Synthforum co-productie: Undercurrent (Melodic Techno)

Van idee tot eindmix?

Ik ook wel, maar ik ben meestal met 3 a 4 nummers tegelijk bezig 😀 Dan ben ik een nummer weer even zat en ga ik verder met de volgende. Dat houdt het fris.

Heb trouwens van de week alle tracks op mijn harde schijf met minimaal V2 in de titel opnieuw beluisterd. Daar kan ik ook eer even mee vooruit, afmaken die zooi!
Ja vanaf dat ik aan de track begin, en soms weet ik al dat het niks wordt en doe ik er niks meer mee, ik maak alleen iets af wat ik na 3 dagen nog steeds goed vind klinken. Overigens stort ik me na een track een paar weken op sound design en nieuwe skills alvorens met een nieuwe track te beginnen. Als ik er dit jaar 4 kan releasen ben ik tevreden, als de kwaliteit maar bij elke track beter wordt, en die lat wordt natuurlijk wel steeds hoger.

Ik denk dat je productie technisch wel aardig zit waar je wilt uitkomen, de drumsamples, de juiste presets, de juiste uppers downers, free running LFO’s
Alles zit er wel in op goed niveau. Máár de muziek ontbreekt. Het klinkt als een template. Er zit geen ziel in.
wél een groove, maar alles blijft hangen hoe je hem aanzet. Het heet niet voor niets MELODIC techno. Maak eens een progressie, een melodie, wat harmonie.
hoeft niet te uitgebreid en zeker niet te happy. Maar hoewel dit productietechnisch “on par” is, blijft het een saaie track.
De upside zit niet het stabje nog beter timen op de LFO en een spannende gate zetten op de reverb wanneer de release open gaat. Maar gewoon een memorable progressie, melodie. Dáár zou ik m’n tijd in steken. De rest is al lang waar het moet wezen.

Als ik er dit jaar 4 kan releasen ben ik tevreden, als de kwaliteit maar bij elke track beter wordt, en die lat wordt natuurlijk wel steeds hoger.
Ik ben voor die live-set bezig met oude nummers, en met de kennis van nu is de mix gewoon matig. Dat is echt irritant, maar ik ga er niet te veel aan schaven. Anders komt de set nooit af 😊

Ik ben voor die live-set bezig met oude nummers, en met de kennis van nu is de mix gewoon matig. Dat is echt irritant, maar ik ga er niet te veel aan schaven. Anders komt de set nooit af 😊
Ja dat is dan weer de andere kant van het dubbeltje, als ik mijn oudere tracks terug luister dan hoor ik ontzettend veel mix foutjes. Vraag me af of het hoorbaar is in de zaal, je moet gewoon zorgen dat je niet als eerste op treedt als iedereen nog nuchter is :D

Ja dat is dan weer de andere kant van het dubbeltje, als ik mijn oudere tracks terug luister dan hoor ik ontzettend veel mix foutjes. Vraag me af of het hoorbaar is in de zaal, je moet gewoon zorgen dat je niet als eerste op treedt als iedereen nog nuchter is :D
Het is ook niet bij alle nummers. Ik merk dat ik in het begin alles op gevoel deed, en dat klonk echt goed. Toen ging ik veel lezen en overcompenseren. Dat hoor ik nu ook: te veel compressie, effecten, kanalen. Zeg maar alles 😀 Tegenwoordig weet ik vrij aardig wat ik doe en heb ik een aardige balans gevonden.

Bij een aantal tracks ben ik toch flink bezig om het niveau wat omhoog te krikken. Hoewel dat niet altijd snel lukt, maar dan noem ik het gewoon een 'classic track' 😊

Ik vind het trouwens leuker dan ik dacht, om op deze manier met de nummers bezig te zijn. Vroeger was het afmaken en vergeten. Nu probeer ik er meer uit te halen en daar is zo'n live-act wel ideaal voor.

Back