MC303 sequencer timing verbeteren door beter kristal met hogere tollerantie?

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
De MC303 heeft een beroerde timing in de sequencer, wat voor mij in veel gevallen heel bruikbaar is. Nu heb ik twee en zou ik graag bij 1 de timing verbeteren.

op pagina 17 van de service manual staat X1 een 24mhz kristal. Zou de timing kunnen verbeteren (is er een kans) door een beter kristal met een hogere tollerantie?
Of is dat meer een software issue, bv slechte schedular?

Waarom zitter er eigenlijk 3 inverters op een rij? TC7WU04F

https://www.synthxl.com/wp-content/uploads/2018/02/Roland-MC-303-Service-note.pdf

Capture.PNG

Zou de timing kunnen verbeteren (is er een kans) door een beter kristal met een hogere tollerantie?

Een lagere tolerantie bedoel je vermoedelijk. Maar nee, die is bij kristallen al dusdanig dat dat niet van invloed is op de timing. Het zal eerder in de firmware zitten inderdaad.

Waarom zitter er eigenlijk 3 inverters op een rij? TC7WU04F

IC10B is de oscillator, IC10C is een buffer (zodat de oscillator ontlast wordt), en IC10A is een inverter (zodat X0 en X1 in tegenfase zijn)

Ik had er ooit een en die hing altijd, daarvoor diende die firmware update. Heb 'm destijds zelf laten uitvoeren bij de invoerder (omdat de lokale muziekwinkel me duidelijk nooit als klant wou)

Dat timing probleem zit niet in de firmware. Het zit in het ontwerp van het hele apparaat. In de jaren 90 begrepen weinig fabrikanten hoe je dat goed deed.

Dat timing probleem zit niet in de firmware. Het zit in het ontwerp van het hele apparaat. In de jaren 90 begrepen weinig fabrikanten hoe je dat goed deed.

Ja dat kan idd ook.
Mischien ook wel een underpowered microcontroller.
Timing word ook slechter als er meer midi data is.

Moet een MB90340 microcontroller in zitten, kan er geen datasheet van vinden.

Ja dat kan idd ook.
Mischien ook wel een underpowered microcontroller.
Timing word ook slechter als er meer midi data is.

Moet een MB90340 microcontroller in zitten, kan er geen datasheet van vinden.

Het probleem zit hem vermoedelijk in het feit dat de dsp/cpu te veel moet doen. ASR 10 heeft dat ook volgens mij als je hem op zijn staart strapt.

En precies de reden wrm de MPC’s zo strak zijn. En oude atari’s etc. Ze hebben een modulair ontwerp qua taak verdeling waarbij timing prioriteit heeft gekregen in het ontwerp.

De MC303 heeft een beroerde timing in de sequencer, wat voor mij in veel gevallen heel bruikbaar is. Nu heb ik twee en zou ik graag bij 1 de timing verbeteren.
Maar het gaat dan toch om synchronisatie, niet ?
Ga je dan niet altijd problemen krijgen als je geen gebruik maakt van één masterclock ?
Hoe stabiel je systeem ook is, twee masterclocken zullen nooit exact dezelfde timing geven n.m.i.

audiocollage nee het gaat niet om synchronisatie alhoewel die ook beroerd is.
Het gaat om de timing van de sequencer. Bv drums swingen alle kanten op. Klinkt bijna menselijk.

Back