Wie heeft een Fantom XR Rack?

S@tish

Caribbean lid
Beste Forum-collega's,

Wie heeft een Fantom XR Rack? Ik wil nl. weten hoe het geluid van deze module is tov een XV-3080 of 5080...

jullie reactie wordt uiteraard ZEER gewaardeerd :r (..het slijm druipt er vanaf...)

greets,

S@tish

Ik ben ook retenieuwsgierig. (kijkt naar de avatar)

Kheb met de grote broer met toetsen lopen spelen en vond hem bijzonder prettig klinken.
Misschien ietsje minder dan de K2600, maar toch.

De synthengine is gelijk als die van de Fantom X .. wat weer een vervolg is van de XV 3080 serie. Klankkarakter komt daarom ook wel overeen, wat logisch is gezien de srx expansionboard ook compatible moeten blijven natuurlijk. Het waverom geheugen is stukken groter (roland wou niet achterblijven met bijvoorbeeld Triton extreme en Motif ES geweld). Al met al een leuke universele goed klinkende module, maar niet iets nieuws onder de zon, gewoon de meest uitgebreide rompler/sampler van roland op dit moment.

Je vergeet de VP9000 engine die er ook nog eens inzit.
En dan krijg je een soort rampler zeg maar.
Synths die samples qua toonhoogte samples ander af kunnen spelen maar met dezelfde tijdslengte zijn er ook niet zo knap veel.

Dat de kwaliteit van de rom samples sterk verbeterd is mag een futiliteit lijken maar ik vind het een van Rolands sterkste punten. En als ze daar nog meer moeite in gestoken hebben is alleen maar beter. Dat dit meer voor degene die akoustische instrumenten wil nabootsen bedoeld is dan voor de synthfreak die eigen geluiden wil maken is een 2e.

Denk wel dat het editten van het beestje zonder computer een behoorlijke uitdaging wordt. Want zoveel functies in 1U unit bouwen en dan een paar knoppies gaat nooit lukken. Gelukkig maakt Roland goede editors altijd voor hun synths dus dat valt dan wel weer mee.

Maar voor de prijs van 1300 pleuri moet je dan ook niet al teveel 'zeuren'.

Maar wat ik dan niet begrijp is dat de XV-5080 (waar ie nog leverbaar is) nog gewoon 1900 euro's kost en de Fantom XR maar 1300...

Als ondanks dat de Fantom in alle opzichten de betere is (betere samples, variphrase etc), wat maakt de XV dan zo duur?? Of sla ik de plank nu helemaal mis...:confused:

Hehe, dat zat ik me vandaag dus ook af te vragen.

Maar die 5080 slikt nog JV bordjes.
Heeft R-bus en SCSI en meer outputs.

Voor de rest zou je een keer in de handleidingen moeten duiken. Voor dingen als LFO aan midi syncen en dat soort dingetjes.

Maar die Fantom XR is gemaakt om Yamaha met hun Motif rack een hak te zetten die Roland weer een hak zette met hun Motif rack tegen die XV-5080. Het lijkt wel alsof die 2 directeuren regelmatig met elkaar golfen en dan elkaar proberen af te troeven met apparaten die ze uitbrengen. ;)

De XV5080 heeft ook 32 Midikanalen, een groter display veel meer knopjes. :)

Ik heb zelf ook onlangs de Fantom XR aangeschaft, en ik ben impressed met de geluiden (tov de XV5080)... de meeste acoustische geluiden zijn echt overduidelijk beter dan van de XV5080 (met voorop de Piano en de Acoustische Gitaar)

De Fantom-XR is ook handiger met sample in/export met USB... ik heb op m'n werk een XV5080, en daar moet ik altijd met Zipdrives klooien om samples in dat ding te krijgen. Niet echt handig dus.

Laatste verschil: Het geluid lijkt helderer en dieper dan de XV en zeker dan de JV, maar ik heb em nog niet lang genoeg om daarover goed te kunnen oordelen.

Origineel geplaatst door profile
De Fantom-XR is ook handiger met sample in/export met USB...

Wat kan je daarop allemaal aansluiten?

usb-cdspeler, usb-flashdrive,usb-harddisk,... elke usb-apparaat dus?

Op de Roland website las ik dat je ook "PC cards" kan gebruiken als opslagmedium.

Nogal een algemene term; pc cards. Welke kaarten bedoelen ze precies? PCMCIA-kaarten, kan een pcmcia-to-CF-converter ook?

Je vergeet de VP9000 engine die er ook nog eens inzit

Overigens vind ik nergens in de specificaties terug dat de Fantom-x over de variphrase technologie beschikt.
De bewering dat de Fantom-x dus de VP9000 in zich zou herbergen lijkt mij dus op z'n minst een te positieve weergave van de feiten.

groet

Tom

Origineel geplaatst door Tom 32
Overigens vind ik nergens in de specificaties terug dat de Fantom-x over de variphrase technologie beschikt.
De bewering dat de Fantom-x dus de VP9000 in zich zou herbergen lijkt mij dus op z'n minst een te positieve weergave van de feiten.

groet

Tom

Roland heeft het wel over de real-time timestretching. En aangezien ze de Variphrase techniek nu ook in al hun entertainer keyboards bouwen zit de kans er toch in dat de Fantom deze techniek ook bezit. Echter het is geen techniek meer waar je echt nog over op kunt scheppen vandaag de dag, de eerste de beste computer met geluidskaart kan het ook.
Voor de rest: mooi apparaat. Jammer dat Roland altijd van die kazige demo's op de site zet. Als je eenmaal echt kennis hebt gemaakt met de produkten dan weet je dat die demo's vaak niet half de kwaliteit van de apparaten weergeven.

Er is naar mijn mening niets mis met de Fantom-x, maar de bewering dat er een VP-9000 inzit vind ik wat ver gaan.
Variphrase is iets meer dan alleen timestretching. Dat het in hun keyboards zit zegt me niet zoveel. De VP9000 en het
VA-7 keyboard waren geruime tijd ook de enige instrumenten met de Variphrase technologie (totdat de V-synth en Varios uitkwamen).

groet

Tom

Origineel geplaatst door Hover
Wat kan je daarop allemaal aansluiten?

usb-cdspeler, usb-flashdrive,usb-harddisk,... elke usb-apparaat dus?

Op de Roland website las ik dat je ook "PC cards" kan gebruiken als opslagmedium.

Nogal een algemene term; pc cards. Welke kaarten bedoelen ze precies? PCMCIA-kaarten, kan een pcmcia-to-CF-converter ook?

Kweenie, maar handigste is gewoon je PC... zodra je em aansluit krijg je gewoon een extra drive op je PC waar je samples in en uit kunt slepen. Makkelijker kan dus bijna niet :)

Ander verschil met de XV5080 is trouwens een extra FX processor voor mastering (een Multiband Compressor)

wat ze met PC card bedoelen weet ik ook niet... ik zal es effe de handleiding doorbladeren als ik thuis ben vanaaf.

wat ze met PC card bedoelen weet ik ook niet... ik zal es effe de handleiding doorbladeren als ik thuis ben vanaaf

PCMCIA adapters voor CompactFlash en SmartMedia zijn (in combinatie met betreffende geheugenkaarten) in elk geval te gebruiken voor de Fantom-x

groet

Tom

Om dus die sampler mogelijkheden te kunnen gebruiken is een PC verplicht?

Ik heb het er laatst met Bartology over gehad (de trotse Fantom X bezitter), maar volgens hem zit er geen variphrase in de Fantom.

Gearlist: Roland VP-9000 :)

Origineel geplaatst door #JK#
Ik heb het er laatst met Bartology over gehad (de trotse Fantom X bezitter), maar volgens hem zit er geen variphrase in de Fantom.

De Fantom heeft Realtime Phrase Sequence, waarmee je patterns kunt toewijzen aan het keyboard (een of meerdere toetsen) of aan de pads.
Bij het aanslaan van een toets of een pad wordt dan de (het?) pattern gespeeld.
De Fantom kan tot 8 patterns tegelijk afspelen.

Origineel geplaatst door Rhy
Om dus die sampler mogelijkheden te kunnen gebruiken is een PC verplicht?

Neen.

Het voordeel van de laatste Roland producten is dat men PCMIA slots gebruikt voor externe data opslag. Via de juiste adaptor (bvb eentje voor compact flash; compact flash kaartje steek je in de adaptor en die adaptor in het PCMIA slot) kun je dan kiezen welk opslagmedium je gebruikt.

hmm ok, ik bedoel meer qua aansturing en sequencing enzo. Naja dat zal dan via MIDI allemaal wel kunnen. :)

Dat PCMCIA kaartje ... dat ondersteunt geen IBM MicroDrive of wel? dat zou echt gaaf zijn.

Volgens mij niet , nee.
Wat wel tof zou zijn is een soort PCMCIA to USB controller. Dan zou je een HDD aan de Fantom kunnen hangen.
Maar ach, het gaat zo goed. Je sluit de PC er met USB zo op aan en alles loopt er door, dataopslag en MIDI. Je kunt selecteren of je de data van en naar het interne geheugen van de Fantom wilt of van en naar de compact flash (wordt tot 2 GB ondersteund, als ik het Fantom forum mag geloven.)

Back