te lezen. Vooralsnog klinkt het zo dat ik toch eerst maar eens Sonar moet gaan testen.

sonar

sonar

ik zou voor cubase sx 2 gaan werk moo! hoor
geen gezijk! mat adaptors en zo
groet padokit:D :D :D :D :D :D

Ik gebruik al jaren cubase vanaf de atari al..

Heb daarnaast ook veeel Cakewalk 9 en Sonar erbij gehad..

Maar vond bij Cakewalk en Sonar, dat je voor sommige dingen zo diep door de menu's moest ploeteren, terwijl deze bij Cubase VST of SX sneller op te roepen zijn.. Dit kan tevens ook persoonlijk persoonlijk zijn net waar je persoonlijke voorkeuren liggen...

Logic heb ik nooit mee gewerkt.. dus kan daar niets over vertellen..

Er wordt hier nogal gezegd dat sx te ingewikkeld zou zijn...
Sonar ken ik persoonlijk niet maar ik kan je wel zeggen dat ik "vroeger" altijd gewoon multitrackte met een hardware sporenrecorder en ben sinds ongeveer 1 jaar dus gebruiker van SX. Die overstap is mij zeer goed bevallen en noemenswaardige problemen heb ik niet gahad qua ingewikkeld ofzo...

Ervaringen van anderen zijn wel leuk. Maar die werken meestal anders dan jij.

Je moet zo'n programma niet zien als leidende rol, maar meer als hulpmiddel om je muziek te kunnen uitwerken/maken. De midi en de audio blijft er hetzelfde onder. Ook niet letten op toeters en bellen die je niet nodig hebt. Alleen en puur op het gedeelte wat je dagelijks gaat gebruiken.
Welke software wil je erbij gaan draaien qua plugins, DSP kaarten of Rewire dingen. Wat voor systeem gebruik je met welke geluidskaart?

Denk wel dat je kan zeggen dat in nl/be voor het merendeel Cubase gebruikt wordt. Cakewalk is wat groter in de US. Maar qua mogelijkheden doen ze niet veel voor elkaar onder. Het werkt alleen anders.

Zelf ben ik Cubase SX fan en werk al van Steinberg24 Atari versie. Maar Sonar en Logic zou ik me ook goed mee kunnen redden. Maar al mijn composities die ik nog op de Atari gemaakt heb kan ik nog steeds inlezen in Cubase. Da's wel handig.

Back