[EMU] Zelf E-mu sample CD-R's branden

David

Ouwe rot
Dit berichtje is vooral bedoeld voor Emu E4 gebruikers. Maar ook voor Akai en Yamaha-mensen moet het werken. Het blijkt dus wel degelijk mogelijk te zijn om zelf E-mu CD's te branden en de interne HD van een Emu E4 snel en goedkoop te back'uppen op CD-R(W). Vééééél goedkoper dan ZIP of JAZ, of niet soms?!!!!!

Hieronder mijn stap-voor-stap handleiding, misschien bedenken jullie er nog wel wat commentaar of handige aanvullingen bij?

1) Het is NIET mogelijk om een SCSI CD-R drive RECHTSTREEKS aan de E4 te hangen, en dan gewoon effe SAVE doen op een blanco CD-R(W) ; de concurrentie van Emu (=Yamaha A4000/A5000 en Akai MPC4000) kan dit nochtans wel...

2) Het is wél mogelijk om een disk image te maken van eender welke E4 schijf, en die disk image dan op een CD-R trekken via een SCSI-card in je PC.

3) Wat heb je nodig : een E4 schijf boordevol met eigen klanken (Zip, Jaz of HD) ; enige beperking is dat de schijf alleszins niet groter mag zijn dan de maximum capaciteit van de blanco CD-R(W) waarop je gaat kopiëren, da's logisch (dus in de regel ca. 650 MB). Ik gebruik zelf een interne 512MB scsi HD in de E4. Als je een grotere schijf hebt (bv Jaz), gaat hij enkel de eerste 650MB overnemen op CD-R, en de rest van de schijfcapaciteit negeren. Opgelet : als je schijf dus gedefragmenteerd is, kan het zijn dat banken niet volledig maar fragmentarisch worden gekopieerd op CD-R (vandaar dus altijd eerst defraggen als de schijf >650MB).

4) Verder heb je ook een SCSI kaart nodig in de PC (ik gebruik een Adaptec 2904) zodat E4 en PC permanent gelinkt zijn via SCSI.

5) En ook nog een klein prutsprogrammaatje : DAO tools (of ook MSDOS 32bit console), dat je kan downloaden op htpp://www.goldenhawk.com

6) DAO tools trekt volautomatisch een disk image van de E4 schijf op CD-R(W), en voilà : een nieuwe Emu CDR met jouw eigen banken en samples!

7) Nadien je Emu HD volledig leegmaken, en een nieuwe set banken beginnen aanmaken voor je volgende Emu CD !

8) De hele uitleg kan je in het lang en het breed nalezen op :
http://www.tweakheadz.com/CDR.html

Mijn vraag : misschien bestaat er nog andere CD-Writer-software voor Emu, waarmee je zelf kan aangeven welke individuele banken of folders je op CD-R wil wegschrijven, zodat je niet steeds die hele HD in 1 ruk door moet kopiëren?

Laatst gewijzigd:
Back