Opnemen van de stem

stealo2000

Ingeburgerd
Heey mensen,

Ik heb een condensator mic: behringer b1, Ultra voice digital (compressor) van behringer en een soundblaster audigy geluidskaart. Als ik m'n stem ga opnemen over een beatje dan merk ik dat het toch anders klinkt dan bij de nummers van andere rappers. Mijn stem ligt meer op de voorgrond. Ik heb m'n stem gewoon kaal opgenomen dus zonder effecten. Ik maak hiphop. Is het misschien zo dat ik er een soort van standaard effect over mijn stem moet gooien zodat het ongeveer hetzelfde klinkt als bij andere hiphopnummers. Of ligt het gewoon aan m'n mic? Wie kent dit probleem? Ik w8 op reactie. Peace

Als je een vocal goed 'kaal' opneemt klinkt hij altijd op de voorgrond.
Het 'effect' wat jij zoekt kan aan de klank van een microfoon liggen (er zijn er niet voor nix ongelooflijk veel op de markt met enorm uitéén lpende prijzen) maar ik denk dat je gewoon een bepaald truukje bedoelt en/of reverb(ambience)
Dat is niet zo maar uit te leggen en eigenlijk 1 van die skills die je jezelf eigen moet maken door veel te lezen/luisteren/uitproberen.

Succes!

gr. Tom

tips..

tips..

Een paar tips..

- Gebruik voor je microfoon een goede standaard (als het kan met 'spin')
- Gebruik een plop-scherm
- Zorg dat de persoon die zingt/praat/rapt staat (dan adem je beter)

Zorg voor een redelijke afstand van de rapper tov de microfoon.. bij een grootmembraan als de B1 is een afstand van ongeveer 15 centimeter een goed uitgangspunt. Varieer hier mee.. en vergelijk de resultaten.

Goed opgenomen vocals werken in de mix ook altijd beter..

Misschien dat een mic-modeller ook wonderen kan doen..

Goed filteren, luister naar hoe je stem in de mix ligt, en niet zoals hij 'kaal' klinkt.

datgene wat Craz zegt klopt als een bus (wat wil je met een Neve gain knop als avatar). Als je dan een goede opname hebt gemaakt kan je met een EQ en compressor de zang wat meer in de mix leggen.

Succes

Een gate gebruiken en compressie, ook hiermee kun je de stem wat meer in de mix trekken (threshold van -10 doet echt iets anders dan -20). Daarnaast is het gewoon uitproberen van diverse effecten op de stem -in de mix inderdaad-. Mijn geheim is vaak het subtiel gebruik veel effecten (hele lichte flanger bijvoorbeeld, expirimenteren met reverb-instellingen). Ook handig om je stem bij de mix wat mee te schuiven, zodat je met subtiele wijzigingen zorgt dat de stem verstaanbaar blijft.

Om goed te checken hoe de verhoudingen zijn in je mix, kun je je koptelefoon hard aanzetten zonder op te zetten, of je mix over mindere speakers draaien. Ook in mono afluisteren wil nog weleens een goed beeld geven, van waar je stem zit ten opzichte van stereo effecten.

Proberen en luisteren, maak verschillende versies en neem af en toe wat rust bij het uitmixen (oren worden ook moe)

Wat mij altijd opvalt bij rap 'vocals' .. is de hevige mate van analoog klinkende compressie. Met een goeie buizenpreamp en Urei compressor (niet te betalen natuurlijk) heb je standaard die sound al .. met plugins zal je iets harder aan de sound moeten werken :-).

Uiteraard moet je uitgaan van een goede basisopname zoals in eerdere reply's al wordt aangegeven. De B 1 klinkt het beste als je niet te ver ervanaf staat. Reflectie demping erachter op ongeveer 1 meter.

Wat je kan proberen:

-Laagaf filter rond de 100 Hz
-Compressie (waves RCL vind ik vaak lekker klinken, vocal preset pakken en threshold instellen)
-de-essing hoeft waarschijnlijk niet als basisopname goed gedaan is
-EQ .. voor adem high shelving boven de 8000 Hz (zodat je niet de esh versterkt)
-Op laag volume afluisteren en de vocals in de mix laten smelten

Uiteraard moet de instrumental ook lekker gemixed zijn zodat de vocals er lekker in kunnen zitten.

Post inderdaad een mp3 van:
-een voorbeeld hoe je het wil laten klinken
-Je droge vocal take
-Jou eigen mix waar je nog niet tevreden over bent met de vocal erin
-Jou instrumental

Dan maken we hier de 'Maak de beste meest lijkende vocal remix' contest-thread van ;-)

Tnxz voor alle tips mensen ik ga direct checken of ik nu m'n vocals naar wens krijg. En CHIELIO mocht ik er niet uit komen dan post ik wel wat mp3tjes en dan checken of het jullie wel lukt whaha strak idee man. Maar nogmaals bedankt allemaal

ik maak ook hiphop, hoe wil je het ongeveer gemixt hebben?

opgezwolle ofzo? die shit is namelijk geniaal gemixt...

als je iets oet weten je kan me altijd noten, ik heb al aardig wat gedaan ook

tjek me site:

HADRIE.nl

daar staan ook gemixte mp3tjes en alles...

PEACE

ik neem soms op gelijkaardige wijze dancehall op, en dan werken wij met een akg c3000b mic een tascam u122 preamp+geluidskaart en cubase sx2.2. De stem die kaal toekomt klinkt meestal niet goed, maar met een beetje compressie (attack op 50, ratio op 4, threshold op -25db en release op 100 op de waves bundle c1 (vst compressor) en een klein beetje reverb (rverb, ook uit de waves bundle) en chorus(classic chorus (zeer goede freeware van kvr) doen de stem van de artiest die ik altijd gebruik veel voller klinken en het is gemakkelijker juist te steken in de mix. Je moet ook wel met overdubs (jezelf "backen", zoals ze dat noemen) werken om het volle stemspoor van de meeste hiphop of dancehallnummers te kunnen bereiken en die een beetje stiller erbij zetten.

goed laten masteren doet het dan nog beter klinken...

wat ik hier zet is niet universeel, zoals alles in audio, je moet zelf een beetje expirimenteren met compressie, eq, reverb en chorus/flanger op de stem en zoeken wat het best is voor je stem goed te doen klinken.

Back