9V pedal naar 12V eurorack - welke aanpassingen?

Channel 37

Stamgast
Beste forumleden,

op Muff Wiggler is een lange inhoudelijke discussie over welke aanpassingen nodig zijn om bijgesloten 9V distortion panel te doen werken op 12V in eurorack. Ik vind het moeilijk om hier wijs uit te worden, en de thread aldaar is doodgebloed. Ik heb 20 pagina's gebookmarked maar vind het moeilijk om de kennis toe te passen op dit circuit. Tot nu toe is mijn conclusie: Er moet een voltage regulator tussen de PSU en dit circuit. Maar wat nog meer? Hopende dat er hier knappe koppen zijn die dit kunnen inschatten,

Hartelijke groet, Caspar

Attachments

• Dwarfcraft Devices The Great Destroyer.png
    Dwarfcraft Devices The Great Destroyer.png
    53,9 KB · Bekeken: 253
Heb even gekeken wat het ongeveer doet. Is hier een schema van? Er zijn trouwens wel meer van dit soort schakelingen rond hetzelfde thema. De 4049 kan prima werken met 12V. Waar je waarschijnlijk wel naar moet kijken, de niveau's van de signalen. Het is kennelijk origineel voor een gitaarsignaal, maar het niveau van Eurorack is veel groter. Dit is leuk om even op een breadboard te zetten en kijken wat wel en niet werkt, en eventueel wat aanpassen of uitbreiden.

Dank voor de input, Disharmonic! Er is wel *een* schema te vinden, maar ik weet niet of dit identiek is aan bovenstaande layout. Er zijn meerdere versies in omloop.

Ik begrijp je advies om het op een breadboard te zetten en aan te passen - maar twee uitdagingen:
1) Ik heb geen breadboard. Ik heb veroboard en dit circuitje is al ingesoldeerd
2) Ik zou niet weten waar te beginnen met aanpassen. Ik kan best verschillende dingen uitproberen, maar niet zonder te weten wat er precies uit te proberen valt.

Attachments

• DGD.GIF
    DGD.GIF
    9,9 KB · Bekeken: 386
1 regulator op de 12v lijn die 9v uitstuurd zou voldoende moeten zijn.

LM7809 bv, maar waarom zou ja dat doen? Zo een pedaal werk ook met hele andere i/o impedantie voor het audio signaal.

ckt3-7809.jpg

Beste Flyweight, dank, die regulator heb ik inderdaad aangeschaft. Maar hoe het met die impedantie zit snap ik nog niet...

Volgens de datasheet van de MC14049 werkt die inderdaad van 3V tot 18V. Ik verwacht dus ook dat hij op 12V gewoon zou moeten werken, ook zonder regulator, misschien dat hij op een hoger voltage wat anders klinkt of anders op de knoppen reageert. Je kan proberen de Starve pot te vervangen door een iets hogere weerstand als die niet werkt zoals verwacht.

Maar zoals Disharmonic en Flyweight al zeiden. Een eurorack signaal is anders dan een gitaar signaal. Het voltage is een stuk hoger dan een gitaarsignaal, dus misschien moet je het aan de input verzwakken en aan de output versterken. En doordat de impedantie lager is raak je waarschijnlijk laag kwijt aan de uitgang door de condensator daar (C3 op het schema, linksonder op je veroboard) Als je die vervangt door een hogere waarde zal je er meer laag uit krijgen verwacht ik.

Maar ik zou er vooral mee experimenteren. Probeer hem eerst as-is en luister dan hoe de klank verandert bijvoorbeeld met een hogere waarde starve pot, of een hogere waarde C3 condensator, of met een regulator. Lijkt me een leuk project!

Wat @4-Tek zegt, proberen en luisteren wat het doet en dan kun je mss nog wat aanpassen, maar zou me daar niet teveel van voorstellen. Ik zie het eerlijk gezegd als een basis om verder op te borduren, opamp ervoor en erachter voor de impedantieaanpassing en de juiste niveau's van de signalen, etc. En wat verder aan leuke dingen valt te bedenken.

De 4049 is geen onbekende voor fuzz-achtige effecten, daar is meer over te vinden. Wel bijna allemaal als gitaarpedaaltje, daardoor voor 9V. Maar het zal meestal, al dan niet met een aanpassing, ook werken voor 12V. Met Eurorack heb je het voordeel dat je de beschikking hebt over +12 en -12V, je kunt gemakkelijk opamps gebruiken, zonder de "truc" die je nodig hebt om het op één enkele 9V batterij te laten werken.

Voorbeeld van een ander effect met de 4049, naast wat andere methoden. Er valt e.e.a. op aan te merken, maar goed. Als voorbeeld, dus...

insanity.GIF

Ik vind het wel een leuke variant van een 4049 fuzz. Vooral de starve knop op de voedingslijn van de 4049 is iets waar alleen een gitaarpedaal-maker op zou komen :-)

Back