volume van een track

JimZ

ZANG-TUMB-TUUMB
Na een stuk of tien tracks afgemaakt te hebben, merk ik opeens dat de mastervolumes nog al van elkaar verschillen. Bij de ene track moet ik mijn boxen half open gooien; de ander juist niet, etc....

Kan ik hier nog naderhand iets aan veranderen? Het algemene volume van een track dus?

Ik heb Reason 2.5, Cool Edit Pro 2.0 (en misschien heb ik ook wat aan Musicmatch Jukebox Plus?)

Het zal wel velen malen eerder gevraad zijn hiero, maar helaas kon 'zoeken' mij niet verder helpen...

Groet, Jim

in wavelab zit de functie "normalize" hiermee kan ik elke nr op hetzelfde niveau krijgen. dit zal vast ook wel in cooledit zitten

Hallo,

misschien een beetje gevorderde kost maar, als je echt veel meer wilt weten over volumes van tracks kijk dan eens op de site van Bob Katz (een van de beste mastering technici van de planeet) www.digido.com onder het kopje "articles" .

Succes ermee!!

thomas

P.S. Ik heb het boek van hem "Mastering Audio" en ik kan dat boek aan iedereen aanraden die wil leren hoe je nu eens echt met geluid moet omgaan.

BTW het volume van een track is niet alleen afhankelijk van de peak volumes van een track dus met de normalize functie kom je niet altijd weg.

Idd dhr Katz raad normaliseren ook af.

Wat ik je aan kan raden is om nou precies door te krijgen hoe dat nou precies zit met de 'hardheid' van geluid en hoe je dit kan beinvloeden.

Een mastering limiter (functie) zal praktisch gezien veel uitkomst bieden. Alleen wordt dit door velen vaak misbruikt om het harder dan hard te krijgen en zo het hele resultaat om zeep te helpen. Beetje ervaring en gezond verstand is hier raadzaam.

aangezien normalize geen optie is: is het dan beter om een track "hard" (dat ie net niet gaat clippen) op te nemen in plaats van zacht op te nemen en vervolgens te normalizen) en als ie vervolgens te zacht staat met compressie/limiter harder maken....

maar waarom is normalize dan geen optie.......

Dankjulliewel voor de reacties! :okdan:
Origineel geplaatst door sureshotstudio
misschien een beetje gevorderde kost maar, als je echt veel meer wilt weten over volumes van tracks kijk dan eens op de site van Bob Katz (een van de beste mastering technici van de planeet) www.digido.com onder het kopje "articles" .
Ik zal het onthouden. Voor nu is dat allemaal wel een beetje te veel geld. ;)

BTW het volume van een track is niet alleen afhankelijk van de peak volumes van een track dus met de normalize functie kom je niet altijd weg.
Bedoelt Croaton niet dat ik de track met het gewilde volume opneem en het daarna voorzichtig normalise? Het probleem is wel dat de track wel heel erg outclipt als het op goed volume is.
Ben niet zo'n ster met de technische kant van electronische muziek ben ik bang..

Origineel geplaatst door Croatan
aangezien normalize geen optie is: is het dan beter om een track "hard" (dat ie net niet gaat clippen) op te nemen in plaats van zacht op te nemen en vervolgens te normalizen) en als ie vervolgens te zacht staat met compressie/limiter harder maken....

maar waarom is normalize dan geen optie.......
De track is heel zacht als 'ie niet clipt. En gaat de kwaliteit dan niet heel erg achteruit als ik die zachte track naderhand nog naar goed volume breng?

Back