Groove Synthesis lanceert de 3rd Wave, een Advanced Wavetable Synthesizer

https://www.groovesynthesis.com

3rdwave6.jpg

De synth is een herinterpretatie van de PPG Wave, met extra functies, waaronder:

- 3 oscillatoren met de originele PPG wavetables evenals standaard sinus-, zaag-, blok- en pulsgolven. Met of zonder klassieke PPG-aliasing.
- 2 filters (Rossum analoog SSM-type en een digitale versie van de SEM)
- 4 LFO's
- 4 enveloppen
- 4-delig multitimbraal
- 2 digitale effecten op elk van de 4 lagen
- 4-track, 64-staps poly-sequencer, met controle over de lengte van de gate, ratcheting en nog wat meer
- 16 of 24-stemmige polyfonie

Wat de prijs zal zijn heb ik niet direct gevonden.

Last edited by a moderator:
toch gewoon via het klavier ? Maar misschien bedoel je op een andere manier. Vind de sequencer wel leuk om een ideetje snel vast te leggen.
Ik bedoel de transpositie van een sequenspatroon. Je kan wel via het klavier transponeren maar het resultaat wordt niet bewaard in het patroon. Ik heb de sequencer ook gebruikt om ideeën vast te leggen. Ik sluit niet uit dat ik hem ga gebruiken in stukken met louter vierkwartsmaten.

Nou, ik heb er eindelijk eentje na jaren halfhartig GASsen en mitsen en maren... Desktop B-stockje van MusicStore met lekker veel korting, arriveerde vanmorgen in perfecte staat. Eerste indruk is erg goed, zelfs nog zonder manuals of deep dives kom ik er al een aardig end mee. Dus weer wat te doen dit weekend :D

Komt redelijk overeen met mijn, uiteraard veel beperktere, indrukken die ik vorig jaar op Superbooth had. Een heel mooi instrument met een aantal ruwe randjes en aparte ontwerpbeslissingen. Schurkt al een aantal jaren op de GAS-nominatielijst, maar de hoge prijs en aantal onhebbelijkheden hebben nooit tot aankoop geleid. Verwacht ook niet dat dat nog gebeurt, maar who knows. GAS is een grillige meesteres.
Nog geen jaar dus.

Ha ha, welkom bij de club en veel plezier ermee! Ik kon hem ook niet laten schieten toen er een in mijn woonplaats voor een mooie prijs te koop op Marktplaats stond, ondanks het overschot aan wavetablesynthesizers in mijn hok.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ben benieuwd hoe de 3rd Wave zich verhoudt tot het wavetable-deel van de Quantum. Ik vind het een prachtige synth met een mooie visie, maar er zal hier eerst iets wegmoeten voordat er weer iets bij komt.

Ben benieuwd hoe de 3rd Wave zich verhoudt tot het wavetable-deel van de Quantum. Ik vind het een prachtige synth met een mooie visie, maar er zal hier eerst iets wegmoeten voordat er weer iets bij komt.
Dat is toch wel een heel ander karakter. 3rd Wave gaat veel meer richting vintage/rauwe Oberheim/Prophet achtige vibes maar dan met wavetables. De Quantum is in verhouding een stuk meer ingetogen.

Als jij dan je Quantum verkoopt….. :eureka:
Dat zie ik niet zo snel gebeuren. Ik denk dat de Quantum nog net wat meer allround is en moderner qua klank. Er gaat niks boven een goed werkpaard, en de markt is ook wat groter door de patch-uitwisselbaarheid met de Iridium. Op Superbooth wil ik de 3rd Wave wel eens grondig gaan testen, want de demo's klinken fantastisch. Ik vind het een prachtige synth om te zien en die 4-part multitimbraliteit spreekt mij ook wel aan.

Het is nog vroeg dag, maar na 1 dag uitgebreid spelen heb ik niet het gevoel dat de 3rd Wave in het vaarwater van de Quantum mk2 zit. Niet alleen hebben ze een andere sound/karakter, de extra synthesevormen in de Quantum maken weer hele andere sounds mogelijk.

Ik heb geen Quantum, wel een Iridium, en de synthesizers in mijn arsenaal die de 3rd Wave klankmatig benaderen, zijn de Behringer Wave, de Waldorf M en in mindere mate de Prophet 12. Hun klank bevalt me meer dan die van de digitale Waldorfs waarmee ik ervaring heb, de XTk, de Blofeld en de Iridium, ook al hebben de laatste twee gemodelleerde PPG-filters.

Een kleine twee weken verder, maar ik vind de 3rd Wave toch niet genoeg toevoegen tov de Quantum mk2. Vandaag was de laatste dag dat ik kon beslissen hem te houden of retour te sturen, en hij gaat terug.

@Nap teveel overlap schiet je niets mee op idd. Ik vroeg me af; Wat maakt in jou ogen de quantum de winnaar van de 2 ?

Edit : Oh wacht je kan die quantum sowieso niet meer terug sturen natuurlijk want die heb je al een tijdje.

Als je ze beide nieuw had besteld en 1 terug moest sturen zou je dan ook de quantum houden ?

Er was sowieso geen geplande strijd tussen de Quantum en de 3rd Wave. Ik had eigenlijk verwacht/gehoopt dat de 3rd Wave zijn eigen plek zou krijgen in het geheel. Maar gaandeweg voelde dat alles wat ik op de 3rd Wave deed ook op de Quantum kan, en het meeste ook beter. En dan heeft de Quantum nog zoveel extra te bieden en werkt 'ie zoveel lekkerder, dat de 3rd Wave eigenlijk niet echt iets extra bij te dragen had behalve dat ik dat SSM-type filter wel mooi vind. Maar ja, ook weer niet zo betoverend mooi dat het me €3.4k waard is. Dus de Quantum had sowieso wel gewonnen ja.

Back