Isolatie en klank

divinio

Starting Up...
Dag beste forum vrienden! ;)

Ik ben onlangs verhuisd van een appartement naar een herenhuis met houten vloeren all over the place. (Jaja ik hoor jullie al komen }:| ) Een van die kamers is ondertussen omgedoopt tot future studio.

Helaas klinkt alles wat ik vroeger zoal deed, hier in deze kamer zo verschrikkelijk anders. :(
Het komt waarschijnlijk vooral door die houten vloer. Ik weet dat dat ongeveer het slechtste is wat je kan hebben. Gewone geluiden uit mijn CS2x schreeuwen hier. Ook de leuke sounds die ik gemaakt had klinken hier heel hard precies.

Nu ben ik het forum al even afgegaan ivm isolatie en dergelijke op zoek naar een oplossing. Helaas gaan de meeste topics over volledige verbouwing met dubbele wanden en betonnen vloeren enz... Tot daar wil ik voorlopig nog niet gaan. Ik kan het zelf ook niet dus dan zou ik daarvoor nog eens extra moeten betalen om dat te laten plaatsen.

Is er geen manier waarop ik die klanken wat aangenamer kan laten klinken? Ik wordt er bijna hopeloos van :stupid
Al mijn werk van hiervoor lijkt nu gewoon belachelijk?!?!

Thx

:biertje:

Zo jammer voor dat mooie parket natuurlijk... zucht

Is het volgens jullie echt door die vloer dat alles al anders klinkt?

Thx metatron

Ik denk dat hoge en niet aangeklede muren er veel aan doen. Een vals plafond lijkt me beter (alheowel je dan rekening moet houden met trillingen die in het plafond kunnen ontstaan). En zorg er inderdaad voor dat je niet met kale muren zit. Ook enkele losse schermen (par-a-vents) kunnen helpen tegen staande golven.

:doei:

zoals al eerder gezegd een mooi tapijtje + een gevulde boeken kast langs de wand wil wonderen doen. (nu nog boeken voor in die kast :D)

Ik moet zeggen dat de muren er inderdaad nog kaal bijstaan voorlopig (en het zijn hoge muren in zo een herenhuis).

Daar moet ik dan maar eens werk van maken.

En een bibliotheek met alle uitgeprinte topics van dit forum! Dan kom ik ook al wat verder :walker:

Tapijt is voorlopig misschien nog een probleem want de vrouw des huizes is er allergisch aan... :erm:

Bedankt voor de tips!!!

Allergisch voor tapijt??? :confused:

Als je vrouw allergisch is voor tapijten (oftewel het stof dat daar in vertoeft ;) ) ... probeer dan eens met een kwaliteitsnovilon of zo. Daar zit minder stof in en het dempt toch ook wat. Hoe ruwer het oppervlak, hoe beter. Trouwens, ik denk dat je houten vloer niet zo slecht is voor de akoestiek, hoor.

Origineel geplaatst door Danny
Als je vrouw allergisch is voor tapijten (oftewel het stof dat daar in vertoeft ;) ) ... probeer dan eens met een kwaliteitsnovilon of zo. Daar zit minder stof in en het dempt toch ook wat. Hoe ruwer het oppervlak, hoe beter. Trouwens, ik denk dat je houten vloer niet zo slecht is voor de akoestiek, hoor.

Ok dat zal ik eens opzoeken. Maar ik zal eerst wat aan die muren doen. Ik kan ook nog altijd niet geloven dat de akoestiek zo anders is geworden alleen maar door die houten vloer.

Thx Danny

Een cursus akoestiek gaat me hier te ver. Maar..........!

Wat ik beschrijf is een poor-man's LEDE-akoestiek.

"Behang" alles naast en voor je met dikke gordijnen.
Wel de hele voorwand (waar je met je gezicht naar toe kijkt),niet de hele zijwanden, maar vanaf de plek waar je zit te werken.

Hang ze onregelmatig en geplooid neer. Van plafond tot vloer.
In een halve circelvorm. Dus niet naar de hoeken toewerken.
Hang je een strook gordijn links dichtbij de muur, hang dan op dezelfde hoogte rechts een strook gordijn ver van de muur.
Zeg ja tegen chaos, vermijd symmetrie.

Hoge muren (kamer) zijn opzich prima voor akoestiek. Je boft.
Vanaf de zitplek tot aan de voorwand zou je aan het plafond nog iets van een wandkleed kunnen draperen.
Kleed meteen leuk aan (of af).

Achter je mag alles van harde materialen zijn. Het liefst met veel onregelmatige vlakken.
Een volgestopte boekenwand is dus niet zo'n goed idee.
Wel een onregelmatig halfgevulde.
Prima ook om daar allerhande geluidsapparatuur neer te zetten.

Tja, jammer van dat tapijt. Mocht je evenwel nog iets stoffigs tegenkomen wat niet stoffig is,
neerleggen vanaf de zitplek tot aan de voorwand. (Vaak stofzuigen is ook een idee)

Schrik overigens niet dat alles anders gaat klinken. Waarschijnlijk gaat het realistischer klinken.
Dus als de sounds je niet meer bevallen, weet je wat je te doen staat.
Nml. je sounds veranderen/verbeteren.

Mocht je nog geld (over) hebben en van hubowen houden, maak voor de beide hoeken achter de gordijnen zgn. bastraps.

Ja, er is voldoende te vinden over het onderwerp akoestiek-verbetering.
Het verschil wat je hoort komt waarschijnlijk door de andere vorm van de kamer en dat deze nog geen invulling heeft.
Ik kan alleen maar herhalen : zorg voor voldoende geluidabsorberende materialen. Je kunt denken aan verschillende soorten schuimplastic en plafondplaten. De vloer speelt door zijn grote oppervlak en reflecterend karakter een grote rol.

isolatie

isolatie

Gebruik gipsplaten (wandpanelen) dit zijn dode muren
En inderdaad a symetrisch werken (heb ik thuis trouwens niet)
Maar bij de formido (bijv) hebben ze noppen schuim daar heb ik heel mijn plafond mee bewerkt
dempt lekker.
Maar als je heel de ruimte zo doet klinkt het te dof en dat is voor een drummer perfect maar voor een Synthfreaky weer niet. je hebt ook van die akoestische kant en klare panelen (Staan in de Interface ) mag wat kosten maar dan heb je ook wat.

Akoestiek is niet louter een kwestie van dempen. Kaatsing is net zo belangrijk.
De ruimte 'dood' dempen is niet o.k.

Elk soort materiaal van een bepaalde dikte heeft een eigen frequentiegebied waarop het werkzaam is. Muren en wanden met 1 soort dempingsmateriaal (en van eenzelfde dikte) bewerken heeft geen zin. Dan demp je te sterk dat ene frequentiegebied.

Noppenschuim waar geen dempingsfactoren op staan vermeld mbt. het frequentiegebied waarvoor het werkzaam is, blijft link.
Beter is om bij een winkel in akoestische materialen te informeren (waar je prettig geholpen wordt zonder dat je meteen iets aanschaft). Boeken lezen over akoestiek werkt ook.

Ook met dunne gordijnen kom je overigens een heel eind. Je kunt namelijk ook 2 of meerdere lagen voor je muren hangen.
Met tussenruimte tussen de lagen.
Hang je je gordijnen aan een rail, dan kun je experimenteren door je gordijnen zo te schuiven, dat het bevalt.

Bedenk wel dat deze gordijnen'truuk' werkt vanaf frequenties in het laag-midden gebied tm de hogere frequenties. De echte lage tonen van onder de 300 Hz 'zien' die gordijnen niet. En die vervelende staande golven manifesteren zich nou ook juist in dit basgebied. Die blijven ongemoeid. Vandaar het maken van bastraps. Maar bastraps maken moet je doen met beleid. Dan eerst berekenen van staande golven en dan pas bastraps timmeren en dan pas dempen van de rest.

Overigens, isolatie is iets anders dan akoestiek. Met isolatie wil je dat de buren geen last van je hebben. Met akoestiek wil je dat je muziek realistisch klinkt in je ruimte zodat je beter in staat bent om fouten en onbalansen in je muziek op te merken teneinde er wat aan te doen.

Bedankt voor al deze handige tips!

Het is zoals trcalis zegt: het gaat me voorlopig niet bepaald om de isolatie maar wel om de akoestiek.

Ik had de titel misschien wat anders kunnen formuleren. :frons:

Ik heb vorige maand nog een groot feest gegeven en de buren die hoorden amper wat, dus ik geloof dat dat goed zit in een herenhuis vermits dat lang geleden gebouwd is, toen de muren nog echte muren waren...

Ik zal me eens verder verdiepen in dat akoestische. En ook inderdaad misschien moet ik gewoon even wennen aan de nieuwe kamer en verder werken op wat ik daar hoor. Me niet zo focussen op wat ik vroeger had.

Thx again

Back