Eenvoudig opnemen

Lindy

Nieuwkomer
Hi

Ik wil geen muziek gaan produceren, heb daar geluidstechnische vriendjes voor - ik ben en blijf toch muzikante, maar wil wel muzikale ideeën die ik heb thuis snel en makkelijk kunnen vastleggen. Mijn MD-recorder is niet meer toereikend. Kunnen jullie me adviseren over een betaalbare (hardware/software) oplossing om (minimaal) zo'n vier sporen te kunnen opnemen? Mijn notebook heeft een sterke processor en voldoende geheugen, ik moet wel nog een externe geluidkaart en/of midi-gear aanschaffen. Mijn overige spullen staan hieronder.

TNX

Hang af van wat je wilt. Wil je alleen audio opnemen? Of ook MIDI?

Simpel Audio: Simpelste is een 4track cassetterecordertje, gebruik ik ook nog regelmatig om wat losse ideeën op de zetten. Zijn niet duur (nieuw en 2ehands), simpel maar erg doeltreffend. Andere eenvoudige optie is een programma zoals CoolEdit gebruiken op je PC met geluidskaart. Daar kun je ook mee multitracken.

Ook MIDI: Als je MIDI wilt dan is een hard of software seqeuncer erg handig. Daar weten anderen hier vast meer over te vertellen dan ik. Je komt toch snel op een sequencer/recording pakket als Cubase, Cakewalk, Logic etc denk ik. Dan is het allemaal niet zo simpel meer... in de zin van: veel mogelijkheden en altijd je pc nodig wat in mijn ervaring de creativiteit niet altijd bevordert. Anderen zullen daar vast anders over denken natuurlijk. Dus vraag je zelf af wat voor jou een prettige manier van werken is.

Lindy, ik begrijp je enthousiasme, maar gebruik toch eens de zoekfunctie van dit forum want over dit onderwerp is al heeeel veeeel geschreven.
Als je snel aan de slag wil kan je inderdaad een geluidskaart zoeken en er bestaan wel wat freeware sequencer programma's die je direct kan gebruiken. Bvb Quartz studio free , maar je zal er zeker nog andere vinden.
Succes.