[darkQ] puredata+moduler try-out

oli303

Ouwe rot
Ik ben een beetje op een trip in pure-data land. Ik heb nu deze semi-algoritmische concepten in een aantal test-sessies met modular stuff gecombineerd(+een 606 kloon van the big B).

Nu het is en het blijft een (plezant) experiment. Als ik mijzelf er eens achter kan zetten, zal ik proberen een concept-consistent album op bandcamp ofzo te werpen. (en hier te posten uiteraard)

Toffe track! Heb je ook al Pd patches op eurorack modules als de Befaco Lich of de Daisy Patch gezet? :)

Toffe track! Heb je ook al Pd patches op eurorack modules als de Befaco Lich of de Daisy Patch gezet? :)
Ik heb die modules wel al regelmatig ge-eyeballed maar werk liever met puredata op een computer (of een raspberry pi) in combinatie met een ES-8 en een goeie MIDI2CV (vermona). Dat geeft mij alle mogelijkheden die ik zou nodig kunnen hebben + ik kan ook stuff outside eurorack gebruiken. (De Pads komen van een oude Roland MKS-50)

Ik ben ook niet zo echt een "alles in modular" kerel (alhoewel ik daar soms ook wel mee experimenteer). Ik gebruik modular vooral voor de ongelimiteerde sounds die ik er kan uithalen, maar ben niet vies om een computer te gebruiken.

Maar zo'n modules staan wel op mijn desired lijstje... Alleen de prijs is soms wat aan de hoge kant voor een DIY kit naar mijn mening.

Ik heb zelf wat DIY plannetjes met een pi en een hypotethische lofi ADC/DAC (voor jack audio), maar daar moet ik mij nog eens achter zetten... want ja tijd ;)

@oli303 in de DAW dan, als plugin? ;)
Neen pure data standalone... Eigenlijk gebruik ik de fork Purr Data.
Dat ziet er grafisch wat mooier en moderner uit.

Inkomen audio mixing & mastering is ook in puredata zelf gedaan.
Ik werk in herbruikbare blokken. Het duurt even voor je bepaalde subpatches op punt hebt maar daarna kun je gewoon copy/paste doen naar het volgende project en lichtjes bijtunen.

Plugdata is leuk, maar bevat momenteel niet alle externals (pd plugins). Ik werk ook heel veel met subpatches in subpatches en dat werkt ook nog niet zo super in plugdata.
Ik heb ook al wel wat crashes gehad.

Nu no offence. Ik vind plugdata super om wat snelle ideetjes in je daw te krijgen. Het is ook nog een zeer nieuw open-source project. Dus alle respect en praise voor de dev...

Mss doe ik wel iets van plugin of software app ooit. Ik speel wel met een idee...

Voor Heavy heb je geen PlugData nodig natuurlijk (al is er nu wel een "Compiled mode" die het makkelijker maakt om Heavy-compatible patches te maken).

Maar ik begrijp dat je veel gebruik maakt van externals, dan is Heavy sowieso niks voor je :#

(overigens kun je met Heavy ook je eigen externals maken hehe)

Voor Heavy heb je geen PlugData nodig natuurlijk (al is er nu wel een "Compiled mode" die het makkelijker maakt om Heavy-compatible patches te maken).

Maar ik begrijp dat je veel gebruik maakt van externals, dan is Heavy sowieso niks voor je :#

(overigens kun je met Heavy ook je eigen externals maken hehe)

tja die externals kan ik wel rond, maar ja nu gebruik ik wel wat externals omdat ik alles in purr data doen.

Heavy of hvcc heb ik nog niet geprobeerd eigenlijk.
Dat genereerd c-code uit een pure data patch right?

Ik lees ergens dat dat VST plugins ook kan genereren?

Heb jij hier ervaring mee? Ik ben altijd geinteresseerd... ;)

Ik ben de huidige maintainer, de enzienaudio docs zijn veroudert. Zie hier -> DPF
Dat is supercool om te weten en ook superinteressant. Ik ga je hier nog over aanspreken want ik wil al een tijdje een tool om sommige van mijn puredata ideeen in mijn daw te krijgen (bitwig).

Ik heb met camomile al geexperimenteerd, maar ik vind dat niet zo duidelijk gedocumenteerd. De 1.0.0 versie was ook nogal omslachtig om een PD patch in een plugin te krijgen.
Ik wou gewoon eigelijk puredata in een VST (wat camomile 0.6.x wel was, uiteraard wel vrij instabiel). Maar je moet dan echt je PD patch theoretisch gaan maken zonder te weten wat het gaat doen en dan correct packagen met een hoop metafile-stuff. En ja dat werkt niet zo organisch als je gewoon wil experimenteren met noten en muziek. Bvb plugdata doet dat beter...

FYI : ik ben ook niet vies van een beetje c-code btw.

Back