Eenvoudig opnemen

Lindy

Nieuwkomer
Hi

Ik wil geen muziek gaan produceren, heb daar geluidstechnische vriendjes voor - ik ben en blijf toch muzikante, maar wil wel muzikale ideeën die ik heb thuis snel en makkelijk kunnen vastleggen. Mijn MD-recorder is niet meer toereikend. Kunnen jullie me adviseren over een betaalbare (hardware/software) oplossing om (minimaal) zo'n vier sporen te kunnen opnemen? Mijn notebook heeft een sterke processor en voldoende geheugen, ik moet wel nog een externe geluidkaart en/of midi-gear aanschaffen. Mijn overige spullen staan hieronder.

TNX

Hang af van wat je wilt. Wil je alleen audio opnemen? Of ook MIDI?

Simpel Audio: Simpelste is een 4track cassetterecordertje, gebruik ik ook nog regelmatig om wat losse ideeën op de zetten. Zijn niet duur (nieuw en 2ehands), simpel maar erg doeltreffend. Andere eenvoudige optie is een programma zoals CoolEdit gebruiken op je PC met geluidskaart. Daar kun je ook mee multitracken.

Ook MIDI: Als je MIDI wilt dan is een hard of software seqeuncer erg handig. Daar weten anderen hier vast meer over te vertellen dan ik. Je komt toch snel op een sequencer/recording pakket als Cubase, Cakewalk, Logic etc denk ik. Dan is het allemaal niet zo simpel meer... in de zin van: veel mogelijkheden en altijd je pc nodig wat in mijn ervaring de creativiteit niet altijd bevordert. Anderen zullen daar vast anders over denken natuurlijk. Dus vraag je zelf af wat voor jou een prettige manier van werken is.

Lindy, ik begrijp je enthousiasme, maar gebruik toch eens de zoekfunctie van dit forum want over dit onderwerp is al heeeel veeeel geschreven.
Als je snel aan de slag wil kan je inderdaad een geluidskaart zoeken en er bestaan wel wat freeware sequencer programma's die je direct kan gebruiken. Bvb Quartz studio free , maar je zal er zeker nog andere vinden.
Succes.

Als het puur gaat om ideeen te kunnen opnemen die je later (als ze zijn uitgewerkt) pas goed gaat opnemen in een andere studio, dan kan je een microfoon kopen van baggerkwaliteit en die rechtstreeks in de mic input van je laptop proppen.
Kost je niet meer dan een tientje.

Als programma kan je inderdaad cooledit ofzo gebruiken. Maar er zijn legio gratis multitrack programma's.

Het tijdschrift "Computer Music" heeft ooit een goed programmaatje gemaakt dat gratis is te downloaden. Computer Muzys het het.

Succes.

P.S. het idee van de zoekfunctie gebruiken binnen dit forum is geen slechte...

Okee okee, zal de zoekfunctie gebruiken voor ik vragen ga roepen... ;)

Niettemin bedankt voor de tips!

Welke MD-recorder gebruikte je eigenlijk, en om welke reden is hij niet meer toereikend? (bijvoorbeeld het aantal sporen, geluidskwaliteit, mogelijkheden).

Als ik jouw vraag zo lees dan zit ik als eerste te denken aan een 2e hands HD mulittrackrecorder. Er is keus zat, ze bieden over het algemeen veel voor weinig geld en veel van die apparaten vormen een redelijke totaaloplossing waar het om opnemen gaat. Bovendien, en dat is misschien wel het belangrijkste, is de overstap van MD naar HD qua concept en bediening niet erg groot. Je kunt gewoon je synths / mics inpluggen en opnemen maar! Over simpel gesproken...

Overigens wel grappig dat je geluidstechnische vriendjes niet met dat idee komen!

HD-recorder is inderdaad ook een optie, heb wel eens gewerkt met een Roland VS2480. Lousy interface trouwens, trage refresh, maar verder wel okee.

Ik werk met een Sony MZ-N710 NetMD, met een redelijk condensator microfoontje. Heb er vooral akoestische piano en gitaar met zang mee opgenomen, en een enkele keer in de oefenruimte met mijn bandje. Heb hem (voor onbepaalde tijd) geleend, dus zal voor de handleiding even moeten browsen. Voor zover ik weet kan ik daar niet meersporen mee opnemen, of wel?

Dat is zo'n portable recorder toch? Nee, meersporen gaat je niet lukken in dat geval.

Er zijn wel meersporen MD-recorders, maar niet zoveel (voor zover ik weet alleen Sony, Yamaha en Tascam hebben die dingen gemaakt. Het gaat vrijwel in alle gevallen om 4 sporen waarbij je uiteraard kunt bouncen, overdubben e.d. Maar Yamaha heeft zelfs ook een 8 sporen MD-recorder gemaakt!).

Multitracken op MD kan overigens alleen met de zogenaamde MD-Data schijfjes, niet met de gewone. En je raadt het al, de MD-Data schijfjes zijn niet echt goedkoop.

Mocht je overigens iets dergelijks zoeken dan heb ik er een voor je (ben voornemens hem weg te doen). Het gaat om de Yamaha MD4, compleet met 3 of 4 (weet ik niet precies uit mijn hoofd) schijfjes erbij en alle handleidingen. Het is een zeer geschikte machine voor muzikale schetsen.

Anyway, als je geinteresseerd bent dan stuur je me maar een PB. En anders kom je inderdaad al snel in het HD-traject terecht, wat als voordeel natuurlijk wel een betere geluidskwaliteit heeft.

Plaatje erbij...

Attachments

• md4[1].gif
    md4[1].gif
    34,2 KB · Bekeken: 103
Wellicht is dit ook interessant.
Knoop je aan je laptop en kun je 4 inputs opnemen.
De rest kun je dan met je computer af.
Nadeel is dat het USB is en je notebook toch niet snel blijkt te zijn.
Dus mocht je het overwegen gewoon je laptop mee in de winkel nemen en daar uitproberen.

http://www.tascam.be/en/us-428.html

Leuk, die Yamaha MD4 heb ik ook nog, veel plezier aan beleefd...
Ik moest daar ook meteen aan denken toen ik je vraag las. Het enige nadeel van deze machine zijn idd. die kolerige MD-data disks, ze zjn duur (plm. 20 euro!!) als je ze al ergens kan vinden touwens. Ik heb met mijn MD4 soms ook het probleem dat ie bij inschakelen de disk niet wil lezen, erg vervelend. En dan ken ik ook nog 2 (!!!) mensen die dit probleem ook hebben, let daar dus op als je gaat kopen.

Absoluut pluspunt van dit soort recorders zijn dat je er heel snel en simpel je ideen op bot kan vieren, dat is met laptop,soundcard,software vaak wel anders!

succes met je keuze :)

ik denk dat het simpelste en het goedkoopste adobe audition (cool edit anno 2004) 299 € (http://www.adobe.com/products/audition/main.html ) en een goed geluidskaart zoals de m-audio Quatro Usb (http://209.132.209.147/products/en_us/QuattroUSB-focus.htmll) voor 350 € met 4 kanalen in/uit. Als je dat aan je notebook hangt kan je 4 sporen 24bit/96 khz (pro kwaliteit) voor alles tesamen 650 € opnemen.

(op voorwaarde dat je al mic's en preamps hebt, anders moet je die ook nog kopen)

als je meer geld wilt uitgeven kan je ook een hd recorder kopen, maar die zijn ook niet goedkoop

vb fostex (http://www.fostexinternational.com/docs/products/vf160ex.shtml), roland (http://www.rolandus.com/products/subcategory.asp?CatID=12&SubCatID=48), yamaha http://www.yamaha-europe.com/yamaha.../20_professional_audio_workstation/index.html
maar dat is niet echt iets dat ik veel gebruik dus geef ik hier geen raad op (ik ken ze niet goed genoeg)

Softwaretechnisch zou ik voor Cakewalk Homestudio gaan, nu voor 99 euro te koop bij MusicStoreKoeln.
Qua hardware bulkt het hier al van de info zoals gezegd :)

Origineel geplaatst door Flesje

Ik moest daar ook meteen aan denken toen ik je vraag las. Het enige nadeel van deze machine zijn idd. die kolerige MD-data disks, ze zjn duur (plm. 20 euro!!) als je ze al ergens kan vinden touwens. Ik heb met mijn MD4 soms ook het probleem dat ie bij inschakelen de disk niet wil lezen, erg vervelend. En dan ken ik ook nog 2 (!!!) mensen die dit probleem ook hebben, let daar dus op als je gaat kopen.
Dus als ik het goed begrijp, gebruikt die MD4 speciale "data-disks" ? dus niet gewone MD's waarop men muziek opneemt en afspeelt ?

Origineel geplaatst door Exorbis
Dus als ik het goed begrijp, gebruikt die MD4 speciale "data-disks" ? dus niet gewone MD's waarop men muziek opneemt en afspeelt ?

Klopt. Je kunt wel gewone MD's afspelen en er zelfs op opnemen, maar alleen op 2 sporen en niet op 4.

Ach, in de praktijk valt het wel mee....ik had vier van die speciale disks en die zijn uiteraard steeds opnieuw te gebruiken. Zijn praktisch onverwoestbaar!

Zoals Flesje al aangaf, tegenwoordig zijn ze cheap te vinden die recorders en het zijn uitstekende "schetsboeken".

Back