De Jarre Phaser truuk

SCD

Gearlust [on]
De beroemde super-brede phasersound van Oxygen en Equinox is eenvoudig en "vor weinich" in iedere homestudio te maken:
Ingrediënten:
– Essentieel: Smallstonephaser of Russische namaak (zijn exact hetzelfde aan den binnenkant kosten tussen de 50 en 100 euro)
– een eenvoudige delay
– een mooi pad of orgelsound, of eigenlijk *iedere* sound 8)
– Doekje voor het kwijlen

1. Voer de sound door de phaser
2. Splits de output in twee signalen
3. Een signaal door een 100% natte delay van ± 1 a 2 seconden, dus GEEN droog signaal op die lijn!
4. Voer de droge output van de phaser volledig links in je mixer en het 100% natte delay signaal rechts in je mixer.

Voila!

Uiteraard geeft een goeie reverb extra kamerbreed-tapijt geluid. Je kunt experimenteren met de delaytijd en de snelheid en diepte van de phaser.

Zelf de Minipops gaat op Oxygene op die manier door de Smallstone in een aantal nummer...

Boele

bedankt voor de tip! :halleluja

PS:
Dus zo'n smallstone phaser is wel aan te raden? (ik ben nog op zoek naar een passend los effect voor mijn net-aangekochte-electrische piano (hohner pianet)

Ik snap nou niet waarom men zo geil is van Jare bakken ala smallstone en solinas
Er zijn toch veel beter klinkende alternatieven?
Het lijkt wel of alles wat die man heeft aangeraakt meteen goed moet zijn.

Nou ja zeg.

Ik post maar een truukje. Heb er verder geen mening over.

De Jarresound is ENORM uitgekauwd, maar boven beschreven sound is toch wel uniek en uit duizenden herkenbaar en daarom misschien leuk voor iemand die dat zelf s wil maken en geen idee had wat daar voor nodig is (weinig dus). That's all.

Boele

Leuke tip!

Origineel geplaatst door maxdox
Dus zo'n smallstone phaser is wel aan te raden?
Nou ja, ze zijn *erg* goedkoop, maar kunnen ook maar 1 sound maken eigenlijk... 8o)

Boele

nou ja, gooi eens een flinke noise sweep door de smallstone en je krijgt de Jetplane achtige sounds die je ook in magnetic fields I hoort (lange album versie) en in tig andere Jarre nummers (oxygene 6 zit het ook sterk in).

ik heb hier trouwens nog een eminent 310 unique jarre orgel staan dat gratis afgehaald kan worden. de string ensemble werkt prima maar een aantal toetsen en drukknoppen reageren niet goed, het ding is oud en ik heb zelf nooit de tijd gehad voor een interne poetsbeurt.

Ik heb die smallstone ook eens gekocht om het jarre moment te beleven, maar het was toch wat teleurstellend. :D

Zie ook:

https://www.synthforum.nl/forums/sh...ge=20&highlight=smallstone jarre&pagenumber=2

Origineel geplaatst door maxdox
PS:
Dus zo'n smallstone phaser is wel aan te raden? (ik ben nog op zoek naar een passend los effect voor mijn net-aangekochte-electrische piano (hohner pianet)

Ik denk dat je beter een leuke delay ofzo zoekt voor je pianet. Die phasersound is echt afgezaagd (en klinkt niet echt op een pianet).

Jarre gebruikt overigens beide phasers, de amerikaanse en de russische. En als je echt wilt imiteren dan neem je natuurlijk niet zomaar een pad of een orgelsound. Maar dan laat je de Eminent binnentakelen :D
Enneh, bij welke track gaat de minipops door de phaser dan?

En voor mensen die écht handig zijn met een soldeerbout:

Schema 1
Schema 2

Ha die Boele ;)

Ook verzeild geraakt op dit forum? Welkom dan :doei: .

Nu ... als je naar Equinox luistert over een koptelefoon, dan moet je eens even alleen door de linkerschelp luisteren en dan door de andere. Je zal merken dat gewoon de volledige audiotrack met een verschuiving van een seconde of zo wordt weergegeven. Dat maakt dat enorm ruime effect.

Een andere manier om dat effect te bereiken met bv sequences:

1. Programmeer een sequence en pan het geluid 100% links.
2. Copieer deze track naar een 2de track
3. Verschuif deze track het aantal clocks voor een hele noot of halve noot (andere waarden gaan ook)
4. Pan dit spoor 100% naar rechts.

Speel dit maar eens af en dat klinkt veel breder dan slechts één track te programmeren met een stereopatch (komt vooral voor de vertraging).

Een andere manier om hetzelfde te bereiken is om in mono op een taperecorder met nabandcontrole een song op te nemen. Speel af in stereo en er zit eveneens een vertraging op het linker en rechterkanaal ... et voila :okdan:

Deze technieken werden oa ook gebruikt bij het nummer REEL van Nova, maar Jarre is de onbetwiste expert hiervan :)

Succes

:doei:

Origineel geplaatst door ZmokE
Enneh, bij welke track gaat de minipops door de phaser dan?
Bijvoorbeeld in Oxygene-2. Als je goed luistert naar de rhythm-track hoor je de geluiden in en uit faden. En dat is niet een volume-fade, maar een bandpass filter effect, dat de smallstone geeft.

Origineel geplaatst door Danny
Ha die Boele ;)

Nu ... als je naar Equinox luistert over een koptelefoon, dan moet je eens even alleen door de linkerschelp luisteren en dan door de andere. Je zal merken dat gewoon de volledige audiotrack met een verschuiving van een seconde of zo wordt weergegeven. Dat maakt dat enorm ruime effect.

Hoi Danny,

Ja, ook dat is een van de Jarre truuks, maar ik heb het hier puur over de smallstone truuk.

Groet, Boele

Origineel geplaatst door Synthesizer11
Ik denk dat je beter een leuke delay ofzo zoekt voor je pianet. Die phasersound is echt afgezaagd (en klinkt niet echt op een pianet).
Da's ook weer waar ja, dat had ik niet eens gelezen van die pianet. :D
Een delay inderdaad, of misschien een Chorus?

Zeg synthesizer11 heb jij die avatar ook in je kamer staan? 8)

Boele

Origineel geplaatst door SCD
Zeg synthesizer11 heb jij die avatar ook in je kamer staan? 8)

Samen met de VC-10 het laatste wat nog op mijn verlanglijstje staat. :D

Origineel geplaatst door Danny
Deze technieken werden oa ook gebruikt bij het nummer REEL van Nova

Aha, weer wat bijgeleerd, van dat soort
theorie weet ik niet veel, maar nu weet
ik wel hoe die sound komt. Prachtig.

Heb het nr ooit eens van Rob als mp3 gekregen.
Maar er zijn nooit apparte sporen van gemaakt,
ik wou het remixen. Eigenlijk ook mooi dat dat
niet in sporen bestaat, zo blijft het origineel voor
eeuwig uniek en briljant. Het is ook als JIG uitgekomen,
voor als sommigen het niet moesten kennen.

Is dat wat je hoort op 1:30?

Regards,

Axel

Origineel geplaatst door Freakydile
Aha, weer wat bijgeleerd, van dat soort
theorie weet ik niet veel, maar nu weet
ik wel hoe die sound komt. Prachtig.

Heb het nr ooit eens van Rob als mp3 gekregen.
Maar er zijn nooit apparte sporen van gemaakt,
ik wou het remixen. Eigenlijk ook mooi dat dat
niet in sporen bestaat, zo blijft het origineel voor
eeuwig uniek en briljant. Het is ook als JIG uitgekomen,
voor als sommigen het niet moesten kennen.

Is dat wat je hoort op 1:30?

Regards,

Axel

Hoi Axel,

Reel en Jig zijn twee aparte nummers hoor. Reel stond op de B-zijde van de singel van Aurora, terwijl Jig de B-zijde was van een ander nummer waarvan de naam me ontsnapt.

Bij Reel hoor je het op de sequence: de brede stereo echo is helemaal geen echo, maar gewoon deze techniek. Ik heb het ooit eens geprobeerd met een Revox A77 en het werkte prachtig ... alleen moet je wel zien dat je je composities er ook een beetje op aanpast ... en dat had ik toen nog niet door (was ergens in 83 ;) ).

:doei:

Back