Grensoverschrijdend (meer friese hiphop)

Dilago

Ouwe rot
Vorige keer heb ik gerapt over een loop waarbij ik goeie reacties kreeg op de raps maar over de productie was men minder te spreken.

Zodoende heb ik nu de muziek geheel zelf gemaakt en helemaal geen samples gebruikt. De akoestische gitaarpartij is een loop van 16 maten die ik drie keer achter elkaar heb gespeeld alvorens geloopt te worden.
De basgitaar is een one take opname maar hiervoor zijn er wel velen gesneuveld na het bekende nachtje slapen. Het moest kloppen en dat doet het nu volgens mij.

De mix heb ik mijn best op gedaan maar dat blijft lastig.

:okdan: Lekker gitaartje.. ik zat me later af te vragen of er nu geen beat had bij gemoeten. Maar de tekst gaf genoeg afleiding. Goeie message!! (voor zover ik het heb kunnen volgen..)

Klinkt lekker!! Jammer dat ik de tekst maar beperkt kan volgen....

Heb er een klein stukje bas uitgeknipt op 1.03 dat zo wat mooier uitkomt.

Klinkt lekker!! Jammer dat ik de tekst maar beperkt kan volgen....
Misschien maak ik ook wel een Nederlandstalige versie. Qua tekst zijn maar een paar aanpassingen nodig.

Hopsa, nice hoor. De productie, niet het onderwerp.

Waar je 't misschien nog mee omhoog kan tillen:

- Panning.. alles staat in 't midden. Maak lekker gebruik van de breedte... verdelen over links-rechts.. Wordt je mix ook beter van, wat dan zitten minder dingen elkaar in de weg. Voor zover de sporen dat toelaten. Is de gitaar met 1 microfoon opgenomen?

- Een subtiel (!) galmpje.. een beetje reverb kan geen kwaad op de vocal en gitaar, gaat 't misschien iets meer van leven.. wel oppassen, 't is al snel te veel..

Misschien maak ik ook wel een Nederlandstalige versie. Qua tekst zijn maar een paar aanpassingen nodig.

Kan. Het heeft ook wel iets - "Grensoverschrijdend" en de taal nét niet kunnen verstaan.

Allen bedankt voor de reacties!

@stoter ja de akoestische gitaar is met een sm58 opgenomen. Meer panning is een goeie tip, zal er even naar kijken.

Goed bezig. Een dikke track eronder (wellicht met de gitaar erbij) zou dit m.i. naar een veel hoger plan tillen.
Werk met iemand.

Ik sluit me aan bij bovenstaande. Muzikaal heb ik er niets op aan te merken en tekstueel kan ik er te weinig van verstaan om er iets zinnigs over te zeggen. De vocal is inderdaad wat droog. Qua mix is ook het laag wat te aanwezig, daar is ook nog wat winst te halen.

Dank voor de reacties!

Wat ik meeneem aan tips is minder bas en meer panning en een tikje meer reverb op de vocalen en de gitaar. Ondanks dat het nauwelijks te horen is zit er al wel een beetje op. Zoals al gezegd werd is het gauw te veel reverb maar te weinig kan ook. Ruwweg heb ik vier sporen: akoestische gitaar, basgitaar, sologitaar en vocalen. Zal even dokteren wat lukt qua panning maar de stem houd ik op een of andere manier graag in het midden. En wat te doen met de solo op het eind als de bas en de akoestische gitaar links en rechts zitten? Zal me er even over buigen en de update posten zodra die er is.

En werd gezegd een dikkere track en zoek iemand. In dit geval wou ik de muziek zo minimaal mogelijk houden om de focus op de tekst te leggen en ook zodat ik het live kan spelen in mijn eentje zonder dat het al te veel verschilt van de studioversie. Maar misschien is een rebuilt maken wel een gouden greep. Bijvoorbeeld een versie met bas, drum en gitaren die ik niet alleen maar wel met een band live kan spelen. Dat idee spreekt me zeker wel aan, ik heb nota bene ook een drumstel staan.

En iemand zoeken kan altijd nog, vaak is het beter dat anderen jou vinden.

Ben bezig met een rebuilt waarbij ik dezelfde akkoorden heb gebruikt als van de vorige versie. Ditmaal heb ik een elektrische gitaar gebruikt en een nieuwe baslijn ingespeeld. Hij is nog niet af maar wil de preview alvast met jullie delen.

Attachments

• Harm - Grensoverschrijdend rebuilt.mp3
    1,1 MB
En hier is de update van de originele versie, met bredere panning en de basgitaar wat zachter in de mix.
Ik heb de vocalen en de gitaar rechts en links gepand en de basgitaar lukte niet op een of andere vreemde manier. Dus die zit in het midden. Vind het niet verkeerd zo en zeker beter dan de eerste mix, wat jullie?

Attachments

• Harm - Grensoverschreidend.mp3
    4,6 MB
Back