[S5000] Effecten aansturen via midi controllers

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Heya!

Heb hier een S5000 staan met daarin het eb20 effect board. Nu wil ik de effecten in m'n sequencer kunnen aansturen. Hiervoor moet ik de midi controllers weten, deze vindt ik niet in de handleiding, of via de zoekfunctie van dit forum [https://www.synthforum.nl/forums/se...d=701293&sortby=lastpost&sortorder=descending]

Iemand een ergens een tabel liggen? Ze moeten er volgens mij wel zijn want via Akaisys is de boel zo aan te sturen.

Laatst gewijzigd:
Re: [S5000] Effecten aansturen via midi controllers

Ze moeten er volgens mij wel zijn want via Akaisys is de boel zo aan te sturen.

Niet helemaal, want ak.Sys werkt niet via midi en gebruikt dus geen midi controllers.
De eerste Akai samplers die alles op midi CC kunnen draaien zijn de Z4 en Z8.

De S5000 kan één (1) externe controler gebruiken (in te stellen in Utilities -> MIDI Setup -> Ext APM Cont), en die dan alleen in de APM patch matrix. En de parameters van de effecten zitten niet in de APM matrix. Zover ik weet is de enige parameter die je via midi CC kunt beinvloeden de snelheid van de rotary speaker.

De EB20 is wel via sysex aan te sturen. De documentatie daarvan staat inderdaad niet in de manual, maar wel bij Akai op de site: http://www.akaipro.com/int/download/sysex.html (pagina 35 e.v. van de S5000/S6000 sysex manual).

Ok, als ik het goed begrijp kan ik 1van de non effecten parameters aansturen [lfo, cutoff, etc]. Da's niet bijster veel, maar al weer beter dan niets. Nu eens zien hoe ik dit in Ableton Live kan doen, ben sysex daar nog niet tegengekomen, zeg maar.

Bedankt voor je reactie!

Je kan een beetje 'cheaten' door het modulatie wheel + de pitchbend te selecteren als externe controller.
Het is alweer een jaar of 1,5 geleden dat ik hem had, maar zo deed ik het geloof ik.

heb je er toch weer 2 bij! Ik vond het ook heel raar, en zeker voor zo'n duur apparaat, dat er zo weinig aan te sturen is.

Origineel geplaatst door Sander02
Je kan een beetje 'cheaten' door het modulatie wheel + de pitchbend te selecteren als externe controller.
Het is alweer een jaar of 1,5 geleden dat ik hem had, maar zo deed ik het geloof ik.

heb je er toch weer 2 bij! Ik vond het ook heel raar, en zeker voor zo'n duur apparaat, dat er zo weinig aan te sturen is.

Ah! Hij's fijn! Ik kan nl. in Live voor het mod wheel de data intekenen, dit zelfde ook met pitchbend. Ga er even me freaken!

Ik vond het ook heel raar, en zeker voor zo'n duur apparaat, dat er zo weinig aan te sturen is.

Vergeet niet dat "alles aansturen via midi cc" een vrij recent verschijnsel is en de Akai S5/6000 alweer wat jaartjes oud is. Alles wat niet op alle apparaten hetzelfde was moest in principe met system exclusive messages.

Vergeet trouwens niet dat je ook channel (of poly) aftertouch als controller kunt gebruiken vanuit Ableton.
Dan zit je met mod wheel, pitch bend en "external" al op vier.

Offtopic

Alles aansturen via midi-cc is helemaal niet recent. De Siel EX80 heeft hetzelfs.(komt uit 1983 oid)
alle parameters kun je aansturen. Het komt gewoon vaak voor dat synths te vroeg in de markt worden gezet zonder goede midi-implementatie. (Yamaha, Korg, Roland, Akai)
Kleine synthfabrikanten denken meer na voor dat ze wat op de markt zetten. Ook logisch, (omdat de andere 4 veel op hun oude naam teren en toch wel verkopen) kunnen ze toch door uit te blinken wat verkopen

/Offtopic

Laatst gewijzigd:
Alles aansturen via midi-cc is helemaal niet recent. De Siel EX80 heeft hetzelfs.(komt uit 1983 oid)
alle parameters kun je aansturen.

Ik schaam me diep :o:
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. En ik had het moeten weten, want ik heb zelf ook een Siel EX80 :)

Yep :dubbel: ('t overkomt de beste) de S5000 komt uit 1999.. m'n Prophet VS is heel wat jaartjes ouder en die heeft al een briljante midi-implementatie. Daarom was ik zeer verbaasd over de 'midi-karigheid' van de S5000 en heb hem mede daarom verkocht

Laatst gewijzigd:
Back