Waldorf Wave

En zo'n Wave ziet er natuurlijk jaw-dropping mooi uit. Meningsgewijs.

De laatste Wave die ik op ebay zag ging voor 5000 euro, deze valt me dus nog wel "mee".

Origineel geplaatst door synthmann
heb niet teveel verstand van wavetable synths, dat wil ik niet pretenderen, ik vroeg mij alleen af of de sound van de Wave nu werkelijk zo uniek is om zo'n hoge prijs te kunnen goedmaken. het ding kost bijna 2 x de huidige andromeda of Neuron prijs.

een vcs3 heeft m.i. een veel uniekere sound en daardoor een grotere schaarsheidswaarde. en als het argument is dat de Wave gewoon een grote dikke vette veel knopjes bak is dan vind ik persoonlijk zo'n Oberheim 8 voice, met 8 SEM modules dus, in het vet uitziende wit met zwart een veel gavere bak. met een sound die denk ik moeilijker na te doen is als een wavetable sound.

is het niet ook zo dat de wave nooit helemaal afgebouwd is, in termen van stabiel OS enzo?

Volgens mij heb je een ROMpler trauma opgelopen.....

Je kunt met de Wave dus waveforms uit samples extrapoleren. Dat betekent dat je een vrijwel ongelimiteerde hoeveelheid golfvormen kunt creeren, waartussen je ook weer kunt interpoleren. Ik denk dat je het gezien moet hebben om het te begrijpen. Je kunt dus single cycle waveforms importeren van allerlei verschillende synths ook als je dat wilt.

En dit kun je weer door een analoge filter, vca en panning chip heen halen. Distorten op het filter is ook weer mogelijk.

Nee ik denk dat de Wave een stuk flexibeler en bruikbaarder is dan een 8 voice, en qua warmte niet ver uit de buurt zit, als je dat wilt tenminste.

nou ja rompler trauma....;)

heb geen slechte ervaringen met romplers, heb vroeger hele nummers gemaakt met alleen een korg X5 die ik helemaal multitimbraal tot het uiterste perste en mijn Xl7 doet nu ook trouw dienst als klankleverancier.

wist niet dat je allerlei waves kon importeren en bewerken met de Wave, daarmee heb je dus eigenlijk een soort oscillator die je naar eigen believen kan vormen met materiaal dat je erin mikt.....of misschien zeg ik het nu verkeerd.

was niet mijn bedoeling om de Wave af te zeiken, vroeg me alleen af wat (afgezien van de toenmalig hoge nieuwprijs en de hoge "cool factor" ) de hoge 2dehands waarde reeel maakt, zeker gezien alternatieven van tegenwoordig van Neuron tot allerlei software als ppg wave en noem maar op.

hij zou best mooi staan in mijn woonkamer :D

Zie het als een PPG wave + waveterm met meer stemmen, betere interface, betere filters, betere modulatieroutings en betere betrouwbaarheid. De jongens bij Waldorf hebben gewoon alles er in gegooid wat er zo'n beetje te wensen viel aan de PPG en bijna geen kosten gespaard, een echte synth voor liefhebbers. Dit is ook de enige uit de *Wave reeks van Waldorf die zelfstandig kan samplen, de rest moet je via SoundDiver achtige applicaties voorzien van user waves.

Gezien dit, het feit dat hij zeldzaam is, en vergeleken met een ander kosten-noch-moeite instrument als de Moog Voyager bijvoorbeeld vind ik hem niet echt heel duur, alleen wel onbetaalbaar;)
Maar als je ziet dat je met een beetje mazzel een MicroWave I kan scoren voor 300 euro, die op het filter en de bediening na een halve Wave is, dan ziet het er wel weer duur uit.

-----------------

Oh ja, om hem te vergelijken met software varianten als de PPG wave of de MicroWave XT is natuurlijk wel appels met peren vergelijken.

Back