De synthforum analoge computer (modular)!

AD633 Ringmodulator lees ik. leuk-leuk-leuk
Met de wedstrijd nu heb ik een nummer ingeleverd met het geluid van een ringmodulator.
Altijd al een moeilijk ding geweest maar wel uitdagend.
Als imand wil weten hoe ik het gedaan heb kan ik het helemaal uitleggen van A tot Z.

Maar even serieus (dat was ik al) printplaat met koper elimineerd alle brom als een soort aarde. Bij zendamateurs ook belangrijk. Daarom wordt het veel verkocht en is ook betaalbaar. De sporen er tussen kun je er tussenuit slijpen of frezen zonder gebruik te hoeven maken van allerlij baden. Wat me overgens amper gelukt is.

Laatst gewijzigd:
Ik heb ooit op school een printplaatje ontworpen, en daarna nooit meer. Mijn hobby brouwsels waren allemaal op een plankje met spijkers of desnoods op een gaatjesbord. Of met veertjes bij de Philips elektronica bouwdoos. Ik ben ook helemaal niet handig en raak snel geïrriteerd als ik op de vierkante millimeter moet gaan prutsen. Dat is allemaal mijn ding niet.
Een mens moet zijn grenzen weten. :walker:

Ja - is hier al eens langs gekomen. Als je het kunt betalen en liever een kant-en-klaar apparaat hebt is dat een goede optie.

Op het moment ben ik met te veel dingen tegelijk bezig, dus staat mijn analoge computer in Eurorack vorm even stil. Ben nu vooral aan het worstelen met de vraag wat ik nog wel of niet meer wil bestuderen of doen. Ik wil nog te veel wat gezien mijn leeftijd (nog een paar jaar te gaan tot mijn pensioen) redelijkerwijs niet meer haalbaar is. Schrappen is moeilijk, maar wat ik doe wil ik goed doen. En kiezen is lastig.

Heb alle spullen in van die grote plastic opbergboxen die goed afsluitbaar zijn (van Action, of Xenos?).

Voor het probleem van de tafel, zoiets heb ik ook 'ns gehad. Ik heb toen een plaatje aluminium gebruikt om het tafeltje te beschermen. Ook handig als je antistatisch moet werken. Als je geen plaatje aluminium hebt, er zijn ook rollen aluminiumfolie te koop dat dikker is dan het gangbare uit de supermarkt. Dat scheurt minder snel.

Kun je op de vloer tijdens een soldeersessie iets leggen daar waar de grootste kans bestaat dat iets neerkomt? Misschien een kleedje, een stukje zeil oid.
Leg een tegel neer.

Andrew Fitch en Forest Baer werken aan een analoge computer in de vorm van Eurorack modules. Zie het boek Teboul, E.J. e.a. (red): Modular Synthesis blz. 444-445.

Andrew Fitch en Forest Baer werken aan een analoge computer in de vorm van Eurorack modules. Zie het boek Teboul, E.J. e.a. (red): Modular Synthesis blz. 444-445.
Ik had dat filmpje met de Analog thing al eens gedeeld.
Maar goed wat ik hoor is dat dat ding alleen maar modulatie doet en niet veel boeiender klinkt als gewone modulars of synths.
Maar goed specifieke componenten uit een analoge computer kunnen dan wel weer heel bruikbaar zijn in een modulaires synth.
Maar eigenlijk bestaan alle onderdelen al in modulaire synth vorm.
Of ze heten net wat anders werken net iets anders maar zijn meer gericht op muziek maken.

Andrew Fitch is van NLC en heel leuke dingen in het noise domein.

Ik had dat filmpje met de Analog thing al eens gedeeld.
Maar goed wat ik hoor is dat dat ding alleen maar modulatie doet en niet veel boeiender klinkt als gewone modulars of synths.

The Analog Thing is een echte analoge computer en in principe ook niet gebouwd voor het maken van geluiden of muziek. Je kunt met The Analog Thing wel wat geluiden maken maar niet heel veel. Bij Ladik kun je tegenwoordig integrator-modules kopen (en ook de Cold Mac module heeft een integrator) dus puur muzikaal gezien is een modulaire synthesizer (voor Eurorack) inderdaad interessanter dan een analoge computer.

Maar goed specifieke componenten uit een analoge computer kunnen dan wel weer heel bruikbaar zijn in een modulaires synth.
Maar eigenlijk bestaan alle onderdelen al in modulaire synth vorm.
Of ze heten net wat anders werken net iets anders maar zijn meer gericht op muziek maken.

Klopt.

Andrew Fitch is van NLC en heel leuke dingen in het noise domein.

Op zich heel interessant waar die mee bezig is, maar voor mij persoonlijk is het niet meer aan de orde. Deze week komt als het goed is de laatste module voor mijn modular binnen, en daarmee heb ik mijn eigen analoge computer in Eurorack formaat gereed. Wat daarop niet gaat doe ik dan wel in software.

Laatst gewijzigd:
Dank voor de tip! Ben nu nog even zelf druk met mijn modular, maar heb de video gebookmarkt om later te bekijken.

De website heb ik net al bekeken. Maar ik houd niet zo van "kant en klare" modules die direct al iets leuks doen. Liefst bedenk ik zelf iets op grond van elementaire bouwstenen. Dat zal zelden of nooit iets nieuws of muzikaals opleveren, maar het gaat mij om het avontuur en het zelf verkennen en bedenken van zaken. Mijn modular bestaat dan ook voor een groot deel uit "utilities". Een synth met duizend en een geweldig klinkende presets bijvoorbeeld lijkt mij een verschrikking.

De modules die ik misschien nog wel zou willen hebben (als er gemakkelijk aan te komen was en ze betaalbaar waren wat niet het geval is) zijn de Cold Mac en de TOAD, en misschien daarbij dan nog een module voor Euclidische ritmes. Maar dan moet er nog weer een extra rackje komen, wat eigenlijk niet de bedoeling was... Voor de rest is het me qua modulaire hardware zo wel mooi genoeg.

Back