Printbreuk oif zoiets

sander

_
Ik vroeg mij af, ik heb hier een apparaat staan, waar van 1 geluid het niet doen. Als je echter op de printplaat drukt dan komt dat geluid wel te voorschijn. De andere geluiden doen het gewoon altijd.

Is het dan verstandig om met een vergrootglas het verdachte gebied af te speuren naar breuken of
is stap 1 gewoon de servicemanual. En dan uitzoeken via welke banen het geluid loopt en dan te gaan meten?

Eerst even alle soldeer "eilandjes" goed bekijken. Let vooral op eilandjes die er dof uitzien (koude soldeer) en deze eventueel even met een soldeerbout aantippen. Printbanen breken bijna nooit, het is meestal het soldeerwerk dat er na lange tijd de brui aan geeft...

Mocht dat allemaal niet baten dan sta je voor de geduldvretende taak om alle printbanen door te meten. Veel succes!

Ach, de CZ101 die ik ooit gekocht heb is een keer van mijn tafel gedonderd met een stekker nog in de audio uit. Gevolg: het hoekje waar de koptelefoon en de audio uit op zitten was geknakt...alle banen waren kapot...met een beetje soldeer nieuwe baantjes zitten trekken (een stuk of tien) en het beestje doet het weer perfect. Heb er toen ook maar gelijk een backlit LCD in gezet om het weer goed te maken met dat oude bakkie.

Ik denk dat ik de enige mens ter wereld ben met een backlit CZ101.

Back