Studio bouwen, wat nodig?

Origineel geplaatst door druid
Geen gehannes met een pc bouwen die stabiel loopt (is namelijk niet vanzelfsprekend)
Ook de pc die genoemd werd (met monitor) voor 600 euro is niet reeël
Dedicated hardware, de combinatie van inputs, geluidsengine en interface is helemaal op elkaar afgestemd
Neemt niet veel ruimte in beslag
Is stiller dan elke PC!!!
Geen gedoe met andere processen of virussen die de boel in de war kunnen schoppen

Toch de voordelen van toetsenbord/muis en monitor want die kun je er op aansluiten

(ik heb verder nix met roland temaken trouwens, mochten ze dit lezen en me in dienst willen nemen mogen ze emailen ;))

Druid

Dat zijn inderdaad wel voordelen waar aan gedacht moet worden, hoewel een stabiele pc bouwen een makkie is, stil maken ook (denk aan waterkoeling of ijskastkoeling :P). Voor een pc had ik 1000 euro gerekend, aangezien ik zel ook nog wel wat liggen heb. Virusen is ook geen probleem aangezien de computer zeker niet aan het internet of netwerk komt te hangen en er alleen gekochte software op komt.

Dat alles helemaal op elkaar is afgesteld is natuurlijk zeker een feit. Waar ik nu dan alleen nog tegenaan zit te hikken zijn de uitbereidings mogelijkheden. En als ik het dus op cd brand en overzet naar de computer. Kan ik alles dan nog steeds verder edditen (effects toevoegen etc.) en gaat dat dan ook als apparte tracks? of wordt het 1 file. En in wat voor een soort programma's kan die aangekoppeld worden?

Ik ga er eens even naar verder zoeken, want het lijkt me inderdaad wel een zeer mooie optie! :mexico:

Gebruiken er meer mensen hier workstations? Wat zijn jullie ervaringen? Wat zijn goede workstations etc. Zoals ik al zei, ik ben ookal aan het zoeken :mexico:

Update:
Ik heb net even rondgekeken, maar het lijkt me eigenlijk toch niet echt wat. Krijg er gewoon maar goed goed gevoel over. Ik ga morgen even langs Huigens om te kijken of ze me daar het een en ander kunnen laten zien. Tot nu toe blijf ik nog ben 1 van de 2 sets die boven beschreven staan (pagina 1). De meeste workstation hebben niet echt een mogelijkheid om er een monitor aan te hangen en dat stoort me toch wel heel erg. De beste optie is dan tot nu toe de Roland 2400 (er is ook een duurdere versie, maar die is dan gewoon te duur).

Als ik dan een Roland workstation koop + de benodigde kabels en mics etc. Dan ben ik nog steeds net zo duur uit als dat ik een Yamaha 0X1 koop + alle spullen (inc. computer). Dan lijkt me de Yamaha toch aantrekkelijker aangezien je dan ook gewoon met je pc kan werken en dingen toevoegen (plugins etc.). Als ik dan toch nog goedkoper uit wil zijn neem ik gewoon een analoge mixer, scheelt me ook weer 1000 euro.

En? :mexico:

Laatst gewijzigd:
Digitaal mixen of analoog mixen, het verschilt enorm, zowel qua sound als qua feel.

Je hebt mensen die zweren bij digi en mensen die zweren bij analoog, je zou zelf ook een voorkeur moeten hebben.

Zelf zou ik gaan voor een analoge mixer, dus zoiets als PC > MOTU 828 mk2 > mixer > FX.

succes

o Shure PG DMK 6 (drums) (kables inc.) EURO 449.00
o Shure SM 58 (vocals) (2x a 119,-) EURO 238,00
o Shure SM 57 (instruments,drums) (3x a 109,-) EURO 327,00

Als ik jou was zou ik niet voor die drum kit set gaan ten eerste kun je niet delen ervan doorverkopen als je wilt upgraden en ten tweede na een paar keer opnemen met die set zal je zeker weten willen upgraden.
Ik zou gaan zoeken naar een tweede hands shure beta52 of een akg d112 of beter nog een vintage d12 voor ongeveer 120 euro, verder zou ik of een sm57 of een beyer m201 voor snare kopen 109,- verder zou ik 2 MXL 603's of 2 Oktava MC012 kopen voor overhead. kosten 200 voor een mxl603s set of 240 voor 2 mc012 mics bij thomann.de . als je de mics goed plaats dan zou dit genoeg moeten zijn om een drumkit goed op te nemen. Als je een meer directe tom sound zoek dan kan je altijd nog die 3 sm57's gebruiken die je ook nog wil kopen.

ten tweede zou ik niet die sm58 kopen omdat ze gewoon kut klinken als je ermee wilt opnemen, Ik heb er zelf 2 maar ik gebruik ze alleen voor Oefensessies en Guide Vocals tijdens opnemen.
Je zou beter bijv 2 MXL V67g kunnen kopen, zijn redelijk neutrale ld-condensatoren die goed zijn voor mannelijke vocalen, electrische gitaren en ze kunnen evt ook als overheads dienen bij schel klinkende bekkens. bovendien kosten ze evenveel als sm58's.

die 3 sm57's gewoon kopen of als je het geld er niet voor hebt zou je altijd nog die DAP pl07 kunnen kopen, klinken praktische identiek aan de sm57's , zien er het zelfde uit en kosten maar 60 euro. ze zijn alleen iets meer gevoeliig voor handling noise , dus gewoon lekker in de standaard laten staan. Maar goed sm57 zijn evengoed kut mics maar wel handige kut mics.......

zoals altijd kun je beter kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit omdat je er anders toch uitgroei...en je uiteindelijk meer geld kwijt bent...... die mics die ik omschrijf zijn niet super maar ok genoeg om nog gebruikt te worden als je de boel upgrade.

thomas

Origineel geplaatst door CoiCrow
Ik ga morgen even langs Huigens om te kijken of ze me daar het een en ander kunnen laten zien.

Als ik jou was zou ik ff ergens anders kijken dan bij die toko. Daar zit absoluut geen kennis op het gebied van home recording na 1988. Ook prijstechnisch zijn ze niet representatief. (lees: default veel te duur)

Google en SOS zijn eerst je vrienden.

Een computer heeft natuurlijk ook voordelen, het is ook helemal jou keuze natuurlijk.

Echter hier ben ik het niet mee eens!

hoewel een stabiele pc bouwen een makkie is
Ik hoop voor je dat je pc in één keer helemaal perfect draait, ik heb de nodige pc's gebouwd en het gebeurt toch regelmatig dat je geheugen hebt wat niet deugt een harddisk of cdrom die er na een tijdje mee kapt etc. en dan heb ik het nog niet over combinaties van hardware die problemen op kunnen leveren en drivers die ruk zijn(bijvoorbeeld evolution uc33)

Een pc bouwen is idd niet moeilijk, een stabiele pc bouwen is echter wel iets anders...

(denk aan waterkoeling of ijskastkoeling )
Heb je welles van waterkoeling gehoord, er zitten namelijk bijna altijd extra ventilatoren op om het water te koelen! Van die kasten die onder nul graden koelen maken pas echt veel herrie, de grap aan deze kasten is dat je er goed mee kan overklokken, niet dat ze still zijn!!!

hmmm,dat van die pc stabiel houden,daar zie ik het probleem niet zo van in,alleen die prijs lijkt nergens op,zeker als je al een monitor hebt,een standaard pc (kast,voeding,moederbord,processor,geheugen,cdromspeler/brander,muis en toetsenbord) mag je toch echt niet meer dan 400 euro kosten,daar komen nog de kosten overheen voor een goede geluidskaart... (wat de geluidskaart betreft neem er 1 met veel digitale ingangen,want telkens een signaal digitaal/analoog maken komt de kwaliteit niet ten goede,beter is het om zodra een geluid 1x digitaal gemaakt is dit ook zo te houden)

wat de mixer betreft is het misschien ook verstandig eens te kijken naar een behringer DDX3216 deze mixer is 16 kanaals en later eventueel uit te breiden tot 32 kanalen,ik denk dat je hiermee een heel eind komt,verder is wat externe fx apparatuur ook wenselijk zoals een goede reverb-bak(lexicon???) en een externe compressor(s) natuurlijk bevat de mixer
zelf ook gate/compressie en 4 send fx per kanaal!

als je echt je pc stil wilt hebben kan je hem ook gewoon inbouwen in een apparte isolerende behuizing,waardoor je bijna al je "noise" kwijt bent...

verder lijkt de aanschaf van een goede condensator mic wenselijk...

Origineel geplaatst door druid
Een computer heeft natuurlijk ook voordelen, het is ook helemal jou keuze natuurlijk.

Echter hier ben ik het niet mee eens!

Ik hoop voor je dat je pc in één keer helemaal perfect draait, ik heb de nodige pc's gebouwd en het gebeurt toch regelmatig dat je geheugen hebt wat niet deugt een harddisk of cdrom die er na een tijdje mee kapt etc. en dan heb ik het nog niet over combinaties van hardware die problemen op kunnen leveren en drivers die ruk zijn(bijvoorbeeld evolution uc33)

Een pc bouwen is idd niet moeilijk, een stabiele pc bouwen is echter wel iets anders...

Heb je welles van waterkoeling gehoord, er zitten namelijk bijna altijd extra ventilatoren op om het water te koelen! Van die kasten die onder nul graden koelen maken pas echt veel herrie, de grap aan deze kasten is dat je er goed mee kan overklokken, niet dat ze still zijn!!!

Ik heb in mijn leven nu al zoveel computers gebouwd en ik heb nog nooit het probleem gehad dat ook maar 1 pc onstabiel liep. Er is nog nooit hardware kappot gegaan en dat terwijl ik er graag mee klooide (overclocken etc.).
En waterkoelling ken ik natuurlijk ook goed, sterker nog... mijn radiator licht letterlijk in de vriezer :P

Maar goed.

Ik snapte al dat de mics die ik uitgekozen had niet de beste waren voor spraakrecording, maar omdat het toch niet het duurste onderdeel tot nu toe was had ik zoiets van: Die kan ik later altijd nog gaan vervangen :mexico:

Ik zal eens even gaan kijken naar de Behringer DDX3216 mixer. Even spieken ;)

Back