Monitoren aansluiten

Bazz

Stamgast
Ik heb een klein vraagje over het aansluiten van monitors...

ik ben van plan er binnekort een paar aan te schaffen maar ik zit met het voglende probleem, althans ik denk dat ik ermee zit. Ik wil aansluiten om mijn pc, met een audiophile 24/96 erin. vanuit de uitgang hiervan lopen er 2 tulpstekertjes naar mijn mixer waarop ik gewone boxen heb aangesloten. ik heb alleen nog de digitale in/uit van mijn audiokaart over..en op mijn mixer heb ik ook geen 2e master uitgang.
moet ik nu steeds als ik geluid via monitors hoor 2 draadjes loskoppelen en 2 andere aansluiten, of kan het ook op een andere manier?

zijn je monitors bedoeld als vervanging van je gewone speakers? en anders heb je nog de Big Knob van Mackie

nee ik wil ze juist zo aansluiten dat ik én gewoon op me stereo boxen kan afluisteren, én op de monitors...

hoe hebben jullie ze hier aangesloten dan? ook verschillende geluidsystemen of enkel 1 set monitors?

k geloof dat je mixers 2 outs moet hebben dan, anders moet je een switchje kopen. Ik denk dat er dan wel kwaliteitsverlies optreedt. Kabels verwisselen is een vervelende maar wel een oplossing :D

ja ik heb ook wel 2 uitgange op me mixer, 1 master en 1`booth, en ja ik kan dus wel 2 verschillende boxen daaraan hangen, maar ik heb zo'n gevoel dat doordat het signaal via me computer eerst door me mixer moet er kwaliteit verlies optreed...

Origineel geplaatst door Bazz
ja ik heb ook wel 2 uitgange op me mixer, 1 master en 1`booth, en ja ik kan dus wel 2 verschillende boxen daaraan hangen, maar ik heb zo'n gevoel dat doordat het signaal via me computer eerst door me mixer moet er kwaliteit verlies optreed...

2 vragen dan...

welke mixer heb je
en wat geeft je dit idee dan?

ik heb een 2e hands numark dm2000x mixer die al vrij oud is dus...
daar lukt het op om 2 verschillende systemen aan te hangen, maar eigenlijk is het dus een soort opstakel,want het kan net zo goed meteen vanuit pc alleen heb daar geen uitgang voor

op de mixer heb je een main out + een booth out, right? zorg dat ze beide de input van je PC krijgen en sluit op de ene je monitoren aan, en op de 2e je hifi speakers. ik veronderstel dat daar eerst een versterker tussenzit waarmee je die speakers al aan en uit kunt zetten. als je passieve monitoren (dus met een losse versterker) aan de andere out hangt is je probleem opgelost want die kan je dan ook in en uit schakelen zo je wil.

maar je kan ook actieve monitoren hebben:
hoe zit dfat met die 'booth' out? kun je het volume daarvan onafhankelijk regelen? waarschijnlijk is dat een trim die volgt op de main fader. dus: sluit die hifi set aan op de main out. met de hifi versterker schakel je ze in of uit. sluit de actieve monitoren aan op de booth out. die kan je dan in/uitschakelen met het booth volume op je mixer.

klopt dat?

Origineel geplaatst door divi
op de mixer heb je een main out + een booth out, right? zorg dat ze beide de input van je PC krijgen en sluit op de ene je monitoren aan, en op de 2e je hifi speakers.

maar je kan ook actieve monitoren hebben:
hoe zit dfat met die 'booth' out? kun je het volume daarvan onafhankelijk regelen? waarschijnlijk is dat een trim die volgt op de main fader. dus: sluit die hifi set aan op de main out. met de hifi versterker schakel je ze in of uit. sluit de actieve monitoren aan op de booth out. die kan je dan in/uitschakelen met het booth volume op je mixer.

klopt dat?

ja dit is het geval, maar volgens mij versterkt mijn mixer sowieso al en hebik dan dus dubbele versterking als ik actieve monitors koop.
heeft dit consequinties voor de geluidskwaliteit? en als ik passieve zou kopen denk ik dat die mixer niet goed genoeg versterkt...

ja dit is het geval, maar volgens mij versterkt mijn mixer sowieso al en hebik dan dus dubbele versterking als ik actieve monitors koop.
heeft dit consequinties voor de geluidskwaliteit? en als ik passieve zou kopen denk ik dat die mixer niet goed genoeg versterkt...
wat je mixer versterkt zijn de phono ingangen want platenspelers leveren heel laag volume. zit er geen switch voor line/phono op? als je je PC erop aansluit zet je m op line. ken je mixer niet maar volgens mij is er geen één met ingebouwde versterker hoor...

wat jij wil volgens mij is een studio-mixer ipv. die dj-mixer.

ja dat klopt inderdaad wel, maar heeft het dan geen effect op het signaal van mijn pc bijvoorbeeld...?
dat ik niet voor niets monitors koop

dit is em trouwens, alleen ik heb em in het zilver...

dm2000x.jpg

specs: 10" scratch mixer, 5 LINE, 3 PHONO, 1 MIC INPUT, BASS, MID, TREBLE W / -30DB CUT ON EACH INPUT, GAIN, SEND AND PFL ON INPUTS, TRANSFORM BUTTON, BEAT INDICATORS, CROSSFADER REVERSE SWITCH (Hamster Switch), BLUE FACEPLATE, 250*135*360 mm, 4 kgs.

heeft er hier misschien iemand ervaring met digitale monitors? bij feedback zijn er een aantal te krijgen, maar deze zijn heel klein en ik heb er zo mijn twijfels bij...maar het zou wel makkelijker aansluitenzijn :)

ja dat klopt inderdaad wel, maar heeft het dan geen effect op het signaal van mijn pc bijvoorbeeld...?
dat ik niet voor niets monitors koop

niet als je de inputs op 'line' zet ipv. phono. line out van je computer op line in van lixer, line out van mixer naar line in van monitors. geen probleem.

Back