Emu gestopt met produceren modules/synths?

Origineel geplaatst door ironfreq
Maar het blijft gewoon jammer dat ook zij zich alleen op computerspullen gaan richten.

De grote bedrijven brengen al een tijd niet zo veel vernieuwende zaken uit vind ik. Roland bijvoorbeeld doet de laatste tijd precies niks liever dan oude producten in een nieuw jasje steken, met eventueel een paar extra features. Maar echt nieuwe zaken? Zeer weinig.

Voor mij is het nu aan de kleine bedrijfjes om toffe nieuwe hardware toestellen uit te denken. Ik moet zeggen dat ik het spul van Eowave, Tidal, MFB en dergelijke zeer spannend vind.

Dergelijke toestellen zijn wel meestal een stuk beperkter (ze zijn ook in bijna alle gevallen analoog en iedereen weet dat analoge gear veel beperkingen heeft t.o.v. digitale), maar daarom niet minder mooi vind ik :)

Origineel geplaatst door Hooihuis
Emu gestopt met hardware, van Waldorf hoeven we niets meer te verwachten.........slechte ontwikkelingen! Is dit nu de "schuld" van oprukkende software, of is er nog een andere reden?

EMU is imo te weinig inventief geweest, ze hebben het Proteus concept gewoon 15 jaar lang uitgemolken. Goeie apparaten hoor heb er zelf 1) maar daar waar Roland, Clavia en Korg met nieuwe of sterk verbeterde concepten kwamen zij op de markt met te veel van hetzelfde. Hoewel Roland, Korg en Yamaha op dit moment ook niet de meest inventive producenten zijn ;)

Er zijn nu ook veel meer synth fabrikanten dan 15-20 jaar geleden. Er is dus veel meer keuze tov vroeger en door de technologische ontwikkelingen krijg je nu meer voor minder. Verder is de ontwikkeling van softsynths (die nog steeds makkelijk te kraken zijn) ook een bedreiging voor alle fabrikanten. Met name voor de home studio oplossingen is een VST/AU plugin natuurlijk interessant ipv een 19" module of synth met keyboard. De meeste synth freaks spelen niet in een live-band maar hobby-en thuis.

Of te wel: fabrikanten lopen steeds meer financiele risico's en ik denk dat er nog meer gaan afvallen als ze niet met nieuwe inventieve produkten op de markt komen. Verder hebben the big-3 (Roland, Korg en Yamaha) veel meer omzet en financiele slagkracht omdat ze ook andere equipment maken....dus zij zullen het iets langer kunnen volhouden dan de kleintjes zoals Waldorf, EMU, Kurzweil, Novation etc...

Origineel geplaatst door Sjaak
EMU is imo te weinig inventief geweest, ze hebben het Proteus concept gewoon 15 jaar lang uitgemolken. Goeie apparaten hoor heb er zelf 1) maar daar waar Roland, Clavia en Korg met nieuwe of sterk verbeterde concepten kwamen zij op de markt met te veel van hetzelfde. Hoewel Roland, Korg en Yamaha op dit moment ook niet de meest inventive producenten zijn ;)

Er zijn nu ook veel meer synth fabrikanten dan 15-20 jaar geleden. Er is dus veel meer keuze tov vroeger en door de technologische ontwikkelingen krijg je nu meer voor minder. Verder is de ontwikkeling van softsynths (die nog steeds makkelijk te kraken zijn) ook een bedreiging voor alle fabrikanten. Met name voor de home studio oplossingen is een VST/AU plugin natuurlijk interessant ipv een 19" module of synth met keyboard. De meeste synth freaks spelen niet in een live-band maar hobby-en thuis.

Of te wel: fabrikanten lopen steeds meer financiele risico's en ik denk dat er nog meer gaan afvallen als ze niet met nieuwe inventieve produkten op de markt komen. Verder hebben the big-3 (Roland, Korg en Yamaha) veel meer omzet en financiele slagkracht omdat ze ook andere equipment maken....dus zij zullen het iets langer kunnen volhouden dan de kleintjes zoals Waldorf, EMU, Kurzweil, Novation etc...

klopt de Proteus 1 tot de 2000 zijn bijna het zelfde op de geluiden
na dan maar Korg en Roland hebben een beetje het zelfde gedaan met
de D50 en M1 en Yamaha met de DX7 echter EMU is gewoon te lang door
gegaan en hebben Software-Samplers niet als een bedreiging gezien.

Idd tijden veranderen en mensen willen steeds meer voor minder geld
of zelfs gratis dan geef je niet zo snel geld uit aan een hardware
sampler of synthesizer.

Okee, voor wat betreft de economische principes ben ik het met jullie eens; hoe meer fabrikanten hoe dunner de spoeling wordt natuurlijk. Maar wat betreft de inventiviteit van Emu, daar heb ik toch dubbele gedachten over. Goed, ze doen al heel wat jaartjes hetzelfde met hun soundengine in de Proteus (1 tm ...?) en bijvoorbeeld de Command Stations. Maar Emu maakte nu eenmaal synths die op samples gebaseerd zijn (bij het woord "rompler" moet ik BTW aan die babypakjes met drukknoopjes denken) en moest de vernieuwing dan ook hebben van de soundsets, waar er toch flink wat van zijn.

Zelf heb ik, naast een Procussion, een Classic Keys en de reeds eerder genoemde Drumulator bijvoorbeeld een volledig uitgebouwde XL-7 van Emu. Als je kijkt naar de mogelijkheden die je hebt om een sound in elkaar te zetten, inclusief de zeer vergaande modulatie-opties, de 50 filters en de vele draaiknoppen die je kunt gebruiken zoals je dat zelf wilt, dan vraag ik me wel eens af wat daar nu nog bij te verzinnen valt. Misschien ben ik wat ouderwets, maar ik denk wel eens dat we een beetje verwend raken met z'n allen. Het grappige is dat nu de kleine bedrijfjes vaak vernieuwend genoemd worden terwijl die meestal teruggrijpen naar NOG oudere technieken (analoog). Niets op tegen hoor, te gek juist, maar wat is nu de vernieuwing hiervan?

Als je het mij vraagt is vernieuwing voor 95% marketing en 5% daadwerkelijke innovatie. Niet voor niets dat Roland vaak van die termen verzint die je bijna niet kunt uitspreken, terwijl het principe ook bij hun grotendeels hetzelfde blijft.

...XL-7 van Emu. Als je kijkt naar de mogelijkheden die je hebt om een sound in elkaar te zetten, inclusief de zeer vergaande modulatie-opties, de 50 filters en de vele draaiknoppen die je kunt gebruiken zoals je dat zelf wilt, dan vraag ik me wel eens af wat daar nu nog bij te verzinnen valt.

De XL-7 is inderdaad een super bak, had bijna overwogen om die te kopen. Ik heb zelf een Procussion en Vintage Keys en de modulatie mogelijkheden van de VK zijn echt geweldig. Ook de EMU filters klinken imo stukken beter dan vele VA's als je van warme sounds houdt of van zelf-oscilerende sounds.

Als je het mij vraagt is vernieuwing voor 95% marketing en 5% daadwerkelijke innovatie. Niet voor niets dat Roland vaak van die termen verzint die je bijna niet kunt uitspreken, terwijl het principe ook bij hun grotendeels hetzelfde blijft.

Marketing is inderdaad heel belangrijk, maar ook hoe synths er uit zien. De Nords zien er bv toch iets sexier uit dan een EMU...en dat heeft geen niks te maken met hoe een synth klinkt. Wat dat betreft ben ik het met je eens, EMU's zijn gewoon goeie synths en de XL-7 kan menig VA of Soft Synth met gemak aan.

Back