Cubase Drum Maps

divinio

Starting Up...
Helleu...

Ik heb een vraag over de Drum Maps in Cubase.

Ik heb al andere drum maps willen gebruiken dan de GM map, maar zo te horen is er geen verschil als ik de DrumEditor open. Ik vind dit heel raar want ik kan me niet inbeelden dat er zoveel drum maps ter beschikking zijn als ze toch allemaal hetzelfde klinken...

Waar zit ik verkeerd?????

Spare me guys, I'm a newbie :engel:

Laatst gewijzigd:
Re: Cubase Drum Maps - help!!!!!

Re: Cubase Drum Maps - help!!!!!

Origineel geplaatst door divinio
Helleu...

Ik heb een vraag over de Drum Maps in Cubase.

Ik heb al andere drum maps willen gebruiken dan de GM map, maar zo te horen is er geen verschil als ik de DrumEditor open. Ik vind dit heel raar want ik kan me niet inbeelden dat er zoveel drum maps ter beschikking zijn als ze toch allemaal hetzelfde klinken...

Waar zit ik verkeerd?????

Spare me guys, I'm a newbie :engel:

Die drum maps zijn maar een soort van templates... Je moet wel het juiste instrument bij de juiste drum map gebruiken. Als je een 909 drum map voor een 808 gebruikt, klinkt die 808 niet oppeens als een 909..

Ok bedankt.

Dan snap ik het nut niet zo goed van die drummaps. Als je een 909 hebt heb je toch geen drummap meer nodig. En opgekeerd ook als je een 808 hebt?!

Dus gewoon de GM map gebruiken. Of kan ik die drummaps dan gebruiken als ik op mijn CS2x keyboard de bank selecteer met 909 geluiden?

Nie makkelijk om newbie te zijn... :frons:

Ik heb dan nog een vraagje ivm deze drummaps want die zijn voor mij een struikelblok.

Ik heb een heel leuk stukje ontworpen om mijn CS2x maar ik mis natuurlijk een leuke bass enz om het wat te omkleden. Die GM drum map klinkt echter gewoon als toeters en bellers en geeft geen meerwaarde.

Nochtans hoor ik niets anders dan leuke bass enz in liedjes. Gooien jullie er effecten op? Moet ik me een 909 of consoorten kopen? Of via Audio er bass aan toevoegen?

I don't know. Maar ik vrees dat het de 2de optie zal zijn... m.a.w. gear bijkopen...

:biertje:

Een drummap is niets anders dan een lijstje met woorden die aangeven wel geluidje onder welke toets zit. Bijvoorbeeld C1 = basdrum, C#1 = open hihtat etc. Verander je C1 = basdrum in C1 = clap dan hoor je nog steeds gewoon een basdrum. Het is alleen handig als je een beat programmeert met de muis, zie je meteen waar je een noot moet zetten.

> Ik heb een heel leuk stukje ontworpen om mijn CS2x maar ik mis natuurlijk een leuke bass enz om het wat te
> omkleden.

Mijn CS1x was gewoon 16-stemmig, dan zal de 2x dat ook wel zijn. Ik maakte altijd een in Cubase aan het begin van de track een blokje aan met de midiinstellingen (linker locator op maat 1, rechter op maat 3 en daartussen dubbelklikken). Vervolgens ga je naar de editor (volgens mij CTRL + G) en geef je met het pennetje twee bankchanges (0-63, 32-0) en een program change op. De juiste getallen vind je in het databoekje, maar voor de CS1x was het zoiets als

0 - 63
32 - 0
5

In dat geval pakte hij het vijfde geluidje uit de preset bank.

0-63
32-0
88

Was het 88ste geluidje uit de user-bank.

Op deze manier kun je alle kanalen vullen met klanken en ze daarna inspelen.

Ok, dit zal ik zeker eens proberen. Ik snap nog niet goed wat je wil zeggen, maar dat zal wel duidelijker worden wanneer ik voor mijn keyboard sta.

Ik zit momenteel in volle verhuis en mijn keyboard staat ergens in een doos. Ik laat je weten of ik er iets van bak of niet.

In ieder geval toch al bedankt. Ben blij dat er hier nog CSx'ers rondlopen...

:halleluja

Back