Korg Poly61 heeft wat liefde nodig...

Exoterrestrial

Het zal je kind maar weze 😳
Dag Forummers,

Na lange tijd haalde ik m'n Poly61 nog even van stal.
Resultaat: ongeveer 40% van de toetsen doet het niet.
Na een lange tijd komen er enkele toetsen door met horten en stoten...
Na een tijdje krijg ik een ietwat bizarre geur te ruiken...
Open gegooid en inderdaad... De Rifa is het aan het begeven (niet verwonderlijk voor de leeftijd).
2 vragen momenteel:
- Hoe krijg ik de stille toetsen weer tot leven?
- De Rifa 250V MKP 0.033µF heb ik (denk ik toch) een vervanger gevonden in een van de eerste vier (afhangend van de grootte) hieronder.

Alhoewel... geeft X2 niet aan dat dit een ontstoringscondensator is? Maakt het hier niks uit? De rifa staat op het bord van de primaire waar de transfo zich bevindt.

Elke input wordt zeker geƤpprecieerd! :okdan:

Cheers,
Exo. :mega:

P.S. De Elco's op het primaire bord zal ook maar tegelijk vervangen. ;)

Attachments

• 20210515_164144.jpg
    20210515_164144.jpg
    141 KB · Bekeken: 290
  • 20210515_164226.jpg
    20210515_164226.jpg
    141,4 KB · Bekeken: 209
Alhoewel... geeft X2 niet aan dat dit een ontstoringscondensator is? Maakt het hier niks uit? De rifa staat op het bord van de primaire waar de transfo zich bevindt.

Elke input wordt zeker geƤpprecieerd! :okdan:

Cheers,
Exo. :mega:

P.S. De Elco's op het primaire bord zal ook maar tegelijk vervangen. ;)

hey x2 en y2 zijn belangrijke ontstorings/veiligheids condensatoren en dienen ook door soortgelijke exemplaren vervangen worden! Een y2 gaat bv open als het verkeerd loopt , steek je daar een andere in dan ben je met levens aan het spelen he ... google ze eens voor meer info ...

Laatst gewijzigd:
Volgens mij is de Rifa in de Poly-61 niet als X of Y gebruikt, maar als 'Click suppressor'. Rifa's hoe dan ook vervangen als je ze tegenkomt, al is het maar om de stank die ze kunnen veroorzaken te voorkomen.
1621243824300.png

Het is uiteraard een goed idee om een vervangend exemplaar met dezelfde specificaties te plaatsen, maar strikt noodzakelijk is die cap niet eens. Of je andere caps moet vervangen hangt helemaal af van de staat van die caps, het kan zomaar dat die prima (of acceptabel) zijn. Dat Rifa caps specataculair in de fik vliegen komt vaak voor.

De stille toetsen: haal de rubber contactstripjes onder het toetsenbord los en wrijf ze met de zwarte contactjes flink over een vel schoon papier (printerpapier bijv), flink strepen trekken, zo worden ze weer als nieuw :)

Een gom, en wattenstaafjes met zuivere (96% ofzo?) alcohol van bij de apotheker hielpen bij mij ook goed (Roland). Let wel op: niet blijven reinigen, want op een gegeven moment is het zwart dat eraf komt geen vuil meer maar de geleidende laag.

Voorzichtig bij het verwijderen van de contactrubbers, de pinnetjes waarmee deze vastzitten durven wel eens scheuren. Mijn techniek voor de carboncontactjes: eerst even schoonmaken met een vochtig wattenstaafje met zuivere IPA en daarna nog twee veegjes met een propere gom.

Dat is dus exact wat ik ook doe. SImpel en doeltreffend. En als je dan toch een wattenstaafje met IPA in de hand hebt, neem het contactpunt op de printplaat dan ook even mee zodat dat ook weer blinkt.

Back