tegenfase...wie kan me dit uitleggen?

Nightstorm

Ouwe rot
welja dacht ik als onwetende ook 's een leuk truukje uit te kunnen vinden, werkt t niet :( wie kan 't me uitleggen?

ik had t idee opgevat om es te proberen een "acapella" te maken van een normale track..wat had ik in gedachten?

velen van jullie zullen de analogx vocal remover wel kennen (zo niet www.analogx.com)...deze verwijdert alles in een track dat mono is, aangezien vocalen vaak mono zijn worden dezen daarmee verwijderd (werkt lang niet altijd, maar soms wel)

nou dacht ik: als ik nou de vocal remover over een track gooi, hou ik alleen alle stereosignalen over...deze invert ik (fase 180 graden draaien dus als ik t goed begrijp), kopieer ik en mix ik met het origineel...hiermee hoopte ik dus dat alle stereosignalen uitgedoofd zouden worden en ik dus overbleef met alleen de monosignalen in een track (het omgekeerde van de vocal remover dus)

helaas, ik houd nog steeds stereosignalen over :(

gewoon puur uit interesse: welke denkfout heb ik hiermee gemaakt?

Origineel geplaatst door radiance
Die plug in die je noemde zal mischien wel een kleine vertraging opleveren.
Dat stereo signaal wat je dus invert en dan onder het origineel wild mixen loopt dus waarschijnlijk een aantal mili seconden achter op het origineel. Probeer uit te vogelen wat de vertraging is en vertraag dan ook op het origineel.
na het renderen zie ik geen verschil in lengte van het geluid, dus dat zal t niet zijn denk ik...de geluidgolf begint wel 0,011 seconden later maar ik denk dat die 0,011 seconden mono zijn...ook 0,011 seconden vertragen bij het origineel levert niet t gewenste resultaat op

Origineel geplaatst door 6 trak
je moet het ook niet met een plugin doen maar met een wave editor, die heeft nooit vertraging omdat ie niet realtime werkt maar tijd neemt voor de berekening nutuulk...
ja maar hoe krijg ik me wave editor zo dat ie alleen de mono of stereosignalen verwijderd en niet alles? ik ken voorlopig alleen de vocal remover die alle monosignalen verwijdert

Je kunt op deze manier nooit de stereo bronnen overhouden.
Stel je hebt 2 signalen L en R. De zgn vocal remover berekent
een signaal D uit:

D1 = L + tegenfase R = L-R

of een alternatief:

D2 = R + tegenfase L = R-L

De twee opties D1 en D2 zijn gelijk, maar zijn wel in tegenfase (D1=-D2).

Nu zie je ook meteen het probleem: je houdt maar 1 signaal over.
Een complementair signaal dat perfecte reconstructie mogelijk maakt van L en R
is S = L+R, immers:

L = (S + D1)/2
R = (S - D1)/2

Dus het tegenovergestelde (of complementaire signaal) van de vocal remover (L-R) is gewoon
een optelling van beide signalen (L+R). Maar met deze bewerking blijven
de stereo bronnen ook aanwezig (alleen worden ze mono, maar ze gaan niet "weg").

Laatst gewijzigd:
Ik had het toevallig eens enkele dagen geleden
getest in Wavelab. Stereosignaal inverten, en dan
naar mono mixen. zo deed ik het geloof ik. en dan
hield ik wel de stem over, maar ook een kick en
een riffje. En tegengesteld bleven net de stem, het
riffje en kick weg en was de rest er wel. Was Sandra -
In the Heat Of The Night. Mijn muziektheoriekennis
is niet je dát, maar het is wel leuk experimenteren.

Axel

laatst de truuk gebruikt voor de cd van phil collins testify (moest de muziek van can't stop loving you hebben...) maar kreeg een hoop digitale noises te horen... zal wel die beveiliging zijn denk ik?

Origineel geplaatst door DJB
Je kunt op deze manier nooit de stereo bronnen overhouden.
Stel je hebt 2 signalen L en R. De zgn vocal remover berekent
een signaal D uit:

D1 = L + tegenfase R = L-R

of een alternatief:

D2 = R + tegenfase L = R-L

De twee opties D1 en D2 zijn gelijk, maar zijn wel in tegenfase (D1=-D2).
dit kan ik nog volgen, die vocal remover is dus gewoon één kanaal inverten en dan naar mono mixen, krijg je hetzelfde resultaat

Nu zie je ook meteen het probleem: je houdt maar 1 signaal over.
Een complementair signaal dat perfecte reconstructie mogelijk maakt van L en R
is S = L+R, immers:

L = (S + D1)/2
R = (S - D1)/2

Dus het tegenovergestelde (of complementaire signaal) van de vocal remover (L-R) is gewoon
een optelling van beide signalen (L+R). Maar met deze bewerking blijven
de stereo bronnen ook aanwezig (alleen worden ze mono, maar ze gaan niet "weg").
Hier raak ik 't een beetje kwijt. Ik begrijp nu dat stereo niet werkt, maar dan nu ff het volgende:

ik heb ff een loopje gemaakt met een kick in het midden, een hihat hard rechts gepand en een clap hard links: laten we dit loopje A noemen.

van A zet ik L in tegenfase, waarna ik A mono maak. Dan krijg ik loop B dat dus bestaat uit een hihat en een clap beiden in het midden.

Daarna laad ik opnieuw loop A en maak die mono. Als ik hier loop B overheen mix hou ik alleen een kick met hihat over. Als ik loop B invert hou ik alleen kick met clap over. Nu ben ik de weg kwijt hehe

Back