Eindelijk.... ?

senso

The Original Maniac
Hoewel de audio industrie de afgelopen decennia een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt, is er nog steeds één onderdeel dat nauwelijks wijzigingen of verbeteringen heeft ondergaan: de luidspreker. Waarachtig niet het minst belangrijke onderdeel van de weergave keten.
Wie weet komt daar nu verandering in met de komst (over enkele maanden) van de "Haliaetus" luidspeker, gebaseerd op de "acoustische" eigenschappen van de uitlaten van de raket-motoren van de Ariane:

Haliaetus' loudspeaker for large studios, even concert halls. The loudspeaker principle is of the horn-type and operates two active speakers and three passive horns. The passive horns, shaped like the nozzles on the Ariane boosters, provide high quality signal reproduction with very little distortion.

Attachments

• grandes-ecoutes-haliaetus,1.jpg
    grandes-ecoutes-haliaetus,1.jpg
    23,9 KB · Bekeken: 98
De Haliaetus is enthausiast ontvangen, en heeft zelfs enkele dagen geleden de 2e prijs
gewonnen van het Franse ministerie van wetenschap als een van de meest innovatieve
produkten.

Meer nieuws over dit onderwerp vind je op de site van de ESA:

http://www.esa.int/esaCP/SEM4Z2M26WD_Improving_0.html

Attachments

• img_vulcain_l.jpg
    img_vulcain_l.jpg
    43,4 KB · Bekeken: 88
Euh... ja... fraai hoor!
En natuurlijk: die Ariane raketten, dáár kwam pas mooi geluid uit! :confused:

For the Ariane rocket, the shape of the nozzles is crucial to secure the best gas flow with no turbulences during take off. For speakers it is essential to make the sound waves propagate with as little turbulence, to avoid distortion. The objective of the rocket design engineers is very similar to the one of their acoustic colleagues – to reduce turbulence.

Hmmm ja.

Laatst gewijzigd:
En werken ze op electriciteit? Of moet je ze vol tanken met kerosine?

onze ijscoman heeft zo'n ding op z'n dak.

Origineel geplaatst door RJen
onze ijscoman heeft zo'n ding op z'n dak.

Komt ie dan ook uit de ruimte?

ik vind het toch meer een PA-forum onderwerp dan een synthforum onderwerp.

hoorn luidsprekers zijn enorm cool, maar ik betwijfel of er ook maar iemand is op deze schone webgemeenschap die een control room heeft die groot genoeg is voor deze toonbeelden van esthetiek.

Origineel geplaatst door r.5
Komt ie dan ook uit de ruimte?
ja, hij is ook de uitvinder van't raket-ijsje.

[nu beetje ontopic]
misschien wel revolutionair (hopen we). waarom heb ik nog nooit een electrostatische studio-monitor gezien? of zijn die me nooit opgevallen omdat ze te plat zijn 8o) ? of ben ik blind 8) ?

Bericht door een moderator:
Nou heren, hoewel leuk vind ik het geen frontpage materiaal. Ik verplaats 'm...

Bah, als novation opgekocht wordt, haal je het ook al van de voorpagina...

...maar als er een of andere taiwanees studentje een VST'tje maakt
moet het persé een maand op de voorpagina :stupid

Tsja, het leek mij ook een nogal belangrijke nieuwe ontwikkeling, vooral omdat een
vernieuwing op luidspreker gebied een zeldzame gebeurtenis is. Belangrijker dan
de zoveelste Behringer of VST-effect, die wél op de voorpagina komen.
Maar ja, dat zal wel aan mij liggen.:confused:

Back