Sample CD's breakbeat, deep house, d'nb, ... voor Akai MPC

mattydemont

Ingeburgerd
Hallo experten,

Ik heb een Akai MPC-1000 en wil deze live gebruiken, louter voor ritme. Ik zoek goede drumsets, samples en sequences voor nu-jazz. Ik hou van organische samples, hier en daar wat lofi, vinylcracks, tape hiss, vervormd via buizenversterker, ... Ik ben op zoek naar de volgende ritmes:
- breakbeat, hip hop, trip hop, ...
- deep house, nouveau disco, ...
- latin house, brazilian beats, ...
- jazz funk, space funk, ...
- drum 'n bass, break 'n bossa, ...
- dub, nu-dub, ...
- broken beats, nu-jazz, ...
- ...

Graag had ik wat expert tips en aanbevelingen gehad. Wat zijn de beste drum soundsets, sequences, sample CD's, ... ? Wie zijn de marktleiders? Waar moet ik beginnen? Wat moet ik uitzoeken? Dank bij voorbaat!

Matty
http://www.phusionculture.be

Mag ik een voor de hand liggend antwoord geven ?
Koop een draaitafel en ga naar platenzaken waar oud jazz funk & soul vinyl ligt....en ga los !!
Das altijd 10 keer beter dan sample cd's :)
:okdan:

Het is bij mij nog nooit voorgekomen dat ik een voor-opgestelde kit wilde laden. Ik zoek altijd samples bij elkaar op op m'n pc, zonder m, (gaat ook veel sneller), waarna ik ze in de mpc laad. CD Extractor (ook de demoversie) werkt daarvoor erg lekker als je images hebt gemaakt van je samplecd's. Overigens is volgens mij de snelste manier om samples van je pc naar je mpc te krijgen (als je geen mpc 1000 hebt) om ze gewoon af te spelen en te samplen met je mpc. Goede DA converters op je pc zijn dan natuurlijk wel een must. Ik zou zelf dus niet als eis stellen dat er goede arrangementen op die sample cd's staan.

Bedankt voor de interessante tips en links! Dus jullie raden eerder aan een verzameling phrase samples aan te leggen i.p.v. sequences? Waar vind je interessante sequences? De bedoeling is om live creatief om te springen met ritmeveranderingen onder dezelfde BPM.

Uhm .. ik had het over kits (oftewel 'programs' in MPC termen), niet over sequences. Van zowel programs als sequences zou ik niet snel bestaande versies gebruiken. Alleen bestaande losse samples zijn voor mij nuttig. Een bestaand program past nooit volledig bij de sfeer van je nummer (aangenomen dat je die kit niet als uitgangspunt voor je nummer hebt genomen). Zelf sequences maken is juist de grootste kwaliteit van de mpc en is ook nodig om een beetje origineel te blijven.

Als je een sequence afspeelt die alleen maar losse drum hit samples aanstuurt, is je sequence automatisch tempo-onafhankelijk.

Oh sorry, je had het over hetzelfde tempo hè? Dan zou ik een heleboel basic tracks (bijvoorbeeld lijntjes voor 1 percussie-instrument per track) aanleggen in je sequences. Die kan je dan muten/unmuten. Live nieuwe dingen inspelen is volgens mij niet wat je wilt met de mpc ('t kan wel, maar niet makkelijk). Behalve als je goed kunt drummen en het geen probleem vindt om regelmatig met de erase knop noten weg te halen.

Dankuwel voor de tips. Mijn idee is inderdaad om 'horizontaal' te werken. Vertikaal werken zou zijn dat je voor elk nieuw ritme of elke nieuwe sound een nieuwe file (sequence) maakt en dan live eigenlijk vooral files opent en switcht tussen files zoals op een computer. Ik zou eerder het aantal sequencen willen beperken, maar in 1 enkele sequence meer tracks steken. Ik zou de sequence dan kunnen volstampen met variaties op het basisritme. 1 sound per track/pad is inderdaad handig, dan kan je de ritmes opbouwen. Vermits onze sampler enkel voor ritme is dacht ik om de 8 tracks/pads een variatie te steken, namelijk een andere soundkit of zelfs een lichtjes anders ritme. Zodoende heb je 8 variaties waarbij je alle elementen nog eens onderling kan gaan combineren. Remember het doel is er een instrument van te maken waarbij je je live kan uitleven. We willen het 'find file and play' gevoel volledig weghalen bij deze sampler. Ik ben zelfs aan het overwegen om live de sequences zelf op te bouwen, ofwel via overdub ofwel via tracks. Nog tips, suggesties? Dank bij voorbaat!

Back