Variable density linear audio encoding? Hoe??????

Alexander Dupuis sonificeert pur sang: zijn patches lezen een "willekeurige" image of filmpje in en over iedere horizontale lijn neemt hij een gemiddelde dat de waarde van een samplemoment van de variable density track bepaalt. De bronfilm moet wel zorgvuldig geprepareerd worden, anders is de geluidsoutput tamelijk oninteressant.

Mijn filmpje hierboven heeft een net andere invalshoek: ik heb een patch in Jitter gemaakt die een audiofile inleest en omzet naar een variable density track. Nu is het natuurlijk leuk daar verder iets mee te doen. In eerste instantie kun je Alexander's patch gebruiken om mijn filmpje in te lezen en weer af te spelen. Tussen deze twee stappen kun je dan nog allerlei modulaties toepassen. Maar printen naar een optisch medium is natuurlijk nog leuker. En wie weet zijn er nog wel antieke 'light valve'-afspeelmachines in omloop die vroeger in de bioscopen werden gebruikt..
Ik ga eerdaags eens proberen wat je zegt, dat zou cool zijn!!!! Thanks for the help en om me de juiste richting in te helpen!!!

Heb je dit al gezien ? DIY Optigan

Die weet vast en zeker hoe je audio moet coden voor zo'n disc, misschien eens contacteren. Heb je al eens geprobeerd die visuele data in een beeldverwerker te veranderen (bv. enkel lijntjes van één bepaalde dikte tekenen, daarna 2 verschillende diktes etc ... ) en die dan om te zetten in audio en te luisteren wat dat geeft als resultaat . Zo zou je het misschien ook kunnen ontcijferen.
Ja, deze uitgebreide beschrijving had ik nog niet gezien, maar de YouTube film wel. Dat zijn de ontwikkelingsfases die uiteindelijk tot de Panoptigan geleid hebben. Dit "team" heeft daarna ook nieuwe Optigan disks uitgebracht, met eindelijk, wel 50 jaar na dato, de beloofde Sitar die Matel beloofde toen de Optigan hip was. Ook de Radioactivox disk is knoer -en snoerhard!!!! Echte Kraftwerk... Op 3:06.....

Als je kijkt naar wat “variable density” gelabelled is, zie ik dat als de amplitude hoger wordt, het wit helderder wordt, en naarmate de amplitude dichter bij de nul komt, wordt het beeld donkerder.
Het deel wat “unilateral variable area” genoemd wordt lijkt me het gelijkgerichte signaal.
Als je nu het signaal geschikt maakt om een LED aan te sturen, zodanig dat de licht intensiteit linear toeneemt met de signaal amplitude ben je al bijna klaar…
Ja, er is een goed filmpje, dat wat hier gepost werd, daar zie je de werking......

Ik ga van het weekend eens kijken in de vele informatie die ik hier al krijgen mocht .....

Enkele jaren geleden stond er een Optigan te koop op Marktplaats, maar werkte maar half ....

Plaatsgebrek weerhield me....

Mss zelf maar eens een Optigan player maken....

Enkele disks stonden er een tijd geleden ook te koop aan een normale prijs .... Nu na corona kan de prijs wel eens verzesmiljoenvoudigd zijn lol.... Gekke tijden ..

Vergelijkbare discussies

Back