Ik zoek een vervanging voor ic 7413 / Formant VCO

manvsmachine

Electribe junk
Origineel geplaatst door VL7
...dus ik kan nog niet echt meepraten met de pro's.
Het is een Elektor Formant, een project uit 1977.
Eigenlijk ben ik per toeval er aan begonnen, wilde het al vanaf het eerste moment dat het in Elektuur verscheen.
Van alle kanten is het afgeraden om het anno 2004 nog te doen, aangezien een aantal componenten zo goed als onmogelijk te vinden zijn.
Vanaf dat moment wordt het pas leuk voor mij.Ik heb nu alles bij elkaar en maak af en toe een module.
Het leukste vind ik eigenlijk het feit dat hij zelf gebouwd is/wordt en ik ook helemaal vrij ben in de lay out, behuizing etc.
Overigens is dat in ieder geval al een voordeel dat een modulaire synth heeft.
Inderdaad is zo'n synth niet direct om mee op te treden etc. maar ja......wie weet vind ik wel DAT sologeluid dat ik al jaren wil....:luv:
Hoe ben je aan het ic 7413 van het vco gekomen? of heb je hier een alternatief ic voor gebruikt?
Voor de uA 726 heb ik wel een oplossing gevonden op het internet maar voor de7413 nog niet.
alvast bedankt gr's manvsmachine

Re: Re: Ik ben net aan het bouwen...

Re: Re: Ik ben net aan het bouwen...

Origineel geplaatst door manvsmachine
Hoe ben je aan het ic 7413 van het vco gekomen? of heb je hier een alternatief ic voor gebruikt?
Voor de uA 726 heb ik wel een oplossing gevonden op het internet maar voor de7413 nog niet.
alvast bedankt gr's manvsmachine

Je kunt als vervanger voor de 7413 de beter verkrijgbare 74132 gebruiken. Het is dan wel noodzakelijk om hier en daar wat printspoortjes om te leggen, maar daarna werkt het prima. PB me maar als je d'r niet uitkomt. :)

Re: Re: Re: Ik ben net aan het bouwen...

Re: Re: Re: Ik ben net aan het bouwen...

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Je kunt als vervanger voor de 7413 de beter verkrijgbare 74132 gebruiken. Het is dan wel noodzakelijk om hier en daar wat printspoortjes om te leggen, maar daarna werkt het prima. PB me maar als je d'r niet uitkomt. :)
Bedankt voor je info!:D

klopt het als ik het als in de bijlage maak?
74132.bmp

en johnny bedankt voor het verplaatsen van de thread:halleluja

Laatst gewijzigd:
Ik zou de 7413 eruit laten en een LM311 comparator gebruiken in combinatie met een referentiespanning, de hoogte van de threshold is nu nogal afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de voedingspanning. Het hele ontwerp van de VCO's is eigenlijk niet al te best.
Zoals je het in je bijlage hebt staan werkt het niet

Als ik het op die manier doe kan ik het dan zo in het originele schema zetten?:koffie:

Origineel geplaatst door Twiki
Ik zou de 7413 eruit laten en een LM311 comparator gebruiken in combinatie met een referentiespanning, de hoogte van de threshold is nu nogal afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de voedingspanning. Het hele ontwerp van de VCO's is eigenlijk niet al te best.
Zoals je het in je bijlage hebt staan werkt het niet

Ik snap alleen niet helemaal hoe je dat met de lm311 bedoelt. Heb je hier misschien ook een schemaatje van?
alvast bedankt

ja wel in het schema, maar niet op de printplaat. Voeding zit goed, je kan het beste de 3e gate gebruiken dan blijft pin 8 de uitgang. Pin 9 zit ook goed, Pin 10 losmaken dat wordt pin 13 in het schema(de andere ingang) . Pin 12 kun je ook het best los maken. Verder is het niet onverstandig om alle ingagen van de ongebruikte gates aan massa of +5V te hangen.

ja wel in het schema, maar niet op de printplaat. Voeding zit goed, je kan het beste de 3e gate gebruiken dan blijft pin 8 de uitgang. Pin 9 zit ook goed, Pin 10 losmaken dat wordt pin 13 in het schema(de andere ingang) . Pin 12 kun je ook het best los maken. Verder is het niet onverstandig om alle ingagen van de ongebruikte gates aan massa of +5V te hangen.
ongebruikte ingangen aan massa leggen lijkt mij het beste en aan deze uitleg heb ik wat! bedankt:okdan:

Origineel geplaatst door manvsmachine
Ik snap alleen niet helemaal hoe je dat met de lm311 bedoelt. Heb je hier misschien ook een schemaatje van?
alvast bedankt
Als je de orginele print lay-out wil gebruiken heeft het niet zo veel zin, dan moet je te veel veranderen.

ik ga denk ik de originele print etsen en deze schakeling op een kleine experimenteerprint opbouwen en zo in het origineel plaatsen.

Laatst gewijzigd:
Ik ben verre van Formant fan, de meeste schakelingen zijn erg verouderd en gebruiken componenten die niet meer te krijgen zijn.Ik ben zelf ook met de formant bezig geweest maar na een teleurstellende envelope generator ben ik gestopt.
Een paar jaar geleden is er een nieuwe versie uitgekomen van de formant, de formant pro. Heel erg pro is ie niet, maar de onderdelen zijn wel makkelijker te krijgen, en het ontwerp is ook iets beter en van deze tijd. Meer info kun je hier vinden
http://www.helm-elektronik.de/

Ik ben verre van Formant fan, de meeste schakelingen zijn erg verouderd en gebruiken componenten die niet meer te krijgen zijn.Ik ben zelf ook met de formant bezig geweest maar na een teleurstellende envelope generator ben ik gestopt.
Een paar jaar geleden is er een nieuwe versie uitgekomen van de formant, de formant pro. Heel erg pro is ie niet, maar de onderdelen zijn wel makkelijker te krijgen, en het ontwerp is ook iets beter en van deze tijd. Meer info kun je hier vinden
http://www.helm-elektronik.de/
Ik weet dat er een nieuwe versie van is maar de oude lijkt mij leuker. Vooral om oplossingen te zoeken enzo. Mijn opleiding is namelijk elektrotechniek. En ik ben best veel met digitale techniek bezig. Dit komt in o.a. de formant best veel voor.:mega: maar nogmaals bedankt voor je hulp:okdan:

Op onderstaande manier kun je een 74132 gebruiken in combinatie met de oude Formant VCO layout.

Rood = printspoortjes doorsnijden
Groen = nieuw draadje trekken

Attachments

• formant.jpg
    formant.jpg
    60,7 KB · Bekeken: 140
Origineel geplaatst door Boemtsjak
Op onderstaande manier kun je een 74132 gebruiken in combinatie met de oude Formant VCO layout.

Rood = printspoortjes doorsnijden
Groen = nieuw draadje trekken

thnx boemtsjak

ik denk dat ik ook een soort bouwverslag van de formant ga maken op mijn website. Link zal ik nog wel posten. Ik ben net begonnen met het etsen van de voeding. Dat hoop ik voor het weekend klaar te hebben. Daarna ga ik waarschijnlijk een VCO proberen te maken. Het CV signaal ga ik waarschijnlijk niet van het originele toetsenbord afhalen maar op de volgende manier:
cvmidi.png

Back