ibook met RME-multiface

olaf

Ouwe rot
Hoi!!

heeft iemand ervering met de combinatie van een ibook (goedkoopste g4 van dit moment) en de hammerfall-multiface van RME.

ik heb namelijk een multiface die ik nu via een pci kaart op een pc heb aangesloten. nu wil ik een laptop kopen en eigenlijk zou ik het wel relaxed vinden als ik daar die multiface ook bij kan gebruiken. je gebruikt dan een cardbus toch? past zo´n ding op de ibook? en worden ze wel eens 2e-hands aangeboden?

ooh, ik bedoelde te vragen of die cardbus van RME wel eens 2e-hands wordt aangeboden?

en ik heb dit gevonden op appel-forum:

"ook goed en heel betrouwbaar RME cardbus & digiface. goede drivers!"

De iBook heeft geen Cardbus interface, dus dat houdt snel op. Dan zit je aan een Powerbook vast als je een mac wilt... ook geen verkeerd apparaat overigens, alleen een tikkie duurder ;)

Olaf, neem een PowerBook. Als je het kan veroorloven. Duurder, maar een stuk steviger en betrouwbaarder dan een iBook. En als je die RME wilt gebruiken heb je idd niets aan een iBook.

shit... ja, geld is wel een probleem voor me. ik zit nu ook aan de aanschaf van een g5-desktop te denken. omdat je voor bijna hetzelfde geld als de goedkoopste ibook een g5 desktop hebt!!! ben ik alleen niet mobiel (niet handig voor school, bestanden kopieren en zo van klasgenoten) en kan ik inde toekomst geen dingen live gaan doen. aande andere kant vraag ik me ook af in hoevere een ibook zich daarvoor leent. kwa rekenkracht...

Pardon, een G5 desktop voor de prijs van de goedkoopste iBook? Dan bedoel je zeker de G5 iMac? Want een G5 PowerMac (+ scherm) is toch echt veel duurder. Een 17" G5 iMac kun je ook nog vrij gemakkelijk meenemen, in een flinke (rug) tas. Dat zou een alternatief kunnen zijn, heb ik ook al aan zitten denken. Maar een laptop is uiteraard kleiner, en vooral lichter.

Wat betreft rekenkracht: een G5 is uiteraard krachtiger dan een G4. Maar er zijn massa's muzikanten die optreden met alleen een G4 powerbook (me too). iBooks zijn tegenwoordig niet veel minder krachtig, alleen duidelijk minder stevig en betrouwbaar. Zal wel komen door de lage prijs. De iBook 800MHz van een vriendin van me is in een jaar tijd 3 keer gerepareerd en heeft nog steeds kuren. En dat hoor ik van meer gebruikers. Ik gebruik al 3 jaar PowerBooks en heb geen noemenswaardige problemen gehad (afkloppen... nok nok...)
Als je nog een halfjaartje of langer geduld hebt kun je nog wachten op de PowerBook G5....

ja, het punt is gewoon het geld. die ibooks zijn veel goedkoper dan die powerbooks... en dan heb je die g5-desktop die ook veel goedkoper is. iemand ervaring met deze keuze? hoe is die ibook in het gebruik van live-dingen. ik heb geen idee van de kracht van die bak. want dat is toch echt waarvoor ik een ibook zou kopen, voor live dingen. of suggereer je dat je die imac dan ook zou kunnen meenemen?

Heb je mijn antwoord eigenlijk wel gelezen????
En nee, ik denk niet dat iemand al ervaring heeft met de iMac G5, dat ding is net gepresenteerd en nog niet op de markt.... Zal nog wel een paar weken duren

thanx! sorry, had het even snel gelezen. ik denk dat ik nog twee weekjes ga wachten op die imac en daarvoor ga. moet nog even wat dingen checken op mijn opleiding maar ik denk dat ik hier het meest blij mee ga zijn. ik heb geen goed gevoel bij die ibooks. en die powerbook vind ik te duur. daarnaast vind ik die nieuiwe imac qua formaat bijna op een laptop lijken en zie ik best wel mogelijkheden voor live gebruik.

die imac heeft ook geen poort voor mijn multiface, of wel? dat vind ik dan toch wel weer shit. moet ik een goedkope m-audio usb kaart erbij kopen. hij heeft wel een digitale out, zou ik deze dan via mijn multiface op mn pc kunnen aansluiten om zodoende gebruik te maken van de converters? (klinkt wel heel onhandig)

Origineel geplaatst door olaf
die imac heeft ook geen poort voor mijn multiface, of wel? dat vind ik dan toch wel weer shit. moet ik een goedkope m-audio usb kaart erbij kopen. hij heeft wel een digitale out, zou ik deze dan via mijn multiface op mn pc kunnen aansluiten om zodoende gebruik te maken van de converters? (klinkt wel heel onhandig)
ik weet iets beter! jij verkoopt je multiface&PC card aan mij voor mn powerbook (zacht prijsje uiteraard:D) en koopt jezelf een firewire interface.

nee serieus, als je je multiface wil blijven gebruiken op Mac moet je a) powerbook met PC card poort b) powermac G5 met PCI poort halen. en anders een firewire interface kopen.

Origineel geplaatst door zero1
Pardon, een G5 desktop voor de prijs van de goedkoopste iBook? Dan bedoel je zeker de G5 iMac? Want een G5 PowerMac (+ scherm) is toch echt veel duurder. Een 17" G5 iMac kun je ook nog vrij gemakkelijk meenemen, in een flinke (rug) tas. Dat zou een alternatief kunnen zijn, heb ik ook al aan zitten denken. Maar een laptop is uiteraard kleiner, en vooral lichter.

Wat betreft rekenkracht: een G5 is uiteraard krachtiger dan een G4. Maar er zijn massa's muzikanten die optreden met alleen een G4 powerbook (me too). iBooks zijn tegenwoordig niet veel minder krachtig, alleen duidelijk minder stevig en betrouwbaar. Zal wel komen door de lage prijs. De iBook 800MHz van een vriendin van me is in een jaar tijd 3 keer gerepareerd en heeft nog steeds kuren. En dat hoor ik van meer gebruikers. Ik gebruik al 3 jaar PowerBooks en heb geen noemenswaardige problemen gehad (afkloppen... nok nok...)
Als je nog een halfjaartje of langer geduld hebt kun je nog wachten op de PowerBook G5....

ibook en powerbook G5 komen er voorlopig nog niet want de G5 produceert nog teveel warmte en is daardoor met huidige koeltechniek nog niet in powerbook/ibook toe te passen. ibook is trouwens robuuster dan powerbook, zeker met het oog op een groot deel van de doelgroep: studenten.

ik ga vlgend jja na feestdagen een ibook G4 aanschaffen denk ik. [rijsverschil met powerbook is te groot en main specs zoals cpu, geheugen en HD schelen niet veel voor de 12" modellen. Ik zal em trouwens voornamelijk als office laptop gebruiken en minder voor muziek, hooguit een softsynth ofzo want Sonar en FLstudio draaien er toch niet op en heb geen zin een nieuwe sequencer te leren

Origineel geplaatst door synthmann
ibook is trouwens robuuster dan powerbook, zeker met het oog op een groot deel van de doelgroep: studenten.

Ik weet niet waar jij je info vandaan haalt, maar dit is echt onzin. Een beetje zoeken op internet (of rondvragen bij gebruikers) zal je leren dat de iBooks meer kwaliteits problemen hebben dan de PowerBooks. Wat op zich ook wel verklaarbaar is gezien het prijsverschil. De iBooks worden zo goedkoop mogelijk gehouden om te kunnen concurreren tegen PC laptops.
De voornaamste interne technische verschillen zitten tegenwoordig in de videokaart: de PowerBooks hebben krachtiger videokaarten, met meer geheugen, die ook een extern scherm (apart) kan aansturen. En verder dus een PCMCIA poort en FireWire 800. Echt voor hi-end users dus.

Even zonder dollen, zijn dit soort discussies niet handiger op bijv MacFreak.org te voeren?
Voor de PC's is er tweakers.net (misschien ook Mac maar niet zo heel erg uitgebreid).

http://www.macfreak.org

Het zijn daar hele aardige mensen die je ook graag helpen.
Tenminste de korte ervaring die ik daar had wel.

En het is ook nooit verkeerd om meer mensen uit te horen over hoe zij erover denken want als je dan op de informatie van een of twee mensen uit moet gaan is misschien niet altijd even handig.

Back