Hoe mix ik dit af?

bjodero

<turboprutser>
Check de bijgevoegde excerpt.

Mijn vraag is: hoe mix ik dit af? Dus: hoe maak ik stereobeeld, galm, equalizing, compressie, etc. kloppend? Want nu klinkt het natuurlijk nergens naar...
En daarna? Moet het dan nog gemasterd? En zo ja, hoe?

De track is gemaakt in Reason 2.5. Voor het afmixen en evt. masteren heb ik de beschikking over het Waves-pakket.

Uw reacties zijn van harte welkom. Ik ben benieuwd!

Groet,

BJODERO.

Attachments

• outro.mp3
    938,4 KB · Bekeken: 107
Een paar jaartjes hard studeren en Yamaha's sound reinforcement boek doorspitten.

Afmixen doe je op een mengtafel. Daar draai je aan de EQ (Hoog/laag/mid en swept EQ's van die drie), zet je de volumes goed van de individuele instrumenten kan je het pannen met de pan knop en effecten toevoegen met de auxilleries.
Als dat allemaal goed staat kan je het opnemen op b.v. tape, DAT, de computer of wat dan ook. Tijdens de opname kan je nog allemaal dingen veranderen (b.v. volumes goed zetten, dingen in het stereobeeld freaken, tracks muten enz.). Als het eenmaal is opgenomen kan je het masteren...als het b.v. op vinyl moet ofzo maar dat is weer een vak apart en daar zijn andere mensen voor. Als je het gewoon lekker wilt luisteren of via internet wilt distribueren kan je gewoon normalize doen in een wave editor ofzo.

Of je kan het ook door een Orban Parasound gooien of op tape gooien, dat staat altijd garant voor een topproduct.

Om eerlijk te zijn vind ik het best wel ok klinken zoals het al is, lekker lofi en zeer infantiel (vooral die LSD trekkende valse geluiden). Soort jostiband IDM ofzo. Ik durf zelfs te wedden dat het zo als het nu is eerder door b.v. een label wordt opgepikt dan als het helemaal glad is afgemixed.

Laatst gewijzigd:
ik vind het zo wel lekker klinken. doet me denken een kid spatula (ยต-ziq) :okdan:

Mijn vraag is: hoe mix ik dit af? Dus: hoe maak ik stereobeeld, galm, equalizing, compressie, etc. kloppend? Want nu klinkt het natuurlijk nergens naar...

Je zegt zelf dat het 'natuurlijk nergens naar klinkt'.. Je hebt dus zelf wel in je hoofd wat je ermee wilt, en wat je nu hebt voldoet daar niet aan. Dus vraag jezelf eerst eens af wat er volgens jezelf anders moet............
Verwacht trouwens geen wonderen van galm, equalizing, compressie, etc, want uiteindelijk moeten het liedje en de geluiden die je gebruikt kloppen, daar doet geen galm of compressie wat aan.

:)

Zo, 'ns even uitgeprobeerd op verschillende installatietjes, en inderdaad: hij klinkt best redelijk. Ik heb er alleen nog even Magneto overheen gegooid om het wat minder klinisch te maken. En ge-normalized. Verder nix. Bedankt!

die highhat of wat is het mag wel iets scerper van mij verder idd wolkig

Zo kan het ook klinken.

Een presetje van een ander nummer, zonder ook iets aan te passen.

Attachments

• outro_fused.mp3
    937 KB · Bekeken: 125
Back