Interferentie problemen

bluebrain

Idiots!
Hoi,
Zondag voor de eerste keer al mijn synth zooi meegesleept naar onze oefenruimte om de gitarist wat dingetjes in telaten spelen. Probleem van onze oefenruimte is dat we slechts één stopcontact hebben, dus echt alles gaat over dat stopcontact. Niet ideaal dus.

Toen we mijn apparatuur op ons mengpaneel aansloten begonnen de speakers te brommen. Vreemd. Toch kreeg ik alles goed aangesloten door mijn Hammerfall Multiface rechtstreeks op de versreker aan te sluiten (dus zonder mengpaneel) en dat leverde geen brom meer op. We konden beginnen met de opnames van de gitarist (In Cubase op mijn notebook). Maar zodra de gitarist zijn effectenbak aansloot op mijn Hammerfall Multiface begonnen de speakers weer te brommen. Vreemd, want thuis gebeurt dat niet.

Ik heb het vermoeden dat het komt omdat we maar één stopcontact hebben en daar weer een hele zwik apparatuur op aangesloten hebben. Het leek me iets van interferentie of zo.

Is daar iets aan te doen? Heb je verdeeldozen die dit soort brommen kunnen tegengaan of zo?

Thx!

Is het stopcontact geaard?
Het lijkt op een aardlus die je ergens hebt. Groundliften, of een extra DI box ertussen helpt vaak, als je die hebt natuurlijk.

Groundliften? Ja sorry, maar ik ben hier nog niet zo lang mee bezig. Wat is groundliften? En ik gebruik nu geen DI. Ik sluit de analoge outputs van mijn Hammerfall Multiface nu rechtreeks op het mengpaneel aan.

Helpt een DI tegen dit soort problemen? Dan ga ik er direct één kopen.

Een DI (Direct Input) helpt tegen dit soort problemen: het vormt in feite een soort buffer tussen gitaarversterker, synth of weet ik het waarmee je je creatief uit :) en je mengtafel.
Zijn niet zo duur hoor trouwens.

Maar met stopcontacten met een randaarde werken wil over het algemeen ook helpen.

Origineel geplaatst door Frer!k
Maar met stopcontacten met een randaarde werken wil over het algemeen ook helpen.

Tja,
Het is een geaard stopcontact. Of de aarde ook echt aangesloten is weet ik niet, maar ik ga ervan uit van wel. Misschien zit het probleem er wel in dat sommige apparatuur via een verdeeldoos is aangesloten waar geen randaarde op zit? Ik weet niet of dit zo is, maar het is waarschijnlijk wel de moeite van het uitzoeken waard.

Precies, vaak is het net één apparaat wat 'vervuiling' veroorzaakt op het stroomnet, niet goed afgeschermde audiokabel is vaak ook een boosdoener.
Geaarde spanningssloffen kopen (en gebuiken natuurlijk...) kan helpen en uiteraard het toepassen van (meerdere) DI dooskes ook.
Succes!

Kijk, zodra er iets aangeloten wordt op een ongeaarde verdeeldoos, dan schiet het natuurlijk nog steeds niet op.
Ik zou even proberen om alles te aarden. Dus geaarde verdeeldozen op geaard stopcontact.

Back