Korg Le versus roland xp30 versus een goeie derde?

Don Borito

Fantasie lid
al heb ik mijn centjes bijna compleet uitgegeven op het moment,.. toch wil ik nog een laatste goeie koop doen,..

in een prijsklasse van rond de 100 (pl)euro's..

zag de korg le de roland xp30 in de zelfde prijsklasse liggen...

wie heeft beide apparaten gebruikt? en heeft een mening over het verschil in die apperaten?
Natuurlijk sta ik ook open voor een goeie derde keus in dezelfde prijsklasse..

(heb zelf een tijd je xp30 gehad, en was er best wel tevreden over destijds,.. maarja... tijden veranderen,..en sounds en gebruiks gemak ook)

een goeie derde zou misschien alesys zijn? of misschien toch de s30 van yamaha?

graag julie bevindingen :)

Gewoon lekker een 2ehands Korg Karma proberen te scoren, die gaan voor best leuke prijzen weg, en daar zit een complete Triton engine in, niet een kleiner broertje zoals in de Le.

De XP is gek genoeg nog wel nieuw verkrijgbaar... en voor nog eenzelfde prijs als ik er toen voor heb betaald. Vreemd, toch wel waardevast, dus. Maar het binnenwerk is identiek aan een JV1080, en die gaan al voor heel weinig weg. Nog mooier is eigenlijk een JV2080

Verdere synths zijn idd nog de S30, maar ook de CS6x. De Alesis QS is al ouder en heeft geen sequencer (de CS6x en de Le wel), en ontbeert schijnbaar ook resonante filters als ik 't goed begrepen heb.

- moet je perse een sequencer op 't ding hebben?
- moet je perse een toetsenbord hebben? Modules zijn, als je al een controller hebt, stukken makkelijker en voor minder te scoren, of voor dezelfde prijs heb je een XV-5050 die qua sounds de kont schopt van de XP. Je zegt "laatste centjes", dus lijkt het me eigenlijk logisch dat je al andere zwik hebt staan waarmee je kan spelen.

Verrek, kijk eens aan. Feedback heeft nu een aanbieding vor de XV5050, je krijgt er gratis een PC180 controller bij. Komt dat even goed uit.

blijkbaar heeft verder niemand een mening over de verschillen tussen de hiervoor geschtste modellen? maar ik daar uit afleiden dan niemand of bijna niemand deze gear heeft of nooit dezelfde vraag heeft gehad,.. bij de gedachte een aan te schaffen? :confused:

nogal magere reactie namelijk... 8D

Nou, dankjewel. Doe ik m'n best om een verhaal te typen, is het nog niet goed :erm:.

De Triton Le is meer een live-bak voor bands, en misschien minder aantrekkelijk voor in de studio omdat er een sequencer op zit waar je extra voor betaalt. De XP-30 hebben de meeste wel in de vorm van een JV1080, 2080 of 1010 als ze 'm al uberhaupt nodig hebben; dit is eigenlijk ook een hele geschikte live-bak omdat je zoveel geluiden binnen je bereik hebt.

En nou ja, op dit forum zitten nu eenmaal niet zoveel mensen die live spelen :).

Maar het zijn geen unieke machines die geen equivalent hebben dat minder plaats inneemt of zo.

Origineel geplaatst door Yoozer
Nou, dankjewel. Doe ik m'n best om een verhaal te typen, is het nog niet goed :erm:.

De Triton Le is meer een live-bak voor bands, en misschien minder aantrekkelijk voor in de studio omdat er een sequencer op zit waar je extra voor betaalt. De XP-30 hebben de meeste wel in de vorm van een JV1080, 2080 of 1010 als ze 'm al uberhaupt nodig hebben; dit is eigenlijk ook een hele geschikte live-bak omdat je zoveel geluiden binnen je bereik hebt.

En nou ja, op dit forum zitten nu eenmaal niet zoveel mensen die live spelen :).

Maar het zijn geen unieke machines die geen equivalent hebben dat minder plaats inneemt of zo.

Dank je wel Yoozer,.. en ik bedoelde dat helemaal niet slecht hoor.. ik ben blij dat JIJ de moeite hebt genomen om te reageren,.. ik had het meer over 'al die anderen!!!' die blijkbaar geen uitgesproken mening hebben over deze 'gear'

en JA,... het is ook de bedoeling om 'one of the above' te gaan gebruiken voor de oefenruimtes en/of gigs...

Sequenser geef ik geen drol om,.. aangezien ik toch alles in mijn laptop regel..(als er al wat te regelen valt,.. lol)

XP 30 heb ik gehad,.. en eerlijk gezegt was de sound goed,.. (betere filters dan de jv1010) alleen voel mij op dat het toetsenboard bol stond,..en de feel van het toetsenboard vond ik OOK niet echt geweldig..
vroeger korg 01/w fd gehad,.. en dat toetsenbord was geweldig... .. maarja, er zijn zoveel afwegingen qua sounds gebruks gemak.. (gewicht... ;) )
midi and sound expansion... is ook wel belangrijk.. (ik had begrepen dat de korg le een sample reader is? of had ik dat helemaal voud?:confused:

thanks yoozer.. for your advice..

Don Borito

Nou ja, ik heb een XP-30, maar die heb je zelf gehad, dus daar hoef ik je niks over te vertellen. Ik vind de XP-30 bijvoorbeeld erg fijn spelen, maar jij blijkbaar niet, dus daar ga je al. En mensen die én een Xp-30 hebben én een Triton LE zijn er vast niet veel.

Maar goed, ik heb de indruk dat de LE wat voller klinkt dan de XP-30. De S30 klinkt nog voller, maar misschien zorgt dat ervoor dat je wat kalere sounds moeilijk kunt maken, doordat het karakter al in de waveform zit. Ik vind de XP live niet altijd even goed doorkomen, zeker in het laag niet. Voor de rest heeft de LE een sequencer, maar dat boeit je dus niet. Oh ja, ik vind de 'realistische' geluiden op de XP beter dan op de LE. Je hebt er in de XP ook veel en veel meer door door de ingebouwde expansion boards. Piano's ontloopt elkaar niet veel (allebei slecht...), maar de LE heeft betere e-piano's, bij mijn weten (maar nog steeds erg matig; daar voor kun je beter naar die Yamaha).

Niets dat je niet al wist of met een keer goed testen te weten kon komen dus...

een goede derde die ik hierboven nog niet heb gehoord is de Yamaha Motif 6 die nu bij feedback voor € 1049 wordt verkocht. :)
Deze bak heeft zeker goede all round geluiden, biedt veel uitbreidingsmogelijkheden en heeft een lekker bespeelbaar toetsenbord.
Als je wat extra geld kunt missen, zou ik zeker eens naar de Motif gaan kijken. Zeker met het nieuwe pianoboard dat binnenkort uitkomt, kun je nog betere (piano)klanken in de Motif 6 krijgen (als je hiernaar op zoek bent uiteraard).

Ik kan uit ervaring alleen over de XP30 spreken:

Voordeel: veel presets binnen handbereik
goede leadsounds en pads

Nadeel: piano sounds niet best en orgel eigenlijk ook niet (vergeleken met de B4 vsti bijv. vind ik de orgel sounds behoorlijk 'dun' klinken)

Bespeelbaarheid van het klavier vind ik wel oke.

aldus...

Back