Interessant: automatisch muziek genereren AuralFractals

Dit gaat waarschijnlijk steeds belangrijker worden. Zie ook Virtual ANS voor wat experimenteler werk.

Ik hoor reeksen tonen zonder menselijke creativiteit erin. Muziek zonder ziel.
Dat vind ik ook, het zijn klanken die nergens naar toe gaan, geen begin of eind of iets van een songstructuur maar misschien denk ik iets te traditioneel in deze?
Kan leuk zijn voor een beetje vage ambiënt misschien of gewoon een wat abstract muziekstukje maar ik kan er meestal geen/weinig menselijk gevoel in ontdekken.

Je kunt je ook afvragen of er in muziek wel menselijk gevoel moet zitten. Ik weet niet of dat zo is, maar stel je voor dat een ander niet-menselijk soort wezens ook muziek zou kennen. Dan is het denkbaar dat je die muziek met enige gewenning en oefening als mens ook zou kunnen leren waarderen. Nu kun je intelligente computers onderhand ook wel als een niet-menselijk soort wezens zien...

Je kunt je ook afvragen of er in muziek wel menselijk gevoel moet zitten. Ik weet niet of dat zo is, maar stel je voor dat een ander niet-menselijk soort wezens ook muziek zou kennen. Dan is het denkbaar dat je die muziek met enige gewenning en oefening als mens ook zou kunnen leren waarderen.
Nou ja, muziek moet je ook een beetje aanspreken natuurlijk, gelukkig zijn er ook veel verschillende soorten wat dat betreft. :)
Zo'n generator als tool om op ideëen te komen is misschien wel handig als je zelf even geen inspiratie hebt...

misschien wel bruikbaar als je er kleine stukjes midi uit selecteert en hiermee een melodie boetseert, het lijkt me niet snel dat je 16 bar van zo'n generator zult gebruiken in een track.

Ik heb ooit reMidi gekocht. Dat is een midi-slicer plugin. Als je een midi-bestand laadt zet hij onder elke toets van je toetsenbord een loop van een paar maten. Zo kun je al jammend een remix maken van de midi-file. Standaard krijg je er een hele bups aan rechtenvrije midi's bij, o.a. van Bach, Mozart en Beethoven. Het idee is aardig, maar ik heb er nooit veel mee gedaan. Als je echt niets zelf kunt bedenken helpt het je creativiteit misschien op weg.

Back