Akai S950 vraagje

Arv

Robot
Ik heb sinds kort een S950 sampler, en ik vind hem erg goed klinken (ik hou van die rauwe 12 bit sound). Het punt is nu eigenlijk, ik stuur er een BD + SN + HH patroontje naartoe (vanuit de RS7000) en dat gaat niet altijd even goed. Soms slaat ie dan gewoon af en toe een BD of SNare over! Ik heb het vermoeden dat ik tegen de beperkingen aanloop (8 voice polyfonic) maar ja vroeger gebruikten ze de S950 toch ook als "workhorse" zegmaar? Dus hij moet toch wel een redelijke midi-stroom aankunnen?

Wie o wie kan me wat tips en trics geven? BV, mijn ENV ADSR settings hebben toch ook invloed?

Arv

Hai,

Alsnog gefeliciteerd met dit mooie stukje samplehistorie!

Probeer eens in "edit program" op page 15 de functie "one shot" aan te zetten (per sample dus); dit zou het probleem wel eens kunnen verhelpen. Van sommige apparaten die je S950 aansturen kan de note-on message namelijk zo snel zijn, dat er inderdaad gaten gaan vallen.

Hoop dat het werkt!

Groet,

Erwin

Hey Erwin, ja die one shot optie heb ik geloof ik al is uitgeprobeerd. Maar ik ga dat vanavond nog maar is proberen. Het valt me wel op dat de drums uit de dit beestje echt vetter klinken dan uit mijn andere sampler! Vooral de hihats doen het lekker..

gr
RV

Origineel geplaatst door mikemix
Zaten er ook nog wat (orginele) flops bij Arv?

Helaas niet. Wel een flop met wat samples maar das geen orginele..

Zijn die nog ergens vandaan te halen denk je? En zo ja, zijn het nuttige flops? Ik heb wel een site gezien die S950 flops verkoopt maar daar zie ik het nut niet van. Ik sample nu gewoon sounds met de S950 zelf en dan meestal op 9Khz.. :D

Arv

Ik heb nog wel 1 of meerdere van de originele floppy's. Zijn uiteraard gewoon te kopieeren maar ik betwijfel of je er wat aan hebt; het zijn gewoon wat standaardgeluiden plus een soort van workshop-achtig iets (iemand die de getallen 1 t/m 10 roept en dan kan je de volgorde veranderen etc..... puur bedoeld dus om de S950 te leren begrijpen, en ik neem aan dat je dat niet nodig hebt).

Om nog even terug te komen op je probleem: het kan inderdaad ook zijn dat je tegen het max. aantal stemmen aanloopt. Op zich is het natuurlijk eenvoudig te checken of je meer dan 8 stemmen gebruikt op een bepaald moment (zal met drumsounds eigenlijk niet zo snel moeten gebeuren!). Het hangt er echter ook van af, welke uitgangen je gebruikt zoals je misschien wel weet. Als je per sample / stem 1 mono-uitgang gebruikt is er niets aan de hand, maar probeer je door een bepaalde mono-uitgang meer dan 1 stem tegelijk te laten klinken dan hoor je steeds alleen de laatste. De mix-uitgang kan alle stemmen / samples tegelijk aan, en de uitgangen L en R allebei 4.

De S900 / S950 klinkt inderdaad anders dan de gemiddelde 16 bit sampler; perfect voor drums.

Tip: experimenteer ook eens met de timestretch-functie (de allereerste van Akai). Ranzig tot op het bot, zeker bij extreme instellingen!

Ik stuur tot nu toe nog alles naar de mix uitput. Maar het midi patroontje dat ik gebruik is echt niet ingewikkeld, wat bassdrums en een paar snares, een 8e hihat patroontje thats it! Maar kunnen release settings van de drumsamples nog vervelend doen of?

Maar zoals ik het begrijp hebben jullie geen last (gehad) van wegvallende drums oid?

gr
R

Ik heb tot op heden geen last gehad van wegvallende sounds, maar ik moet erbij zeggen dat ik mijn S950 zeer spaarzaam gebruik (1 tot 2 samples per track maximaal).

De release-settings zijn alleen belangrijk bij sounds met een lange uitsterftijd, zoals bijvoorbeeld cymbals. Bassdrums, snares en hihats kunnen bijna geen probleem opleveren als je het mij vraagt.

Overigens moet je het probleem ook even van de andere kant zien; misschien heeft het toch met de RS7000 te maken! Ik weet niet of je nog een andere sequencer (hard- of software) hebt, maar zo ja: probeer het midi-patroon daarin te reproduceren en speel het af met je Akai. Heb je geen last meer van wegvallende noten dan weet je meer in welke richting je het moet zoeken.

Mij is dit probleem ook niet bekend...stuur toch regelmatig 3a 4 sounds tegelijk uit
(kick, snare,cl, hh, o-hh, en de crash om de 16 of 32).

@Arv heeft de jouwe geheugen uitbreiding?

hmzz ben er nog niet over uit.. Als ik de iets simpels programmeer werkt het redelijk maar als het iets sneller/ingewikkelder wordt dan werkt het wat minder (maar geen super ingewikkelde dingen) Afkappende noten enzo.. Ik kan het een beetje wegkrijgen door de ENV release setting van die sample op bv 60 te zetten. Maar het is niet de oplossing denk ik dan.. Ik begin de note-off commando's van de sequencer te verdenken..

En o ja, die one-shot setting maakt ook niet uit.

@monopoly: hmm, ik stuur niet meer dan note-on en off commando's volgens mij Moet kunnen toch?

@mike: volgens mij alleen 750k intern

:confused:

Arv

Grr, als ik iets niet kan hebben is dit het wel. Daarom was ik zo blij met de RS7000, die doet gewoon al die zooi met gemak. Geen haperingen, geen gezeik.. Maar goed misschien verwacht ik wel teveel van de S950. =( of toch niet? want hiermee maakten ze toch ook snelle d&B

Back