Hardware sequencer of drumcomputer

Techz2k4

Ingeburgerd
Ik ben sinds kort weer begonnen met muziek maken, nu alleen met Reason 2.5. Hoewel ik de mogelijkheden en geluid ruim voldoende vind, werk ik er toch niet zo prettig mee. Ik probeer alleen maar drumpatronen en basslijnen te programeren met redrum en matrix sequencer, maar zit de hele tijd te pielen dat ik er vrij snel moe van word.

Ik zou graag willen spelen met de Redrum, matrix en een basssynth, maar dan in een stukje hardware. Heb in een vaag verleden weleens met een MC303 gespeeld, maar die vond ik niet zo tof. Is wellicht een Rm1x wat of iets uit de Electribe serie?

Verder heb ik nog onder een laag stof wat oude synths (An1x, Roland D5, Juno60) staan die ik ook weer wil gaan gebruiken kan ik die aansluiten op een rm1x?

Alvast bedankt

Re: Hardware sequencer of drumcomputer

Origineel geplaatst door Techz2k4
Ik ben sinds kort weer begonnen met muziek maken, nu alleen met Reason 2.5. Hoewel ik de mogelijkheden en geluid ruim voldoende vind, werk ik er toch niet zo prettig mee. Ik probeer alleen maar drumpatronen en basslijnen te programeren met redrum en matrix sequencer, maar zit de hele tijd te pielen dat ik er vrij snel moe van word.

Ik zou graag willen spelen met de Redrum, matrix en een basssynth, maar dan in een stukje hardware. Heb in een vaag verleden weleens met een MC303 gespeeld, maar die vond ik niet zo tof. Is wellicht een Rm1x wat of iets uit de Electribe serie?
Tja, die geven je wel een typische stepsequencer. Als het puur om sequencen gaat is de RM1x vooral aan te bevelen, de Electribes zijn wat simpeler.

Verder heb ik nog onder een laag stof wat oude synths (An1x, Roland D5, Juno60) staan die ik ook weer wil gaan gebruiken kan ik die aansluiten op een rm1x?
De Juno-60 heeft geen MIDI, dus tenzij je er een retrofit (DCB-bus > MIDI) op hebt gezet kun je 'm niet aansluiten. De AN1x en de D5 natuurlijk wel.

Wat is je budget? Het stikt van de grooveboxes op de markt, en ze zijn zo cheap als een 2ehands Electribe (150) en zo duur als een Machinedrum (1250). Al is "groovebox" misschien een belediging voor MD-bezitters ;).

Ik wil het apparaat het gebruiken om wat patterns uit te proberen, vanwege mijn beperkte muziekale kennis ben ik nogal lang bezig daarmee. Wellicht wil ik zodra ik wat heb gevonden alles alsnog in de computer stoppen en verder bewerken. Maar probleem is hoofdzakelijk dat mijn inspiratie snel uitgeput is als ik met muis en scherm aan het pielen ben.

Hoe klinken de electribes eigenlijk, ik vind de rm1x nogal "groovebox" klinken. Mijn budget is 300 a 400 euro.

Ik zou toch eerder voor een mpc gaan,, je hebt dan ook wat ruimere sample mogelijkheden en ik vind persoonlijk de sequencer ook prettiger om mee te werken.

Ik zit wat mp3-demo's te luisteren. Ik vind de samplende apparaten wat overtuigender klinken dan de rom-based boxen. Het zou ook een leuk idee zijn om de geluiden van de synths en sampler in de pc te mixen en voorzien van effecten. Hmmz multiple outputs, sampling mogelijkheid. Wordt alweer prijziger vrees ik.

1 woord MPC 1000

Of MPC 2000 XL maar dan mis je resampling maar heb je weer wel Timestretch,Zone functies en Reverse (tja ik mis het niet)

Emu xl7. Sequencen is een eitje,overzichtelijk en boordevol geluiden. Je kan niet spreken van een standaard groovebox,omdat de xl7 ook een synthesizer is, met oscillator, amp/filter adsr structuur. Trouwens, heeft 50 (!) verschillende filters, die echt retegoed zijn. Daarnaast een goed apparaat om grooves te maken, maar ook voor diepgaande sonische experimenten. Je hebt bijvoorbeeld 24 virtuele patchcords per layer (een geluid kan max uit 4 layers bestaan), het ding is ook gewoon een semimodulaire synth en ideaal om andere synth, midiapparaten aan te sturen.
Alleen heb je geen sampling.

MPC heeft idd een zeer goede sequencer. Bij de MPC4000 kan je super-easy-jog-sequencen. Met het jogwheel naar de juiste plaats draaien (grafische stepsequencer of pianoroll) en op het juiste pad rammen (16 pads, 6 banken = 96 geluiden!). Off grid (960 ticks) 1/8 -> 1/64 en dan nog triplets + een swing functie. etc etc etc

MPC4000 sequencer editor:

Attachments

• 4k-sequencer.gif
    4k-sequencer.gif
    42,3 KB · Bekeken: 90
Mijn budget is 300 a 400 euro.

... mpc4000 voor 400 euro vind men niet, en ook voor een mpc1000 moet je iets doorsparen, wat gelijk ook mij tip is...
ik ben heel blij met mn mpc1000

grtz

Ik zit wat mp3-demo's te luisteren. Ik vind de samplende apparaten wat overtuigender klinken dan de rom-based boxen. Het zou ook een leuk idee zijn om de geluiden van de synths en sampler in de pc te mixen en voorzien van effecten. Hmmz multiple outputs, sampling mogelijkheid. Wordt alweer prijziger vrees ik.

dan heb je het ideale instrument al in je handen --> je pc

je koopt gewoon een goede geluidskaart met een aantal uitgangen, en een goede midi-controller. Dan heb je natuurlijk wel weer een mixer nodig om je multiple outputs aan te sluiten :D Ik doe het nu voornamelijk op die manier en het is wel flexibeler werken, en ook handig omdat het zo visueel is. Ik mis wel een beetje het hands-on gevoel, maar volgende maand begin ik terug wat hardware bij te kopen.

Moest ik een sampler moeten kiezen zou het waarschijnlijk Korg Electribe es of sx zijn. Het zijn groove-samplers dus kun je er normaal wel al meteen een hoop mee doen. En de ES past zelf nog binnen je budget (300 € music-city.de).

Mn maat heeft een mpc1000 gehad en nu een 2000XL, en die zijn volgens mij meer toegespitst op hiphop enzo, aangezien je er geen stepsequencer maar realtime sequencer (of hoe noemt et) op hebt. Drums live inspelen dus. Je kunt natuurlijk wel quantizen waardoor je ongeveer zelfde resultaat bekomt.

Rijd gewoon eens naar key music of een gelijkaardige winkel en ga wat spul testen.

Ok, momenteel lijkt mij het volgende het best bij mij passen:

Rm1x als sequencer, deze stuurt een software sampler, vervolgen de outputs van sampler via diverse effecten naar een mixer en klaar. Dus de sampler, effects en mixer zijn dan virtueel, dit kan bijvoorbeeld in reason.

Kan dit?? Kan ik in de Rm1x drumpatterns maken met de interne drumgeluiden en deze later vervangen met samples in de pc? En is reason hiervoor de beste optie?

Nogmaals de sound en effecten van software bevalt me wel, alleen vind ik het onprettig om drumpatterns, basslijnen en melodien te verzinnen in software.

Lijkt me wel. Ik doe dat ook met m'n mpc. Die stuurt hardware synths aan, maar kan ook als sequencer dienen voor softsynths enzo. Via v-strack kan dat prima bijvoorbeeld. Geluid van deze softsynths loopt via m'n geluidskaart naar m'n mixer.

jij mixt dus gewoon in hardware. ik heb het gevoel dat mixen op echte analoge mixer lekkerder klikt dan digitaal in de pc. Is dit bij jouw ook? of is dat puur subjectief.

Ik mix hardware ja, maar dan wel via een digitale mixer ;)

Ik vind het sowieso prettiger om alles zoveel mogelijk tastbaar te krijgen dan dat ik zit te pielen met een muis op een scherm. Dat is één van de redenen dat ik voornamelijk hardware gebruik. Sinds kort heb ik een mpc1000. Voornamelijk gekocht om te bekijken hoe hardware sequencing bevalt en of die manier van werken mij bevalt. Met cubase heb ik het even gehad. Tot nu toe bevalt het prima. Muziek maken met een apparaat en niet met een muis in m'n hand. Voorlopig een verademing.

Back